Proverite agenciju sa kojom putujete



, ,

Srđan Savić, turistički radnik, u razgovoru za „ Vranjske“ savetuje na šta sve treba obratiti pažnju prilikom uplate aranžmana u nekoj turističkoj agenciji, kako bi se izbegle neprijatne situacije, gubitak vremena i novca, koji vam mogu upropastiti omiljene praznike i odmore.



– Sumnjivih turističkih aranžmana uvek ima. Oni su poput proizvoda koji se distribuiraju i prodaju. Veliki tur operateri ustupaju aranžmane manjim agencijama i tu najčešće dolazi do zabune. Nama profesionalcima to nije teško da uočimo, dok za krajnje korisnike to predstavlja problem iako postoji par načina provere koji bi, ako ništa drugo, mogli da izazovu sumnju.

Kako se zaštititi od „sumnjivih“ i „lažnih“ aranžmana?



– Prva stvar koju treba da uradite pre nego li uplatite aranžman jeste da proverite čiji program ta agencija prodaje što po zakonu mora stajati u brošuri. Ako već putujete preko posrednika,a  ne preko direktnih realizatora, što je u 60 posto slučajeva,  tražite ime tur operatera i stupite sa njima u kontakt zbog verifikacije ponude. Jer, kao što sam već rekao, turistički angažmani su poput proizvoda koji se distribuiraju i prodaju, poput artikla u prodavnicama. Zatim bi trebalo proveriti i cenu sa tur operaterom i troškovima koje on snosi kako ne bi došlo do zabune, jer dešava se da subagenti naplaćuju stvari koje su već obuhvaćene aranžmanom.

Na šta još treba obratiti pažnju?

– Usmene informacije o programu nikada ne smatrajte validnim. Dakle,  jedino ponuda koja stoji u brošuri i na sajtu jeste tačan program puta. Obratite pažnju  na otkazne rokove izvođenja programa. Svaki program  mora sadržati eventualni otkazni rok agencija na šta ona po zakonu ima pravo.  Pouzdane informacije o agenciji sa kojom putujete možete dobiti i na sajtu JUTA ( Jugoslovenksa turistička agencija) i sajta APR ( Agencija za privredne registre) kako bi stekli uvid u to koliko posluje određena agencija, koliko ima zaposlenih, gde su sve zastupljeni…

Ne čini dobra reklama neku agenciju dobrom. Pravi primer jeste „ Big blu“ , svuda se reklamiraju, a to je ustvari bivša „ Fantazija“ koju je zatvorila turistička inspekcija pre dve godine.

Koje su najčešće greške koje korisnici prave?

– Moram pruznati da svi gledaju cenu, a skoro niko ne obraća pažnju na ono što piše u programu, što je takođe od izuzetne važnosti. U višednevnim aranžmanima pored broja dana, obratite pažnju na broj noćenja. Različite agencije davaće čak duplo jeftinije ponude za dva,tri dana kraćeg  boravka od konkurencije, zbog čega se često ljudi polakome. Tako ćete npr. trodnevni aranžman za Beč provesti u putu, jer krećete za Beč prvog dana, tamo stižete sledećeg koji prođe u razgledanju i već tokom večeri vi ste na putu za Srbiju, a agencija neće biti kriva jer vas nije slagala, dakle trodnevni put za Beč u kome nije bilo noćenja.

Šta valja čini ukoliko ipak dođe do neke neprijatnosti, kome se obratiti?

– U principu, ako dođe do neke neprijatnosti uvek treba kontaktirati agenciju u kojoj ste uplatili aranžman i prvo pokušati da sa njima rešite stvar. Ako to ne ide onda slučaj pisanim putem prijavljujete turističkoj inspekciji i za to postoji zakonski rok od osam dana po povratku sa puta. Nakon toga ona reaguje i sankcioniše u zavisnosti od situacije. Inspekcija može zatvoriti agenciju i naložiti da joj vrati novac korisnicima, ako ga uopšte ima. Ako se i neka agencija pak zatvori, njen vlasnik će bez problema otvoriti novu i zbog toga napominjem da je bitno uvek proveriti agenciju čiji program se kupuje.

DOBITNIK GODINE

Partijski funkcioner, jer je radio malo a imao posao u javnoj službi koji  je odlično plaćen, dobijao dnevnice, mogao da potpisuje račune u kafani, a tu su i „ugradnje“ na tenderima, javnim nabavkama, kao i zapošljavanje rođaka o državnom trošku… treba li još da se nabraja?

 

 

GUBITNIK GODINE

Radnik, jer je radio mnogo, a zarađivao malo ili ništa, bojeći se da ne izgubi radno mesto, tj. da preduzeće ne propadne, a da posle ne može da ode u penziju zato što mu nisu uplaćivani doprinosi.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar