RUŽIČASTI PATRIOTIZAM

Eko Taxi Vranje

,



 

Lično, priznajem: slušao sam i slušaću i dalje muziku hrvatskih autora, njihove filmove baš i ne gledam jer Hrvati i nemaju trenutno neku kinematografiju, a bogami ponešto i pročitam od hrvatske literature. Na hrvatskom primorju nisam bio petnaestak godina ali, ne zbog nacionalnih interesa, već zbog mnogo prozaičnijih razloga, tako da baš i nisam neki promoter hrvatskog turizma. Bio sam, doduše, u međuvremenu, nekoliko puta u Hrvatskoj ali niko mi nije slomio vilicu zbog čega iskreno žalim jer bi mi to bila jedinstvena prilika da se pojavim u Pinkovom Nacionalnom Dnevniku.

I još nešto, sve ovo sam godinama svesno zataškavao.

Ironiju na stranu, sukob Hrvatska vs Mitrović počeo je da tinja u septembru, prošle godine kada je Carinska uprava Hrvatske zaplenila jahtu «El Bosco B»,. kako je navedeno, zbog kršenja hrvatskih carinskih propisa i Međunarodne konvencije o privremenom uvozu. U trenutku kad je jahta, prema nekim procenama, vredna oko 10 miliona evra, uplovila u hrvatske vode utvrđeno je da se na njoj nije nalazio vlasnik a upravljao je skiper, hrvatski državljanin, koji je imao ugovor o radu  sa Mitrovićevom firmom u Hrvatskoj. Prema hrvatskim propisima, na jahtu u vlasništvu stranaca ili stranih firmi, ne sme kao član posade da radi neko ko je zaposlen u hrvatskoj firmi.

Jahta je zaplenjena a pošto je Mitrović odbio da plati dva miliona evra carine, «El BoscoV» je postao vlasništvo države Hrvatske. Na licitaciji u Dubrovniku jahta će biti prodata na javnoj licitaciji sa početnom cenom od 2.656.000 evra.

Odmah nakon što se pojavio oglas u «Večernjem listu», Vlasnik Pinka je obavestio javnost da je «već stupila na snagu zabrana reklamiranja hrvatskog turizma» i da  ova telezija «više nikad neće biti u prilici da zataškava incidente i neprijatnosti koje srpski, bosanski i crnogorski državljani doživljavaju na letovanju u Hrvatskoj».

Usledilo je bombardovanje gledaoce sopstvenim saopstenjima, problemima koji su imali srpski turisti u Hrvatskoj a najavljeno je da će se Pink pozabaviti i kvalitetom prozvoda iz susedstva koji se prodaju u Srbiji. Pošto se iznenadno Mitrovićevo nacionalno samoosveščenje poklopilo sa godišnjicom «Oluje», sve to filovano je izjavama stradalnika, Srba iz Hrvatske, koji još ne mogu da se vrate svojim kućama. Svaka sličnost je slučajna ali kod mnogih Nacionalni dnevnici RTV Pink su tih dana izazvali pravi flash beck u dvedesete: bojkot slovenačke robe, antihrvatska histerija, bljutave patriotske izjave, kolone izbeglica, Slobodan, Mira, Mile Martić…

I pored toga, usledila je prilično mlaka reakcija javnosti,

RRA se, za sada, oglasio nenadležnim, Ministarstvo kulture, informisanja i informacionih tehnologija se, izgleda, nije pronašlo u ovoj materiji, a ostali su nemo posmatrali skandaloznu Mitrovićevu bahatost i iz straha jer su se, valjda,  prisetili «toplog zeca» kroz koji su na Pinku svojevremeno prošli Nebojša Čović ili profesor Čedomir Čupić.

Ne zalazeći u suštinu Mitrovićevog spora sa hrvatskim vlastima, Pink i njegov vlasnik su, ako ništa drugo, prekršili novinarski Etički kodeks i barem dva zakona.

Ne bih da se bavim zaludnim poslom i objašnjavanjem da je «zataškavanje» najgublja povreda profesionalnih standarda jer u članu 2 Zakona o javnom informisanju jasno piše da «niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, naročito zloupotrebom državnih ili privatnih ovlašćenja (verzal aut.), zloupotrebom prava, uticaja ili kontrole nad sredstvima za štampanje i distribuciju javnih glasila ili nad uređajima za emitovanje i radiofrekvencijama, kao ni bilo kojim drugim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja».

I Zakon o oglašavanju je izričit. U članu 3, stav 3, navodi se da «strana pravna i fizička lica imaju u oglašavanju ista prava i obaveze kao i domaća lica»» (verzal aut.)..

Uz to, u preporukama Saveta Evrope, odnosno Indikatorima za medije u demokratiji, zaključuje se da svaki medij internim kodeksom mora da onemogući vlasniku medija da utiče na uređivačku politiku. Pojednostavljeno, vlasnik treba da se bavi biznisom, urednici i novinari medijskim sadržajem.

I pored svega, osim kritike novinarskih udruženja, u malobrojnim javnim istupima, preovladavao je stav: njegova je televizija, može radi šta hoće!?

Zaboravilo se da RTV Pink jeste u vlasništvu Željka Mitrovića ali da koristi nacionalnu frekvenciju koja je javno dobro, koju je dobio na javnom konkursu, i da program mora da bude podređen javnom a ne ličnom interesu.

A u ovom slučaju je potpuno jasno da vlasnik Pinka vodi svoj privatni rat sa susednom državom ne razmišljajući o posledicama ali i mogućim konsekvencama ovakvog ponašanja.

Da li će ga neko u tome zaustaviti?

Ne verujem jer Grand parada se nastavlja nesmanjinom žestinom. U trenutku kad završavam ovaj tekst, avioni «Pink air», sa Mitrovićevim advokatima kao jedinim putnicima, vec rulaju pistom,  krećući se  ka evropskim metropolama. ne bi li doakali «lijepoj njihovoj».

Posle forsiranja obale, počinje Mitrovićev vazdušni desant na Hrvatsku!



  • Ostavi komentar