Bez voznog reda



Teško do Vlasine, Isplatiće se: Biljana Nikolić, Vodimo se profitom: Saša Mihajlović

Vlasinom dnevno prođe samo jedan autobus na liniji Beograd-Bosilegrad i dva puta preko Promaje lokalni minibus Bosilegrad-Vranje. I, to je sve! Za potrebe turizma to je kap u moru



 



Teško do VlasineDo Vlasine i Vlasinskog jezera turistima je danas teže doći nego pre 20 godina. Onima iz Niša, Leskovca, Vranja, Skoplja, Pernika, kojima je Vlasina na „dohvat ruke“, ona je uistinu turistička mora, jer do ove „fabrike“ čistog planinskog vazduha, danas ne vodi ni jedna autobuska linija. Vlasinom dnevno prođe slovom i brojem samo jedan – „Lastin“ autobus na liniji Beograd-Bosilegrad i dva puta preko Promaje lokalni minibus na liniji Bosilegrad-Vranje. I, to je sve! Za potrebe turizma to je kap u moru.

Zato oporo, čak i neverovatno zvuči podatak da do ove turističke destinacije ne vodi ni jedna autobuska linija, da nema kalendara organizovanih poseta prirodnim znamenitostima, da svi operateri nisu ovo područje pokrili kvalitetnim signalom, da na Vlasini nigde ne može da se kupi štampa i da

se tamo najčešće ide samo kada se organizuju neke manifestacije.

LETO I ZIMA

Isplatiće se: Biljana NikolićBiljana Nikolić, direktorka Turističke organizacije (TO) u Surdulici, kojoj je Vlasina u žiži interesovanja, kaže da su ovi podaci tačni i podseća da je do

1999. godine, Vlasinom išla autobuska linija Skoplje-Crna Trava, a da je Surdulica imala lokalnu liniju do odmarališta Vlasinskih HE.

– Nedostatak organizovanog linijskog prevoza osnovna je kočnica bržeg razvoja turizma na Vlasini. Kako svi turisti nisu vozači, nama je danas preko potrebno nekoliko redovnih autobuskih linija do Vlasine. Recimo Niš-Leskovac-Vlasina, ili Skoplje-Vranje-Vlasina, pa Bujanovac-Vranje-Vlasina itd. Sigurna sam da bi na tim linijama bilo putnika i leti, kada su Vlasina i njena prostranstva prekrasni za turiste, ali i zimi kada sneg prekrije visoravan i Vlasinsko jezero – kaže direktorka TO.

VVodimo se profitom: Saša Mihajlovićlasinska visoravan  sa Vlasinskim jezerom površine 16,5 km2, jedinstvenom florom i faunom, srednjom nadmorskom visinom od 1.250 metara, svežim vazdušnim strujama s Čemernika i Vardenika, uistinu je stožer turizma juga Srbije. U opštini Surdulica, kojoj Vlasina administrativno pripada, kažu da je ta turistička destinacija motor razvoja ne samo opštine, nego i juga Srbije.

Gospođa Nikolić dalje kaže da bi, u današnjim uslovima, tri autobuske linije sa polascima ujutro, u podne i predveče, bile od ogromnog značaja za razvoj turizma na Vlasini. Bez obzira da li one išle iz Niša preko Vranja, ili iz Skoplja preko Vranja.

– Uvođenje stalnih autobuskih linije iz pravca Niša i Skoplja, u početku bi svakako bilo sa određenim gubitkom. Ali vremenom,  ja sam u to sigurna, kada se linija uhoda, kada se marketinški razradi, kada ljudi naviknu da to postoji, onda će one da obezbeđuje profit – kaže Nikolićeva.

Ona doodaje da bi turisti, ne samo iz našeg kraja, rado došli vikendom na Vlasinu na dan, dva ili tri da uživaju u blagu koje je priroda podarila čoveku.

