Najveće greške koje preduzetnici prave u prvih godinu dana



Pokretanje sopstvenog biznisa može biti najuzbudljiviji, ali i najizazovniji korak u vašem profesionalnom životu. Prva godina poslovanja često izgleda kao vožnja rolerkosterom – puna uspona, padova i trenutaka kada se pitate da li ste napravili pravu odluku. Iako ne postoji savršen recept za uspeh, postoje određene greške koje se iznova ponavljaju među novim preduzetnicima..

U nastavku teksta istražujemo najčešće greške koje se prave u prvoj godini poslovanja – ne kako bismo vas obeshrabrili, već da biste ih prepoznali na vreme i mudro izbegli. Jer prava snaga preduzetništva leži u učenju, prilagođavanju i upornosti.

Nepripremljenost i zanemarivanje detalja

Jedna od najupečatljivijih grešaka koju mnogi naprave u samom startu jeste pokretanje posla bez dovoljno prethodnog istraživanja i pripreme. U želji da ideja što pre zaživi, zanemaruju se ključni elementi kao što su tržišna analiza, konkurencija, potreba ciljne grupe i finansijsko planiranje.



Možda imate sjajnu ideju, ali ako ne znate kome je ta ideja namenjena, kako da je promovišete i na koji način da održite biznis u prvih šest meseci, uspeh će vam stalno izmicati.

U ovim situacijama često se dešava i da zaboravite na tehničke detalje koji mogu ozbiljno usporiti vaše poslovanje. Na primer, kada vam u poslednjem trenutku zatreba brzo fotokopiranje i štampanje, a nemate pouzdanog partnera gubite dragoceno vreme i novac. Zato je važno da od starta razvijete mrežu saradnika i resursa koja će vam omogućiti da reagujete brzo i efikasno.

Bez obzira da li tek započinjete biznis ili već imate formiranu ideju, pristup pravovremenim i kvalitetnim uslugama može biti presudan u ključnim momentima.

Ujedno, ne zaboravite da postoje brojni portali i platforme koji nude korisne informacije i inspiraciju, kao što su saveti za preduzetnike. Korišćenje ovakvih izvora može vam pomoći da donesete informisane odluke i izbegnete početničke greške. 

Uz to, razgovarajte sa iskusnijim kolegama i potražite mentore koji mogu podeliti praktične uvide iz prve ruke. Takvi kontakti često otkrivaju informacije koje nećete pronaći u teorijskim vodičima i blogovima.

Pronađite vreme da istražite dodatne izvore znanja i iskustava – pročitajte savete vezane za posao kako biste bolje razumeli dinamiku tržišta, izbegli nepotrebne greške i brže došli do održivog rasta.

Strah od delegiranja i prevelika kontrola

Kada ste vlasnici sopstvenog biznisa, često imate osećaj da morate sve držati pod kontrolom. To je donekle razumljivo – vi ste pokretač ideje, vi ste sve osmislili, vi znate kako to treba da izgleda. Međutim, ako pokušate da sve radite sami, vrlo brzo ćete sagoreti. Delegiranje zadataka nije znak slabosti, već mudrosti i poverenja u druge.

Mnogo preduzetnika smatra da ne mogu da priušte zaposlenog, konsultanta ili čak povremenu pomoć sa strane. Međutim, kada izračunate koliko vremena trošite na stvari koje nisu u domenu vaše stručnosti – poput administracije, vođenja društvenih mreža ili logistike – shvatićete da zapravo gubite novac time što ne delegirate.

Jedan od ključeva uspešnog poslovanja je sposobnost da oslobodite svoje vreme za ono što vam donosi prihod, a ne za beskrajno multitaskovanje koje vas iscrpljuje.

Poverenje se gradi postepeno, ali jednom kada pronađete ljude koji razumeju vašu viziju, tim postaje vaša najjača karika. Ulaganje u dobar tim i kvalitetne saradnike nije luksuz – to je osnovna potreba svakog preduzetnika.

FOTO: Pexels

Zanemarivanje marketinga i komunikacije sa klijentima

Mnogi novi preduzetnici veruju da će kvalitet proizvoda ili usluge „govoriti sam za sebe“. Iako kvalitet jeste ključan, u današnjem digitalnom svetu – ako vas nema online, kao da i ne postojite. Ne možete očekivati da će vas ljudi pronaći ako ne znaju da postojite. Marketing nije samo reklama; to je priča koju pričate o svom brendu, vrednostima i onome što nudite.

Zanemarivanje komunikacije sa potencijalnim i postojećim klijentima je takođe ozbiljna greška. Ako ne odgovarate na poruke, kasnite sa informacijama, nemate jasan vizuelni identitet ni prisustvo na društvenim mrežama – propuštate šansu da izgradite odnos poverenja. A u svetu malih biznisa, poverenje je valuta koju je najteže steći, a najlakše izgubiti.

Ulaganje u dobru strategiju digitalnog marketinga, redovan newsletter, prisustvo na društvenim mrežama i kvalitetan sadržaj na sajtu može vam obezbediti dugoročne klijente i preporuke. Marketing je alat koji pokreće prodaju, ali i gradi vaš brend, zato ga nemojte ostaviti za kasnije.

Ignorisanje finansijskog plana i neuspešno upravljanje novcem

Možda najopasnija greška koju možete napraviti u prvoj godini je ignorisanje finansijske realnosti. Ako ne znate tačno koliko mesečno zarađujete, koliko trošite, koji su fiksni, a koji varijabilni troškovi – to može dovesti do ozbiljnih problema već u prvim mesecima.

Mnogi preduzetnici vode posao iz entuzijazma, bez osnovnih znanja iz finansijskog planiranja. To može rezultirati lošim odlukama, kao što su nepotrebna ulaganja, neplaćeni porezi, nedovoljno predviđenih troškova ili pogrešna cena proizvoda. Budžet nije birokratski alat, već vaš kompas.

Preporučuje se da već u startu angažujete knjigovođu ili konsultanta koji će vam pomoći da postavite stvari kako treba. Takođe, naučite osnove praćenja troškova, planirajte unapred i ostavite prostor za nepredviđene situacije. Pravilan novčani tok je kičma zdravog poslovanja, bez njega nijedna ideja, ma koliko bila briljantna, ne može opstati.

Preduzetništvo nije sprint, već maraton. Prva godina je najteža jer tada učite da hodate, padate i ponovo ustajete. Niko ne očekuje savršenstvo, ali je važno da izbegnete greške koje vas mogu skupo koštati – finansijski, emocionalno i poslovno.

Koristite dostupne resurse, učite iz tuđih iskustava, ne ustručavajte se da potražite pomoć, savet ili preporuku. Saveti, podrška i mreža pouzdanih saradnika mogu napraviti ogromnu razliku.

FOTO: Pexels / Pexels

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar