Iz firme I&D COM, koja je dobila postupak protiv Grada Vranja pred Republičkom komisijom za zaštitu prava ponuđača, ističu da su otkupili konkursnu dokumentaciju, ali da nisu želeli da učestvuju na „diskriminišućem tenderu“, unapred smišljenom da posao dobije firma iz Vranja
Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki poništila je rešenjem otvoreni postupak javne nabavke kancelarijskog materijala i tonera za štampače koji je kao naručilac u martu ove godine raspisao Grad Vranje. Postupak javne nabavke velike vrednosti (5,4 miliona dinara, zaveden pod brojem 404-16/12-16) stopiran je, praktično, pre nego što je i počeo, sredinom juna 2012. godine, po zahtevu jednog od potencijalnih učesnika u postupku, beogradske firme I&D COM d.o.o. koja je imala primedbe na sadržinu otkupljene konkursne dokumentacije, odnosno na neke od predviđenih uslova i kriterijuma. Tada je Gradu Vranju istim rešenjem republičke komisije naloženo da beogradskoj firmi nadoknadi troškove postupka zaštite prava u iznosu od 60.000 dinara. I grad je, potvrđuje načelnica Službe za javne nabavke Maja JOVIĆ, morao da Beograđanima uplati na račun te pare kao gubitnik u ovom postupku.
TERITORIJALNA DISKRIMINACIJA
Međutim, tada se Gradska uprava dosetila pa je smanjenjenjem količine potrebnog materijala i tonera odlučeno da se ide na tzv. „javnu nabavku male vrednosti“ (to je ona nabavka koja prema odredbama člana 33 Zakona o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu ne premašuje 3.311.000 dinara), koja ne podrazumeva tender.
Iako je predstavnik firme I&D COM d.o.o. Fedor SALZBERGER, najpre odbio da učestvuje, kako je kazao, „u lokalnim čaršijskim obračunima“ u Vranju i upućivao novinara na odgovorna lica u gradskoj Službi javnih nabavki, ipak je oštrim tonom prokomentarisao način na koji je Grad volšebno došao do kancelarijskog materijala.
– Vidite sa ljudima iz Službe za javne nabavke u Vranju s kim je namešten tender sa diskriminišućim i nekorektnim zahtevima, što je potvrdila i Republička komisija za zaštitu prava. Grad Vranje je samovolju tih ljudi platio 60.000 dinara. Vidite sa njima i ko sada snabdeva lokalnu samoupravu i na koji način, jer je tender poništen i nikada nije ponovljen – ljutito će Salzberger.
SVETLANA RAŽIĆ
NIJE NEZAKONITO, ALI IZAZIVA SUMNjU
Rukovodilac grupe za praćenje postupaka javnih nabavki u republičkoj Upravi za javne nabavke Svetlana RAŽIĆ kaže da način na koji je Grad Vranje umesto poništenog otvorenog postupka javne nabavke velike vrednosti prestrojio na nabavku male vrednosti nije nezakonit, ali da „izaziva sumnju“.
– Tu možda ima posla za Budžetsku inspekciju ili Državnu revizorsku instituciju koje bi trebalo da utvrde šta je povod za novi postupak javne nabavke male vrednosti, da nije slučajno reč o zloupotrebi ili nameri da se isključi neki od potencijalnih ponuđača koji je podneo zahtev u poništenom, otvorenom postupku. Jer, znate, kod nabavke male vrednosti naručilac (u ovom slučaju Grad Vranje, p.a.) upućuje javni poziv na najmanje tri adrese, ali onim ponuđačima koje sam odabere, dok se u otvorenom postupku koji je prethodio ovom javlja svako ko želi.
Republička komisija je letos u rešenju posavetovala Vranjance da, ukoliko odluče da ponove postupak, moraju „pravilno izraditi konkursnu dokumentaciju“, kako bi iz nje potencijalni učesnici na tenderu znali šta se tačno od nih zahteva i, posebno, kako načinom sprovođenja postupka „ne bi bila ograničena konkurencija među ponuđačima“. Ovo poslednje verovatno iz razloga što su iz I&D COM d.o.o. u zahtevu za zaštitu prava pred republičkom komisijom istakli da su u prvobitnom postupku unapred „teritorijalno diskriminisani“ time što je konkursnom dokumentacijom traženo da ponuđač mora posedovati maloprodajni objekat i magacinski prostor na teritoriji Vranja. To je, istakli su, u suprotnosti sa članom 11, stav 2, Zakona o javnim nabavkama (ZJN).
Beograđani su još 9. maja ove godine pokušali da izglade stvar sa naručiocem posla, ali je Grad Vranje narednog dana odbio kao neosnovan njihov zahtev za zaštitu prava ponuđača, zbog čega su pravdu potražili kod pomenute republičke komisije.
Vranjanci su, kaže Jovićeva, onda odlučili da ne ponavljaju ovaj tender, jer je već bilo prošlo dosta vremena od raspisivanja, a Gradu je bio neophodan kancelarijski materijal da bi funkcionisao. Zato je smanjenjenjem količine potrebnog materijala i tonera odlučeno da se ide na tzv. „javnu nabavku male vrednosti“ (to je ona nabavka koja prema odredbama člana 33 Zakona o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu ne premašuje 3.311.000 dinara).
– Mi smo do detalja ispunili naloge Republičke komisije za zaštitu prava ponuđača, dostavljali im sve što je trebalo. Postupajući po njihovom rešenju, mi smo odlukom obustavili postupak i to je objavljeno u „Službenom glasniku RS“ 10. jula 2012. Postupak je time stavljen ad acta. Onda smo išli na potpuno novu javnu nabavku, ovog puta male vrednosti, uputili poziv za dostavljanje ponuda. Javile su se lokalne firme „Pelikan“ i „Nikom“ i ova druga je dobila posao jer je prema propisanim kriterijumima iz konkursne dokumentacije imala povoljniju ponudu- kaže Jovićeva.
Salzberger, međutim, skreće pažnju na uslov i kriterijum iz prvobitnog tendera po kojima ponuđač mora imati maloprodajni objekat i magacin na teritoriji Grada Vranja.
– S tim u vezi mogu samo da kažem da smo trenutno tenderski snabdevači Doma zdravlja i Elektrodistribucije u Vranju, iako nemamo lokal „preko puta“ – navodi Salzberger.
Jovićka, pak, naglašava da je „legitimno pravo Grada Vranja bilo da se ide u novi postupak javne nabavke male vrednosti.
– On se završio sklapanjem ugovora sa firmom „Nikom“ iz Vranja kao najpovoljnijim ponuđačem. Ugovor je zaključen 14. avgusta ove godine i objavljen u „Službenom glasniku RS“ 87/2012. od 7. septembra. Ničeg spornog tu nema – kaže Jovićka, uz napomenu da bi o vrednosti ugovorenog posla sa „Nikomom“ mogla da govori samo ako joj se redakcija ovih novina obrati zahtevom za pristup informacijama od javnog značaja.
(KOMPLETAN TEKST PROČITAJTE U ŠTAMPANOM IZDANjU)
Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.