Značaj osnaženih žena za zdravu ekonomiju: Priče o ženskom preduzetništvu koje inspirišu



Svet ženskog preduzetništva i ekonomsko osnaživanje žena u fokusu su interesovanja sve šire publike u Srbiji. O ovoj temi porazgovarali smo sa dvema preduzetnicama, koje su se svojim predanim radom i neprestanim trudom izborile za uslove života žena u svojim zajednicama, te svojim primerom dokazale da je moguće prevazići prepreke na putu ka ekonomskom razvoju.

Kroz projekat Ona zna – ekonomsko osnaživanje žena, koji podržava Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID), a sprovodi Impakt Hab Beograd, u partnerstvu sa AmCham Srbija, Centrom za razvoj Jablaničkog i Pčinjskog okruga (CRJPO) i Erste bankom, Pava Novakov Čabrilovski – preduzetnica iz Pančeva koja je dugi niz godina radila kao koordinatorka za romska pitanja u Pančevu i četiri godine na mestu predsednice Izvršnog odbora Nacionalnog saveta romske nacionalne manjine, i Milica Dimitrijević Andrejević – vlasnica biznisa Dušeci HANIBAL D.O.O iz Vranja, ispričale su nam svoje inspirativne priče i pokazale uspeh, upornost i posvećenost, koji mogu da budu dobar primer i podrška mnogim ženama u njihovim zajednicama.



  1. Šta Vas je motivisalo da se odvažite na put preduzetništva i sa kojim ste se preprekama na njemu susreli?

Pava: Kao i većina žena odlučila sam da uplovim u preduzetničke vode usled nedostatka posla na tržištu rada. U našem narodu reklo bi se iz nužde, pa baš tako i bi!  Bez obzira što sam po zanimanju magistar ekonomije, nije bilo velikog izbora.

Kao samohrana majka dva maloletna deteta u to vreme (na tržištu rada sam od 2009. godine), odlučila sam da pokrenem sopstveni biznis sa idejom da razvijem posao koji tada još nije bio prisutan u Srbiji. Naravno, bila sam uslovljena i sredstvima za pokretanje poslovanja, tako da sam odličila da posao kojim ću se baviti ne zahteva velika ulaganja, a to je posao koji je u ekspanziji – usluge održavanja higijene.



Pored same potrebe za egzistencijom, imala sam i jaku želju za uspehom, upornost i samopouzdanje, što mnogim ženama često nedostaje u početnoj fazi pokretanja biznisa. Ženama su često reperi muškarci koji obično raspolažu većim finansijskim sredstvima, čini mi se i više samopouzdanja, poseduju različite veštine, i nemaju iste porodične obaveze kao žene. Uvek sam se vodila principom da „AKO POSTOJI VOLJA, UVEK SE NAĐE NAČIN“.  I kao što sam napomenula, volje je bilo, a uslovi su se sticali vremenom.

Tokom 2009. godine, registrovala sam preduzetničku radnju i bila sam jedini radnik. Nakon dve godine prerasli smo u doo, i sada, 2024. godine nakon 15 godina rada, obezbeđujemo sigurnu poslovnu luku za 11 žena. Prioritet pri selekciji radnika imaju žene koje su pripadnice moje nacionalne manjine, kao i žene koje su štićenice Sigurne kuće, koje čine veći deo našeg tima.

Ženska solidarnost je veoma izražena u preduzeću Pava plus doo.

Biti preduzetnik je teško, a biti preduzetnica pa još i Romkinja, čini mi se da je bar dva puta teže!

Moju nacionalnu zajednicu prate različiti stereotipi i predrasude. Trebalo je izboriti se sa svim preprekama, od pronalaženja tržišta, kvalitetnih radnika, naplate…Prepreke su bile brojne, ali sam svaku od njih uspešno prevazišla pa i one prepreke sa preponama! Nije bilo lako, ali odustajanje nije bilo opcija.

Počela su da mi pristižu priznanja i pohvale sa različitih strana: Misija OEBS-a u Srbiji dodelila mi je priznanje za jedno od najboljih preduzeća u zapošljavalju marginalizovanih grupa u Srbiji, Udruženje Poslovnih  žena  Srbije mi je 2018. godine dodelilo specijalno priznanje „Žena zmaj“.

Sva priznanja ne bi bila moguća bez značajne podrške moje porodice, prijatelja i mog kolektiva, bez svih njih ja sigurno ne bih bila Pava plus!

  • Kada ste upuštali u preduzetništvo, kakvu ste podršku dobili od zajednice i lokalnih institucija?

Milica: Detinjstvo i odrastanje sam provela gledajući oca kako stvara jednu divnu preduzetničku priču. Njegove poslovne ideje i entuzijazam su bili naša svakodnevica. Sigurna sam da njemu nije bilo sve idealno i da su izazovi tokom devedesetih bili veliki.

Preuzimanje porodičnog biznisa nakon korporativne karijere je za mene bio velika promena. Naš proizvodni program sam znala do tančina, jer sam rasla gledajući kako se stvaraju žičane opruge i pletu žičana jezgra. Moje prve dane u poslu obeležili surecesija koja je snažno pogodila celu industriju, izazivajući nestabilno okruženje, ali, na sreću, i divni ljudi u samoj firmi sa kojima sam tada započela novu etapu u našem poslovanju. Bila sam posvećena razvoju i napretku, pohađala sam dodatne edukacije i posećivala sajmove. Rezultati su bili vidljivi, te su Hanibal žičana jezgra i dušeci pronašli put do korisnika. Verujem da smo vratili poverenje kupaca u domaću proizvodnju i ručnu izradu proizvoda. Velika podrška su mi bili konsultanti i mentori Centra za razvoj Jablaničkog i Pčinjskog okruga. Konkurisali smo kod programa podrške NARR-a, USAID-a, Progressa, EBRD-a, Evropskog pokreta i bili deo OpenWorld projekta.

Na lokalu u tom periodu nije bilo projekata koji su se bavili ženama preduzetnicama i njihovim razvojem. Zato se danas rado odazovem pozivu da budem mentor mladim devojkama koje prave svoje prve korake u biznisu. Kao što sam navela na početku, biznis sam pokrenula iz nužde, a danas ga posmatram kao nove šanse i mogućnosti.

  • Učestvujete u projektu „Ona zna – Ekonomsko osnaživanje žena“, koje su glavne ideje projekta i kome je namenjen?

Pava: Projekat „Ona zna“ je inicijativa fokusirana na ekonomsko osnaživanje žena, koja posebno cilja žene iz ruralnih područja koje tokom života i školovanja nisu imale prilike da budu aktivno uključene u obrazovanje, zaposlenje, ili stručne obuke (NEET kategorija). Vodeći partner na projektu je Impact Hub Beograd, u saradnji sa AmCham Srbija, Erste Banke i Centra za razvoj Jablaničkog i Pčinjskog okruga.  Projekat podržava USAID misija u Srbiji,

Projekat ima tri osnovna cilja: prvo, povećanje zapošljivosti žena; drugo, razvoj biznisa vođenih od strane žena i povećanje pristupa fondovima namenjenih preduzetnicama; i treće podizanje kapaciteta kompanija u primeni rodno-senzitivnih praksi.

Po završetku projekta, očekuje se da će žene imati veću ekonomsku nezavisnost i sposobnost da se takmiče na tržištu rada, kao zaposlene ili kao vlasnice preduzeća, što bi doprinelo stvaranju pravednijeg radnog okruženja i većem ekonomskom učešću žena u Srbiji.

  • Na koji način i kojim akcijama će se ostvariti navedeni ciljevi i koje je planirano trajanje projekta?

Milica: Projekat „Ona zna“ zvanično je počeo 27. decembra 2023. godine i trajaće tri godine. Projektni cilj je razvoj modela podrške koji će se primenjivati širom Srbije kako bi se povećala zapošljivost žena i podstakao razvoj preduzeća koja vode žene. Početni fokus je na pilot projektu u Jablaničkom i Pčinjskom okrugu, gde će se, na osnovu prethodnih analiza potreba i kapaciteta, implementirati prve aktivnosti. Aktivnosti uključuju jačanje lokalnih kapaciteta za ekonomski razvoj žena kroz pilot projekte u tri Regionalne razvojne agencije, nacionalnu tehničku podršku preduzećima koja vode žene, te zastupanje i kreiranje politika koje će osnažiti privatni sektor za implementaciju principa rodne ravnopravnosti u zapošljavanju tj. rodno pravičnog zapošljavanja.

Takođe, projekat uključuje dodeljivanje početnih grantova izabranim preduzetnicama iz Jablaničkog i Pčinjskog okruga, čime se postavlja osnova za buduće širenje i replikaciju modela podrške.

  • Statistika nam govori da je samo 23,4% žena samostalno zaposleno. Na koji način mislite da se ovaj procenat može povećati?

Pava: Po mom mišljenju, neophodno je da neprekidno radimo na promociji ženskog preduzetništva, da nastavimo da ukazujemo na sve prednosti i nedostatke preduzetništva, i potrebno je da pružimo podršku ženama koje se odluče za preduzetnički put kad god naiđu na prepreke. Potrebna je stalna podrška, u svakom smislu, savetodavno, posrednički, moralno, treba im vetar u leđa. Takođe, primeri dobre prakse uvek dobro dođu, i mogu da posluže kao podstrek.

  • Podelite sa nama savet koji biste voleli da ste dobili kada ste započinjali svoj preduzetnički put.

Pava: Uglavnom, saveti koji su bili upućivani od kolega koji su dugi niz  godina u preduzetništvu, bili su  usmereni na prednosti i mane samostalne delatnosti. Važni su motiv i cilj preduzetnika. Treba voleti svoj posao, prilagoditi se okolnostima, raditi timski i biti spreman da se celog života uči.

Milica: Najbitniji su ljudi koji stoje iza vas, a mogu da kažem da smo moji saradnici i ja  tim koji pobeđuje i tu ne bih ništa menjala. Prošli smo izuzetno izazovne periode u poslovanju, ali smo bili nepokolebljivi i nijedna situacija nije slomila Hanibal duh. Zahvalna sam što posao proizvodnje opreme za spavanje vodim sa svojom sestrom i majkom, te ovoj industriji dajemo dašak ženske energije i vrednosti koje negujemo i prenosimo na naše proizvode.

Tokom ovih 15 godina rada dobila sam mnogo saveta i sa ove distance mogu reći da nisu uvek svi upotrebljivi i poželjni za implementaciju u biznisu. Treba poslušati intuiciju i ponekad odbiti projekte i poslove ukoliko ne osećate da je to put kojim želite da idete. Ono što mi je mnogo pomoglo jeste lično usavršavanje, kontinuirano unapređivanje procesa, kao i povezivanje sa preduzetnicima koji se bave proizvodnjom iz različitih industrijskih grana.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



    1. Milorad 10/06/2024

    Ostavi komentar