KAKO DO VLASINE
Ni jedan srpski auto prevoznik nema autobusku liniju do Vlasine. Danas  samo dva prevoznika, beogradska „Lasta“ i bosilegradski „Tase turs“, sa ukupno tri polaska dnevno, samo „protrče“ ovom visoravni, po sledećem redu vožnje.

ODLASCI:
Prvi polazak: 08,00 Vranje, 08,30 Vladičin Han, 08,45 Surdulica, 09,30 Promaja,10,20 Bosilegrad (Liniju drži privatni prevoznik „Tase turs“ iz Bosilegrada, koji saobraća svakog dana osim nedelje).
Drugi:14,00 Vranje, 14,30 Vladičin Han, 14,45 Surdulica, 15,30 Promaja, 16,20   Bosilegrad (Prevoznik „Tase turs“, saobraća svakog dana osim nedelje)
Treći:14,00 Beograd, 18,55 Vladičin Han, 19,20 Surdulica, 20,20 Hotel „Vlasina“, 22,00 Bosilegrad (Liniju drži beogradska „Lasta“, a saobraća svakog dana)

POLASCI:
Prvi: 05,00 Bosilegrad, 05,50 Promaja, 06,35 Surdulica, 06,50 Vladičin Han, 07,25 Vranje (Prevoznik „Tase turs“)
Drugi:11,30 Bosilegrad, 12,20 Promaja, 13,05 Surdulica, 13,20 Vladičin Han, 13,55 Vranje (Prevoznik „Tase turs“,)
Treći:12,00 Bosilegrad, 13,40 Hotel “Vlasina”, 14,35 Surdulica, 14,55 Vladičin Han, 19,45 Beograd („Lasta“, saobraća svakog dana)

Posebna priča su meštani sa Vlasine za koje je danas veliki problem da dođu do Surdulice ili do Vranja, da obave neki posao i da se vrate kući.

– Ovo jeste naš veliki problem. Zato mi uredno pratimo konkurse i u kontaktima sa donatorima pokušavamo da rešimo ovaj problem. Razmišljamo čak i o sredstvima Programa prekogranične saradnje. Ko zna, možda je i tako izvodljivo. Kako god bilo, ali da tri autobusa dnevnio dođu na Vlasinu- objašnjava Nikolićeva.

U surduličkoj lokalnoj samoupravi o ovom problemu razmišljaju intenzivno, zbog potreba učenika, meštana Vlasine i okolnih sela, stanovnika Surdulice, ribolovcima, policajaca, carinika… Uostalom, ako se isplati privatnom preduzeću „Tase turs“ linija Bosilegrad-Vranje, zašto se ne bi isplatila nekom drugom linija Vranje-Vlasina.

Ovim pitanjem se obraćamo Saši Mihajloviću, direktori saobraćaja u kompaniji „Kavim Jedinstvo“ Vranje, koja ima kapacitete za jedan ovakav potez. To preduzeće je ranije držalo liniju Skoplje-Crna Trava, preko Vlasine, koja je ugašena zbog nerentabilnosti.

– Mi smo o toj temi više puta razgovarali i pukušavali da nađemo rešenje. Ipak, sve te inicijative nisu dale rezultat jer smo matematikom uvek došli do rezultata bez komercijalnih efekata. A to je onaj ključni faktor na kome svaka ozbiljna kompanija gradi svoju poslovnu politiku – kaže Mihajlović.

On objašnjava da u uslovima tržišnog poslovanja, njih niko ne treba da podseća na liniju sa Vlasinom. U tom cilju su, kaže Mihajlović, čak eksperimentisali kada su se na Vlasini događale razne manifestacije. Prevozili su vikendom i praznikom neke zainteresovane grupe, ali je sve to bilo ispod očekivanih komercijalnih rezultata.

– Nemamo ništa protiv da ponovo sednemo sa nekim od partnera, ko god on bio, firma ili lokalna samouprava. Rado ćemo da razgovaramo o prevozu građana, učenika, ribolovaca, o relaciji, broju polazaka. Ponavljam, ipak, „Kavim Jedinstvo“ se u svakom poslovnom potezu mora voditi komercijalnim efektima – završava Mihajlović.

VOZ, ČAMAC, BICIKL

Na Vlasinu i eventualni profit od turista, posredstvom zaštićenog Predela izuzetnih odlika (PIO) „Vlasina“, upućeno je Javno preduzeće Direkcija za građevinsko zemljište i puteve iz Surdulice. Direktor Saša Petrović podseća da je broj posetilaca Vlasine, osnovno merilo uspešnosti poslovanja PIO „Vlasina“.

– Naravno da je ta tema kod nas uvek aktuelna. Mi smo sada smogli snage i sopstvenim sredstvima kupili jedan čamac „katamarin“ koji će od proleća biti u punoj komercijalnoj eksploataciji na Vlasinskom jezeru. Biće to, siguran sam turistička atrakcija sledeće sezone na Vlasini – kaže Petrović.

On podseća na začarani krug u kome je broj posetilaca uslovljen turističkom ponudom, a ona opet prihodovanim sredstvima od broja turista. On se ipak nada da će se sredstva obezbediti i da su Direkciji veći  problem razni papiri, dozvole i saglasnosti.

– U najskorije vreme planiramo kupovinu „mini voza“, kao što imaju Vrnjačka Banja i neke druge sredine. Naša je zamisao da on dnevno saobraća nekoliko puta na liniji Promaja-Odmaralište HE. Planiramo takođe da nabavimo nekoliko pedalina, kajaka, bicikala, što bi, po našoj zamisli, obogatilo turističku ponudu i povećalo broj posetilaca na obalama jezera – kaže Petrović.

Dragan Reljić, direktor HTP „Evropa“ iz Surdulice, slično razmišlja:

 – Uvođenje redovne autobuske linije bio bi potez koji bi preporodio turističku sliku Vlasine. Kada bismo smogli snage da organizovanim prevozom turističke potencijale Vlasine približimo Nišu, Leskovcu, Vranju, Skoplju, Perniku, Sofiji…broj posetilaca bi se, za kratko vreme povećao od 30 do 50 odsto – ocenjuje Reljić.

Posle svega, zaključak je samo jedan: Vlasina čeka nove turiste, a njih će biti samo ukoliko ona bude dostupnija klijentima svih profila i različite kupovne moći. Sledi dakle dogovor o prvoj autobuskoj liniji.

PS: Sve što je u ovoj priči rečeno za Vlasinu, u ovoj ili onoj meri, važi i za one koji brinu o Besnoj Kobili. 

PROFIL
Broj turista koji godišnje posete Vlasinsku visoravan i onih koji koriste uslove smeštaja, više je nego skroman u odnosu na prirodne, zdravstvene, sportske i druge potencijale.
Vlasinom godišnje prođe oko 100.000 turista. Najviše, čak 50 odsto, su gosti HUP „Evropa“, 20 odsto hotela „Narcis“, a preostalih 30 odsto „dele“ Odmaralište Vlasinskih HE, hotel „Jezero“, ugostiteljski objekti „Best“, „Kengur“, „Vlasinski vrtovi“, „Boni“, „3M“ i desetak vlasnika privatnog smeštaja.
Prema istim podacima, svi ovi objekti godišnje ostvare između 25 i 30 hiljada  prenoćišta što je daleko manje u odnosu na neke slične planine u Srbiji. Prema podacima iz Policijske uprave u Vranju, strani turisti, mahom iz Bugarske,  prošle godine su u svim objektima na Vlasini ostvarili 1.200 prenoćišta.
– Uvođenje redovne autobuske linije bio bi potez koji bi preporodio turističku sliku Vlasine. Kada bi smo smogli snage da organizovanim prevozom turističke potencijale Vlasine približimo Nišu, Leskovcu, Vranju, Skoplju, Perniku, Sofiji…broj posetilaca bi se, za kratko vreme povećao od 30 do 50 odsto. Znate kakvi bi finansijski efekti bili iza toga – pita Dragan Reljić, direktor HTP „Evropa“ iz Surdulice.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar