Ugrožena sloboda kretanja



Tog i narednih dana, na punktu Bela zemlja normalno su prelazili autobusi albanskih prevoznika „Madžar turizam“ iz Velikog Trnovca kod Bujanovca, „Veli transa“ iz Preševa i „Granita“ iz Norče kod Preševa



U utorak, 16. avgusta, sat iza ponoći, na administrativnom prelazu Končuj, odnosno Bela zemlja na kosovskoj strani, zaustavljen je autobus Saobraćajnog preduzeća „Lasta“ iz Beograda sa 40 putnika, koji od prestonice saobraća na liniji do Raniluga i Šilova, poslednjih srpskih enklava kod Gnjilana. Dva sata kasnije Tanjug je emitovao izjavu generalog direktora „Laste“ Velibora Sovrovića.

– Našem autobusu, na redovnoj liniji, sa 40 putnika, među kojima je bilo žena i dece, nije dozvoljen ulaz na Kosovo. Pripadnik kosovske policije od vizača je tražio uverenje koje izdaje Ministarstva saobraćaja iz Prištine da „Lasta“ može da obavlja prevoz na teritoriji Kosova, – izjavio je Sovrović.



PROBLEM DO BRISELA

Tog jutra i narednog dana, na istom mestu, istu sudbinu su doživeli putnici u srpskim autobusima prevoznika „Niš ekspres“ iz Niša i „Kavim Jedinstva“ iz Vranja. Da problem bude veći,. Šta više normalno je saobraćao i autobus „Kavim Jedinstva“ koji ima pet polazaka registriovanih na liniji Gnjilane-Bujanovac. Bilo kako bilo, d tog dana autobusi „Laste“ i „Niš ekspresa“ dolaze do Bujanovca. Odatle se putnici snalaze ko kako ume.

Ovim informacijama i njihovim posledicama od tada do danas, bave se i pozvani i nepozvani od Beograda do Prištine, politički zvaničnici srpskih i kosovskih vlasti, predstavnici međunarodne zajednice. Bave se i građani koje od ovog problema imaju najviše posledica. Problem je, razume se, stigao i do Brisela, gde 2. avgusta počinje šesta runda pregovora između Beograda i Prištine.

Na odluku prištinskih vlasti prva je reagovala srpska Vlada koja je osudila ovakav postupak. U saopštenju zvaničnog Beograda je rečeno da je ovo akt kojim se ograničava sloboda kretanja građana, što je u suprotnosti sa već dogovorenim stavom iz Brisela. Reagovao je i Borisav Stefanović, šef srpskog tima za razgovore sa Prištinom. On je konstatovao da zabrana srpskim autobusima da ulaze na Kosovo bez licence kosovskog ministarstva, predstavlja čin kojim se krši u junu postignuti sporazum o slobodi kretanja:

– Na Prištini je da implementira sporazum o slobodi kretanja. Ako to ne uradi, nama će biti teško da primenimo elemente tog sporazuma koji se tiču kretanja ljudi. Ne možete pustiti ljude da se normalno kreću, a da to rade peške samo zato što autobus iz Srbije ne može da uđe na Kosovo. To što Priština radi, čini mi se, do sada nije zabeleženo u evropskoj praksi- ocenio je Stefanović.

PREVOZNICI
Na Autobuskoj stanici u Bujanovcu rekli su Tanjugu da autobusi za Gnjilane polaze u 5.40, 8.30, 10.00, 12.30 i 15.00 časova.Predrag Krstić, vozač autobusa Laste, kaže da preko prelaza nije prošao nijedan autobus. „Ne znamo šta nas čeka, idemo na put, pa ako prođemo – prođemo“, rekao je Krstić. Redovne linije sa juga Srbije prema Kosovu za sada održavaju samo albanski prevoznici iz Bujanovca i Preševa, koji tvrde da nemaju problema, jer su nabavili uredne dozvole kosovskog ministarstva saobraćaja. Prema rečima albanskih vozača, kontrole autobusa na administrativnim prelazima su pojačane.Sa prelaza ka Kosovu sinoć su ponovo vraćeni i autobusi „Laste“. Direktor sektora međunarodnog saobraćaja preduzeća „Lasta“ Predrag Lukić kaže da će taj prevoznik od nadležnih ministarstava Srbije zatražiti uputstvo kako da postupe u toj situaciji.“Konslutovaćemo se s nadležnima, a danas ćemo videti da li će autobusi na dve redovne linije ponovo biti vraćeni. Narednih dana, u svakom slučaju prevozićemo putnike do prelaza, ako autobusima ne bude dozvoljen ulaz na Kosovo“, rekao je Lukić i dodao da to preduzeće ne namerava da nabavi dozvole kosovske vlasti.Autobusi „Niš-ekspresa“ prevozili su putnike samo do Bujanovca umesto, prema redovnom redu vožnje, do Raniluga na Kosovu i Metohiji, dok se polazak do Kosovske Mitrovice odvija po redu vožnje i nema nikakvih problema u realizaciji tog polaska, rečeno je Tanjugu u tom saobraćajnom preduzeću.

Narednih dan-dva iz Prištine skoro da nije bilo reakcije na informacije koje stižu sa administrativne linije kod Končulja i stavove iznete u saopštenju Vlade Srbije.

TITOV OMLADINAC

Onda je građanima Srbije, srpskoj Vladi i zvaničnicima odgovorio je Azem Vlasi, savetnik u Vladi Kosova. On je medijima u Prištini izjavio da „Srbija ovaj problem sa autobusima ne treba da politizuje, već da na praktičan i produktivan način učestvuje u njegovom rešavanju“.

– Reakcija Srbije je namerno iskrivljena. Ta reakcija namerno udara u žicu koja je osetljiva a koja se zove ograničavanje slobode kretanja gradjana. Zato je takva reakcija neumesna i neadekvatna – poručio je ovaj Titov omladinac s kraja sedamdesetih.

Azem Vlasi konstatuje da načelo slobode kretanja građana još više krši Srbija time što odbija da reši probleme graničnih formalnosti na bazi reciprociteta. On smatra da je normalno da neki prevoznik iz Prištine, kod srpskih vlasti u Beogradu, registruje liniju sa Kosova prema Srbiji. Onda se pita zašto nije normalno da srpski prevoznici, svoje linije iz Srbije na Kosovo, registruju u Ministarstvu saobraćaja u Prištini. On očekuje da će na ovaj problem tačka biti srtavljena već 2. septembra u Briselu.

– U nastavku razgovora u Briselu trebalo bi da se nađe rešenje za formalnosti u graničnom prometu, vezano za registarske tablice, propratnu dokumentaciju teretnih i putničkih vozila itd. Čime se više neće zadirati u slobodu kretanja građana, – smatra Azem Vlasi.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar