Nema šta da se niveliše

Ministarstvo za evropske integracije

Korpa nikad praznija: detalj iz jednog supermarketa

– Na cene šećera i ulja imao sam maržu samo jedan odsto, a na većinu ostalih proizvoda od pet do sedam odsto. Mi “manji” trgovci uvek smo i imali manje marže u odnosu na “velike” – tvrdi vlasnik prodavnica iz lanca “Odžinka” Nebojša Milenković



 



Korpa nikad praznija: detalj iz jednog supermarketaVlada Srbije je na samom kraju prošle godine donela uredbu koja će važiti šest meseci i kojom se najviša ukupna stopa marže u prometu osnovnih životnih namirnica ograničava na deset odsto. Uredba se odnosi na pšenično brašno tip 400 i 500, jestivo suncokretovo ulje, termički obrađeno kravlje mleko (pasterizovano, sterilizovano), jogurt, beli kristalni šećer i svinjsko, goveđe i kokošje sveže meso i slatkovodnu ribu, a cene je trebalo nivelisati do 10. januara.

NEZADOVOLjNI

– Očekujem da će se nakon šest meseci, sve vratiti na staro. Konkurencija na tržištu je velika, a cilj ovih mera je da se unište sitni trgovci i da ostanu samo veliki trgovinski lanci. U Vranju će zaraditi, recimo “Idea”, naša konkurencija iz Hrvatske, a ne lokalni trgovci. Mi smo u “Leon” marketima već 8. januara spustili cene kako je i predviđeno, a to je proverila i tržišna inspekcija – kaže vlasnik marketa “Leon” Nenad TRAJKOVIĆ.

Dodajući da smatra da se snižavanje cena neće odraziti na promet u njihovim marketima, Trajković smatra da će jedina konkretna korist od toga biti što će sada kupcima prilikom popunjavanja potrošače korpe ostati više mesta, odnosno da će moći da kupe stvari kojih su se eventualno ranije lišavali.

– Pošto je reč o osnovnim namirnicima, ljudi će i dalje kupovati iste količine kao i ranije i ne vidim na koji način bi se ove mere mogle odrazi na promet – pita se on.

Cene tih potrepština pašće, kako je najavljeno, od deset do 15 odsto. Ako se zna da je, po zvaničnim podacima, većina trgovinskih lanaca u našoj zemlji proteklih godina samo povećavala marže, koje su pre stupanja na snagu Uredbe išle i do 23 odsto, ovo bi trebalo da znači kakav-takav boljitak za potrošače.

Vlasnik prodavnica iz lanca “Odžinka” Nebojša MILENKOVIĆ ističe da su cene kod njega još pre vladine uredbe bile znatno niže nego u prestonici.

– Na cene šećera i ulja imao sam maržu samo jedan odsto, a na većinu ostalih proizvoda od pet do sedam odsto, tako da cene nisam ni morao da nivelišem. Inspekcija me je posetila i utvrdila da je kod mene sve “čisto” i da radim onako kako je zakonom i predviđeno. Mi “manji” trgovci uvek smo i imali manje marže u odnosu na “velike”, tako da nismo ni morali da pojeftinjujemo svoju robu – precizan je naš sagovornik.

PRIMER
U trgovinskom lancu MAXI, odnos starih i novih cena izgleda ovako (cene su izražene u dinarima, zaokružene i predstavljaju iznos za kilogram odnosno litar).

ARTIKL                  NOVA CENA         STARA CENA
Brašno tip 400      43 – 51                  45 – 70
Brašno tip 500      37 – 38                  43 – 51
Šećer                       92                         95 – 99
Suncokretovo ulje  118 – 124          110 – 126
Jogurt                       53 – 86                 65 – 89
Mleko                       54 – 94                 59 – 102
Piletina                  223                    250 – 265
Juneći but                577                     590 – 600
Juneće mleveno        533                   560 – 570
Som                           331                      412

KOMPANIJE ZARADjUJU

U kompaniji “MERCATOR-S”, drugog po veličini trgovačkog lanca u Srbiji, u okviru koga rade “Roda” marketi, kažu za “Vranjske” da su u skladu sa Uredbom o ograničenju stope marže u trgovini za artikle osnovnih životnih namirnica, primenili datu stopu i nivelisali cene. Dodaju i da kod znatnog broja artikala osnovnih životnih namirnica nije ni bilo promene maloprodajnih cena, jer su se “u skladu sa cenovnom politikom i brigom o potrošačima u  “Mercator-S” i do sada primenjivale marže koje su bile niže od propisanih Uredbom”.

Slična je situacija i u belgijskoj kompaniji “Delhaize Serbia”, u okviru koga posluje trgovinski lanac MAXI. Iz  razgovora sa Martinom PETROVIĆ saznajemo da oni poštuje sve zakonske propise ove zemlje i posluju u skladu sa njima.

– U svim objektima “Delhaize Serbia”, pa tako i u Vranju, cenovnici su usklađeni sa uredbom o ograničavanju marži na deset odsto. Uredba se odnosi na pojedine proizvode iz kategorija svežeg mesa, mleka, jogurta, na šećer, ulje, brašno itd. Kod većine artikala ona nije prouzrokovala promenu cena, a kod nekih je sada cena niža. Uredbu primenjujemo od četvrtka, 5. januara – precizira Petrovićeva za naše novine.

Kod još jednog od “malih” privatnika u Vranju, u lancu prodavnica “Stanković” vlasnika Saše STANKOVIĆA, situacija se ne razlikuje bitnije od one koju opisuju naši sagovornici sa početka teksta.

– Mi nismo ni imali veće marže od deset odsto, pa nismo ni imali šta da nivelišemo. Ovo stanje neće preterano uticati na naše poslovanje jer ljudi kupuju već duže vreme, kada se radi o osnovnim životnim namirnicama, samo onoliko koliko im je potrebno. Verujem da će isto biti i u buduće – nada se gazdarica Gabrijela STANKOVIĆ.

Stav koji je zauzeo Centar za zaštitu potrošača Srbije, a kojim se podržavaju mere Vlade, temelje  na činjenici da marže u regionu za prehrambene proizvode iznose između osam i deset odsto, a da one u Srbiji idu čak do 40 procenata.

Isti stav zastupa i Privredna komora Srbije gde  su ubeđeni da je ovakva odluka bila neminovna.

– S obzirom na to koliki je pad životnog standarda i nezaposlenost, hrana je kod nas dostigla udeo od 42 odsto u kućnom budžetu. U celom prehrambenom lancu, ako neko ostvaruje benefit na račun potrošača, to su trgovinske kompanije – naglašavaju u saopštenju iz Komore.
Oni objašnjavaju da je suština u tome da prehrambena industrija po niskim cenama dobija proizvod, a da veliki trgovinski lanci zarađuju na razlici u nabavnoj i prodajnoj ceni.

(KOMPLETAN TEKST PROČITAJTE U ŠTAMPANOM IZDANjU)

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar