Automobili novi, problemi stari

Eko Taxi Vranje

Pobuna opštinara

U ponedeljak su se opštinari, po definiciji u Vranju mirna kasta, pobunili zbog malih i neredovnih plata. Čini se da je inicijalna kapisla za pobunu bila kupovina dva nova „punta“ plaćena 1,4 miliona



 

– Para ima, samo je pitanje na šta se troše – kaže jedan od zaposlenih u Gradskoj upravi, gde je u ponedeljak organizovan štrajk upozorenja zbog niskih zarada i neredovne isplate.

Nekoliko dana pre toga, Gradska uprava kupila je na lizing dva nova automobila marke „fiat punto“, što će lokalnu samoupravu koštati 1,4 miliona dinara. Činjenica je da su automobili potrebni Gradu, a složićemo se i sa time da se lokalna vlast nije mnogo frljala: „punto“ je među najjeftinijim automoblima na domaćem tržištu, a i prilično je pouzdan.

Pobuna opštinara

(NE)NORMALNO

U normalnoj državi, međutim, ovako nešto ne bi moglo da se desi, kako god da obrnete stvar: prirodno je da zaposleni u adminsitraciji na vreme primaju plate, a da lokalna vlast od para poreskih obveznika kupuje opremu neophodnu za obavljanje posla koji joj je poveren na izborima; kad nema para za plate, onda nema ni za automobile. Tako je u normalnoj državi, tako nalaže elementarno vaspitanje.

– Kupovina automobila je bio jedan od razloga zbog kojeg smo započeli štrajk – kaže naš sagovornik iz GU.

I šta sada? Zamenik predsednika Gradske skupštine i visoki funkcioner SPS Zoran Antić kaže da razume štrajkače.

– Osnova priče je da su ljudi u Gradskoj upravi nezadovoljni zbog disproporcije njihovih zarada sa zaradama u nekim javnim preduzećima i dinamikom isplate. Ne postoji problem na relaciji rukovodstvo grada – zaposleni, problem je da pojedini ljudi sa visokim stepenom stručne spreme u Gradskoj upravi, koji rade odgovorne poslove, imaju manje plate nego sekretarice u nekim javnim preduzećima. Ljudi s pravom reaguju i traže da se plate izjednače, koliko je to moguće – objašnjava Antić.

Član Gradskog veća Siniša Mitić, zadužen za oblast državne uprave i lokalne samouprave, navodi da je vlast zadovoljna radom ovdašnje administracije.

– Svi znaju da njihove plate nisu adekvatne poslu koji obavljaju, još manje vremenu u kojem živimo. Pokrenut je postupak usklađivanja, a najvažnije je da se poštuje dinamika isplate. Problemi nisu posledica nečije volje ili neodgovornog odnosa prema tim ljudima, već posledica finansijskog stanja, pre svega punjenja budžeta – kaže Mitić.

Da sad malo raščlanimo problem. U GU (ne računajući one čije su plate najveće: gradonačelnika, predsednika skupštine, njihove zamenike, te članove Gradskog veća i načelnike sekretarijata) stalno je zaposleno 238 ljudi. Evropski standard kaže da je za grad od 90.000 stanovnika dovoljno 90 administrativaca, maksimum 150. Kad, međutim, pitate lokalne funkcionere da li bi se smanjivanjem broja zaposlenih problem ublažio, oni, kao po komandi, odgovaraju: nije to problem, neeee, to nikako nije problem, molim vas, ma kaki…

Antić, na primer, tvrdi da je pomenuti broj zaposlenih u GU skoro pa optimalan, samo su višak, je l’ te, njih nekoliko, ama je muka sa ostalim gradskim institucijama. Ko da su tamo zapošljavali Kastro i Gadafi:

– Iz budžeta se finansiraju i javna preduzeća, Predškolska ustanova, ustanove kulture, gde bi trebalo da dođe do smanjivanja zaposlenih. Mi u Gradskoj upravi imamo potrebu za vosokokvalifikovanim kadrom koji trenutno ne možemo da uposlimo jer imamo dizbalans sa, neću da kažem nekvalifikovanim, već sa kadrovima druge struke – kaže Antić, dodajući da dolepotpisani ne rauzme o čemu on priča, što je potpuno tačno.

KAKAV VIŠAK, FALE NAM RADNICI

Tada je član Gradskog veća za socijalna pitanja Branimir Stojančić nadometnuo:

– Dva ili tri sekretarijata u Gradskoj upravi su nam gotovo prazna. Viši nivoi vlasti nam nameću da primimo nove ljude, potrebno je 30 do 40 ljudi da bi mogli da funkcionišu svi sekretarijati – kaže Stojančić.

Pa, bog te mazo, šta čekate? Pitamo se što ne zaposlite nove ljude, da svima bude bolje?

Ipak, sledi dodatno objašnjenje.

– To znači da je potrebno da se jedni otpuste, a drugi prime, a to je malo duži proces – dodaje Antić.

OPOZICIJA O PLATAMA U GU

PLATE MALE,
VIŠAK ZAPOSLENIH VELIKI

Predstavnici opozicije jednodušni su u oceni da je štrajk zaposlenih u GU opravdan. Slažu se i u oceni da ima previše ljudi na platnom spisku opštine. Neki čak obećavaju da će otpustiti prekobrojne – kada dođu na vlast – jer ih to sada ništa ne košta.
Predsednik Gradskog odbora DSS Dejan Stanojević smatra da su zahtevi zaposlenih u GU opravdani, pogotovu ako se imaju u vidu zarade u javnim preduzećima i ustanovama.
– A šta da kažemo o tome da gradonačelnik prima 130.000 dinara? Na drugoj strani, sada ima 10 odsto više zaposlenih nego u naše vreme – kaže Stanojević
On navodi da je optimalan broj zaposlenih u GU 100 do 150, prema standardima Evropske unije, te da se rešenje mora tražiti u smanjenju tog broja.
Poverenik Okružnog odbora SNS Dragan Nikolić ističe da je neprimereno, izazivački i drsko kupovati automobile u trenutku kada se budžet jedva puni i kada su zaposleni primili platu za februar.
– Radi se o troškarenju vlasti koja čeka da se srušiti kao kula od karata. GU je poslednjih 10 godina postala pribežište partijskih kadrova. Tamo 100 ljudi radi bez kvalifikacije, a neki bogami i ne znaju gde im je radno mesto. Kada mi dođemo na vlast, zahvalićemo se tim kadrovima , naravno uz isplatu socijalnog programa. Pare za to moraju da  se nađu, ne može grad da bude mesto gde će partije udomljavati svoje ljude na štetu poreskih obveznika – obećava Nikolić.
Šef odborničke grupe SRS Predrag Stojković kaže da je za to da se plate u javnom sektoru izjednače sa platama u privrednim subjektima.
– Ne osporavam pravo da plate u Gradskoj upravi budu iste kao i plate u javnim preduzećima i ustanovama, ali ne mogu tamo zaposleni da primaju više nego u „Jumku“, „Zavarivaču“, „Simpu“ – kaže Stojković.

No, kako zaposleni u GU nisu ni vrtić, ni „Vodovod“, niti neko drugo javno preduzeće ili ustanova, pitanje je da li bi se smanjivanjem njihovog broja nešto postiglo? Antić ponovo kaže – nikako.

Zato nije na odmet malo matematike za osnovnu školu. Neto primanja zaposlenih u GU su zaista bedna: od 15 do 34 hiljade dinara. Kada bi otuda otišlo 100 ljudi, čija je prosečna bruto plata 30 hiljada dinara, svima koji ostanu zarada bi mogla da se poveća, recimo, za 15 hiljada dinara. A nešto bi možda ostalo i za druge namene.

No, Antić vidi dalje i bolje, i predočava ono što obični ljudi ne razumeju.

– Problem je što su se u različitim sferama radnici različito izborili za svoja prava. Jedni su koeficijenti u kulturi i obrazovanju, drugi u državnoj upravi, tako da ljudi primaju različite zarade. Mi razgovaramo sa Sindikatom, već mesec dana traju konsultacije. Radna grupa će dostaviti podatke o platama u svim javnim institucijama, a onda ćemo napraviti analizu i predložiti mere – kaže Antić.

Onda sledi razgovor bogougodni. Ima li, pitamo, para za „usklađivanje“, jer je poslednja isplata zaposlenima u GU bila za februar?

– Naravno da ima – tvrdi Antić.

Zašto onda u GU ionako bedne plate kasne skoro dva meseca, ponovo pitamo, ne razumevajući bremenitost situacije.

– Zato što kasni republički transfer, zato što su došle na naplatu menice za izgradnju komunalne infrastrukture. Ovo je malo teži period u finansiranju Gradske uprave. Najteži period u finansiranju GU je prvo tromesečje. Kako godina bude odmicala, to će ići daleko bolje – siguran je Antić.

Gradske čelnike posebno je zabrinula (dez)informacija o tome da je nezadovoljstvo posledica visine zarada koje primaju gradonačelnik i ostali rukovodioci. Štaviše, skočila je „buva“ da je njima od 1. januara povećana plata za po 200 evra u proseku.

(KOMPLETAN TEKST PROČITAJTE U ŠTAMPANOM IZDANjU)

 



  • Ostavi komentar