Predeli naše tekovine

Eko Taxi Vranje

Za narode i države koji raspolažu sa grdnim kapitalima bilo bi jedno od prvih preduzeća da i ovaj gornji deo Morave načine da se može ploviti



 

Oni koji su putovali gornjim Djerdapom znaju i umeju ceniti sve one promene bregova, , izgleda i predela i ono krivudanje dunavsko. Ovde, istina, nema veličanstvenog i ponosnog Dunava, po kom se voziš i posmatraš predele, a i nisu tako niski bregovi i skučeni kao na Djerdapu. Ovde, osim skromnog toka Moravinog, koja zmijovidno krivuda, sve ostalo veličanstveno je i uzvišeno. Izgledi se svaki čas menjaju i korito se maravsko čas širi, a čas opet sužava. Da je Morava neka poveća reka, te da njom mogu ploviti lađe i parobrodi, onda ne bi bilo na svetu lepših izgleda i partija za putovanje i uživanje od ovih, jer se jednako otvaraju novi izgledi i panorame po visokom i veličanstvenom ovom sklopu od bregova i planina. Ovde treba doći te videti šta su podzemni vulkani, koji su svi davno utuljeni, izradili, ispremetali, izbacili i pobacali na sve strane. Dragi čitaoče i mile čitateljke, pomislite sebi prekrasnu jednu livadu, izrivenu krtičnjacima, ali krtičnjacima koji, štono reč, podižu se do oblaka, tako je ispreturan sklop ovih planina i bregova, da ne znaš na koju ćeš stranu pre da pogledaš i diviš se! Po našoj blagoslovenoj zemlji ima dosta veličanstvenih planina, kao što su rudničke: Kopaonik, Rtanj, Suva Planina itd., ima i klisura dosta, ali ovakove kao što je ova nema joj ravne, jer traje punih devet sati. I svakom Srbinu i Srpkinji, bili odavde ili iz preka, ne bilo im prosto ako ne prođu i ne vide ove predele, naše nove tekovine.

Za narode i države koji raspolažu sa grdnim kapitalima bilo bi jedno od prvih preduzeća da i ovaj gornji deo Morave načine da se može ploviti. I držite li da nema izgleda i pomoći za takvo preduzeće! Moravino korito ne ide nigde kroz kamenjak i ne udara o stene te da one smetaju regulisanju. I u ovo doba godine kad je Morava najmanja i ima najmanje vode, toliki je pritok vode da načinjene ustave na nekoliko mesta, u razdaljini jedna od druge na prilku jedan sahat, mogu napraviti toliki uspor i izliv da bi pomanj lađe i parobrodi mogli imati dosta dubine za plovljenje. Ali to su samo skromne želje, koje se više vekova ili možda nikad neće ostvariti, zato je i bolje da o tome više ne govorim, no da pređem na stvar kad će, kao što rekoh, napred ovuda projuriti železnička pruga, koja će sa zviždanjem lokomotiva prolamati ove gore i dubrave i putnike mamiti da ovuda putuju. Po svoj ovoj klisuri, osim onih jaruga i proseka bregova koji su još od stvorenja sveta načinjeni, nigde, ni na levoj ni na desnoj strani Morave, nema urvina ni provalija, niti se gde zemlja roni i osipa, kao što su na priliku u nas jaruge i provalije oko Nemenikuća i na mnogim drugim mestima, gde se bezrazložno krčilo, a nije se pazilo na zemljište šta će s njim biti kad navale kišne bujice, koje nema šta da zadržava u toku. U ovim krajevima, iako nema velike šumske planine ni sedoletnih hrastova, ima dosta sitne gore i šipraga koji kišne bujice zadržava i ne da da se prave urvine. Dajući dozvoljenje na krčenje šume, trebalo bi imati na umu ovake pojave, i ne davati da se krči kud ko hoće, nego da se ispita zemljište pre nego što se da dozvoljenje da se ma i mala šumica iskrči i zemlja za njive preradi, koja će možda posle nekoliko godina biti sve sama urvina.



  • Ostavi komentar