Djavo došao po svoje



Upozoravala sam: Mira Mladenović, Raspisaćemo konkurs: Branimir Stojančić

Prekobrojni, svih 45, ustvari su ljudi koji su u Gradu radili na određeno vreme, ili na privremenim i povremenim poslovima, dakle, ne za stalno. Svi oni su na posao primljeni bez ikakvog konkursa koji je po zakonu obavezan



 



Raspisaćemo konkurs: Branimir StojančićUpozoravala sam: Mira MladenovićU Gradskoj upravi u Vranju 45 ljudi ostalo je bez posla u samo jednom danu, bez mnogo izgleda da se u dogledno vreme vrate na stara radna mesta. Ova informacija potresa je staro zdanje u Kralja Milana kao retka koja druga, jer se do sada ne pamti tako veliki egzodus iz državne službe, posebno što je reč pre svega o partijskim kadrovima.

Ovako masovno otpuštanje rezultat je istrage koja je u Gradskoj upravi u Vranju radila Upravna inspekcija ministarstva rada. U poslovanju Grada nađen je čitav niz nepravilnosti, a za sada je ceh platila samo ova povelika grupa ljudi, dok se ostale nepavilnosti ispravljaju u hodu, u pokušaju da sve ostane kako je bilo. Ali, to se očigledno neće dogoditi, i otpuštanje ovolikog broja radnika iz Uprave nagoveštaj je novog načina razmišljanja vlasti, koji se nikako neće dopasti onima koji drže sve poluge moći i pokreću ih isključivo po svojoj, a ne po volji zakoona.  Šta će se dalje dešavati ostaje da se vidi, ali poznavaoci situacije tvrde da je reč tek o početku, jer će inspekcija sada „napasti“ i javna preduzeća, koja su pa tek popunjena partijskim kadrovima, pa bi se broj onih koji će uskoro ostati bez aktuelnog posla mogao meriti stotinama, pa čak i hiljadama. Pa, ko je to tako radio da sada zbog njega na ulici ostaje toliki svet? Ko je kriv za nastalu situaciju i ima li iz nje izlaza?

SISTEMATIZACIJA
Gradsko veće u Vranju je na svojoj 93. sednici donelo je odluku o delimičnoj izmeni Pravilnika o sitematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi u Vranju. Prema rečima portparola Veća Branimira Stojančića, reč je o sedam spornih radnih mesta, zbog kojih je Pravilnik morao da se uskladi sa stvarnim stanjem.
– Inspekcija je našla da kod sedam rukovodilaca nekih sektora ima problema oko školske spreme. Ovim izmenama ti nedostaci su otklonjeni. U narednom periodu sledi izmena čitavog Pravilnika, kako bi Uprava bila daleko efikasnija – kaže Stojančić.
Koliko se moglo razabrati, reč je o tome da je na primer na čelu nekog sekretarijata  pravnik, a Pravilnik predviđa ekonomistu, dok je negde drugde ekonomista, a Pravilnik predviđa pravnika. Da ga ne bi dalje komplikovali, u Gradu su rešili da izmene pravilnik prema postojećem stanju. Kad se stanje promeni, šta ih košta da po novoj situaciji podese i Pravilnik?

PREBROJAVANjE VIŠKA

Prekobrojni, svih 45, ustvari su ljudi koji su u Gradu radili na određeno vreme, ili na privremenim i povremenim poslovima, dakle ne za stalno. E, sad, inspekcija je tu našla mnoge manjkavosti. Kao prvo, svi oni su na posao primljeni bez ikakvog konkursa, koji je po zakonu obavezan. Kao drugo, za radna mesta koja su zauzimali bila je neophodna sistematizacija, ali ni nje izgleda u Gradskoj upravi u Vranju nema u punom obimu. Zato je inspekcija naložila da se svi oni vrate na Biro za zapošljavanje. Legenda kaže da je gradonačelnik Zoran Antić sa svima održao sastanak odmah po otpuštanju, i rekao im da se ništa ne sekiraju, nego da nastave da normalno rade dok se stvar ne dovede u sklad sa zakonom. No, inspekciji se to nikako nije dopalo, kažu da je letelo perje prilikom njihove poslednje posete i da sada u hodnicima opštine više nema „novih“ likova. Priča se da je i deo problema u svađi oko trošenja novca između Zorana Antića i većnika Dragana Spirića, o kojoj smo pisali u prošlom broju ovih novina, vezan upravo za ovu tematiku. Među otpuštenima su na primer Zoran Najdić Hoća, raniji većnik za kulturu, pa Vene Zdravković, raniji finansijski direktor „Alfe“, mnogo ljudi zaposlenih po mesnim zajednicama i kancelarijama, Mića Veljković iz SDPS-a…

Miroslava Mladenović, načelnica Gradske uprave objašnnjava da je inspekcija naložila da se otkuca 35 rešenja o otkazu rada na određeno vreme, i 10 otkaza ugovora o privremenim i povremenim poslovima.

– Problem je što po zakonu za prijem na određeno vreme mora da ide javni konkurs, što ovde nije bio slučaj. Mesta za određeno su sistematizovana u Gradskoj upravi, dok za povremena mesta sistematizacija nije neophodna, jer je tu reč o ad hok potrebama. Čitava stvar je u toku, pa ćemo videti – kaže Mladenovićeva.

Prema njenim rečima, sledi donošenje novog Pravilnika o sistematizaciji radnih mesta u Gradu, a potom i raspisivanje konkursa kako bi se popunio broj ljudi potreban Gradu, na određeno ili privremeno, svejedno.

– Mi po zakonu imamo pravo na 10 odsto ljudi na određeno od ukupnog broja zaposlenih, i za to nije potrebna saglasnost Vlade. Po uredbi Vlade mi dakle imamo pravo da zaposlimo 25 ljudi. Preko tog broja potrebna je nova saglasnost Vlade, i mi je imamo, ali se Vlada nije upuštala u to kako smo sa ljudima zasnovali radni odnos – kaže Mladenovićeva.

Bilo kako bilo, ovde je ustanovljeno ozbiljno kršenje zakona, i to u dužem periodu. Kako je do toga došlo?

– Ja sam opominjala na zakonske obaveze, to je moj posao, ali ne donosim ja odluke – kaže Mladenovićeva, najavljujući da će Grad uskoro da raspiše konkurs za prijem 25 radnika na određeno vreme.

POSLEDNjA VEST
Samo nekoliko  minuta pre zaključenja ovog broja „Vranjskih“ stigla je i informacija da je Grad raspisao konkurs za prijem 25 radnika na određeno vreme. Iako je Branimir Stojančić pred novinarima rekao da Gradsko veće nije raspravljalo po tom pitanju, u tekstu konkursa se ipak navodi da se on raspisuje po odluci Veća. Prema tumačenjima poznavaoca, Grad je ipak morao da izađe pred Skupštinu po ovom pitanju, ali se to jednostavno nije dogodilo.

E, sad, ima tu još mnogo problema. Novi Zakon o radu nalaže da se određeni radnik, sa tim i tim matičnim brojem, ne može angažovati za rad na određeno vreme na duže od dve godine. Neki od sada otpuštenih iz Grada na taj način tamo rade godinama, po tri, četiri ili čak više godina. Oni neće imati pravo ni da se prijave po konkursu koji će uslediti, jer ne ispunjavaju uslove. Ranije je situacija bila lakša – poslodavac je na određeno mogao da drži zaposlenog praktično čitav radni vek. Sada neko radi kao komercijalista, pa posle godinu dana postane komercijalni tehničar, iza toga bude tehnički komercijalista, i gornja granica zamene imena je samo mašta. Sada, to više nije moguće, a dodatni problem je što na određeno duže od propisanog roka rade najvažniji ljudi među otpuštenima, oni  do kojih je gradskoj vlasti najviše stalo.

– Mi smo zahvalni inspekciji na određenim rešenjima. Grad neće trpetii posledice ovoga, ali se već oseća nedostatak kadrova i to će biti adekvatno rešeno. Nema šta – raspisaćemo konkurs i u skladu sa zakonom popuniti ta radna mesta – veruje Branimir Stojančić, portparol Gradskog Veća.

I sad, kako dalje? Prema informacijama „Vranjskih“, Grad je 19. avgusta pokušao da raspiše konkurs za prijem novih (starih?) radnika u Gradsku upravu, ali je ta odluka povučena odmah po donošenju. Nešto ipak ne štima?

– Mir je neki po hodnicima, nema one gužve po kancelarijama. Lako im je bilo da zapošljavaju tajno, sad ćemo da vidimo kad krene konkurs, pa im se za 25 mesta prijavi 1.000 ljudi – kažu za „Vranjske“ u jednom od sindikata koji deluje u Gradskoj upravi.

SAKRIVANjE ODLUKA

To će svakako biti problem, tu su i koalicioni partneri, svašta će nešto da se dešava jer sada svako traži svoj deo kolača, a najgore će proći oni koji rade na privremenim poslovima, jer je za njihovo angažovanje Vlada dala mogućnost do 31. oktobra. A do tada možda ni konkurs neće biti sproveden u potpunosti….

ODSUSTVO
Gradonačelnik Vranja Zoran Antić nije odgovoro na pitanja postavljena o ovoj temi jer se nalazi na službenom putu u inostranstvu. „Vranjske“ su sa njim bile u kontaktu čitave prethodne nedelje, ali po drugim pitanjima.

U Nacionalnoj službi za zapošljavanje nisu želeli da komentarišu situaciju. Novi direktor te ustanove Darko Janković kaže da mu za kontakte sa medijima treba odobrenje iz Beograda. No, ako neće on, ima ko hoće.

– Svi ti ljudi, svih 45, prijavili su se na našu evidenciju. Za sada, Grad krije sve odluke inspekcije koje se odnose na zapošljavanje. Verovatno će čekati da donesu novu sistematizaciju, pa će onda raspisati konkurs. Otežavajuća okolnost je i zabrana zapošljavanja u državnim službama, koja je na snazi do kraja decembra 2015. godine – kaže za „Vranjske“ izvor odlično upućen u problematiku.

I tako, sve naopako, došlo se u pat poziciju. Neka socijalistička vlast, aktuelna ili ona prethodna, napunila je Gradsku upravu svojim izabranim kadrovima. Da nisu specijalni, bili bi primlljeni po konkursu. Ovako, specijalni su, i sada zbog te specijalnosti imaju ozbiljne probleme. Mnogi od njih neće moći da se vrate na stara radna mesta, a mnogi od njih tamo obavljaju i ozbiljne poslove. Kako iz ovog ćorsokaka, malo ko zna. Ono što je sigurno je činjenica da je sama država raskrinkala delovanje pojedinih svojih organizacionih delova. Ovde je predugo radio ko je šta hteo, i sada je đavo došao po svoje. Nažalost, nikome se ništa neće dogoditi osim tim ljudima, koji u krajnjoj liniji moraju sebi da obezbede nekakvu egzistenciju. Oni koji su odlučili da se ovaj posao obavi na način na koji je obavljen, dakle sa druge strane zakona, i ovoga puta ostaće nekažnjeni. Kazna će stići samo one kojima malo tog može da se uzme. Kada inspekcije krenu po javnim preduzećima, tek će to biti bolno, jer su neke procene da skoro 40 odsto ljudi u lokalnim državnim firmama radi na određeno ili privremeno. Šta će biti sa njima u RTV Vranju, u „Vodovodu“, gde je već bila ispekcija, u „Novom domu“ ili „Komradu“? Na kraju, nije bezvezni ni pitanje šta će biti sa ovim gradom? Pa ništa, raspisaće neki konkurs, dok se sve ne slegne i vrati tamo gde je oduvek i bio – na dnu sveta.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar