I bi reč



Ivan Medenica, Cvetković

Želja Umetničkog saveta ovogodišnjeg, tridesetog po redu festivala bila je da izabrane predstave budu, bar u određenoj meri, odraz opštih umetničkih tendencija u našem, pa i svetskom pozorištu



 



Jubilarni 30. Borini pozorišni dani, pod sloganom “I bi reč”, biće održani od 21. do 26. Ivan Medenicaoktobra, tradicionalno u Pozorištu “Bora Stanković”. Sudeći po glavnom i pratećem programu, koji je ovih dana predstavljen javnosti, on, za razliku od većine srpskih festivala, nastavlja da se kreće stazom promišljenosti i izoštrene koncepcije.

VRAĆANjE PRIČI

Možda će se nekima na prvi pogled izbor predstava učiniti malo neobičnim, ali ako se zna da se tek u narednom periodu, na jesen, održava veliki broj domaćih pozorišnih festivala i da za sada nemamo uvid u ostale programe, ovaj može biti i nešto sasvim originalno. O načinu na koji su birane predstave za 30. Borine pozorišne dane, Ksenija RADULOVIĆ, članica Umetničkog saveta Festivala, ali i umetnička direktorka i selektorka narednog, 56. Sterijinog pozorja, kaže:

– Osnovni kriterijum po kome su birane predstave jeste njihov umetnički kvalitet i, naravno, da se sve uklapaju u ovogodišnji motiv “I bi reč”. Sve predstave su nastale kao inscenacije proznih ili drugih nedramskih dela, a motiv “I bi reč” je ujedno i početak predstave “Metamorfoze po Ovidiju”: “U početku je bila reč, nekada su ljudi pričali priče”. Posle dugog niza godina primetne dominacije postdramskog tetara, mislim da nije loše ponovo se malo vratiti priči, naraciji – ističe ona i dodaje:

– “Borini pozorišni dani” imaju jasno postavljen koncept – jedan aspekt ili lajtmotiv vezan za delo ovog velikog pisca, koje je i slojevito i blisko savremenom gledaocu. Prošle godine to je bilo pitanje emancipacije žene, vrlo važan motiv u Borinom delu, a ove godine opredelili smo se za nedramsku, pre svega proznu, građu kao polazište u oblikovanju jedne pozorišne predstave.

Izvlačeći u prvi plan zanimljivo poklapanje čak tri značajna momenta iz srpske kulture, a koji će ove godine biti zabeleženi na festivalu u Vranju, Nebojša CVETKOVIĆ, direktor Pozorišta “Bora Stanković”, navodi:

– Ove godine obeležavamo tri značajna jubileja: 30 godina trajanja festivala, 100 godina od objavljivanja prvog izdanja knjige “Nečista krv” Bore Stankovića i 100 godina od rođenja Meše Selimovića. Izborom predstava i pratećim kulturnim dešavanjima na 30. Borinim pozorišnim danima želimo da pružimo otpor medijskom ludilu u kome u prvi plan izbijaju spektakl, brzina i agresivnost i vratimo se pravim vrednostima. Istakao bih da će festival otvoriti Božidar Djurić, direktor Narodnog pozorišta u Beogradu, a zatvoriće ga Nebojša Bradić, republički ministar za kulturu.

Ivan MEDENICA, pozorišni kritičar, dodaje da je želja Umetničkog saveta 30. Borinih pozorišnih dana da izabrane predstave budu, bar u određenoj meri, odraz opštih umetničkih tendencija u našem, pa i svetskom pozorištu.

– Ovogodišnji festival nije “nategnut” i ne zasniva se na predstavama osrednje vrednosti, već na onima koje imaju zaista visok umetnički domet, što je za festivalsku publiku i najznačajnije. Posle perioda dominacije novih medija, fizičkog izraza i radikalne scenske dekonstrukcije drama, u svetskom pozorištu se javlja tendencija vraćanja tekstu, ali ne nužno dramskom. Sve više se koriste nedramski tekstovi koji se – na različite, neklasične pozorišne načine – saopštavaju, izgovaraju, “emituju” sa scene. U našem pozorištu nema mnogo tako radikalnih oblika scenskog iskazivanja teksta, ali zato ima uspelih dramatizacija prozne književnosti. Sve predstave pozvane na 30. Borine pozorišne dane rađene su po takvoj, velikoj, nedramskoj literaturi: dakle, u pitanju su manje ili više klasične dramatizacije proznih dela (Dostojevski, Selimović, Ovidije i, naravno, Bora Stanković). Vezu sa Stankovićevim opusom našli smo u činjenici da je jedno od njegovih dela s najvećim scenskim potencijalom, usudio bih se reći čak i većim od drame “Koštana”, upravo roman “Nečista krv”. On ne samo da je više puta bio adaptiran za pozorište, nego je imao i svoju baletsku i filmsku verziju.

BORA I MEŠA

Ovo je zgodno mesto da čitaocima pojasnimo i kako se došlo do ovogodišnjeg slogana “I bi reč”, u kome ne treba tražiti, kako naglašava Medenica, a izuzetno je važno napomenuti, njegovu Cvetkovićhrišćansku konotaciju, već samo to da nas on upućuje na snažnu, duboku i drevnu vezu između književnosti i pozorišta, koju smo u drugoj polovini 20. veka, počeli da sve više zanemarujemo, vezujući teatar za ritual, ples, vizuelni izraz.

– Pošavši od te pretpostavke, došli smo da slogana koji ističe značaj književnosti, teksta i govora u teatru, a što u velikoj meri odgovara i nekim svetskim pozorišnim tokovima – navodi on.

Što se tiče pratećeg programa, on je potpuno u skladu sa glavnim. Umetnički savet je i ove godine insistirao na ovom segmentu Borinih pozorišnih dana, ne samo zato što on generalno obogaćuje festival, već i zato što pomaže da se koncept bolje i izoštrenije sagleda.

– Odabrali smo projekcije međusobno tematski i estetski raznolikih predstava koje su nastale po motivima proze, kao i izložbe o velikim piscima čije je delo prisutno i u pozorištu: Bora Stanković i Meša Selimović. Sve se to dobro uklopilo i s jubilejima ovih velikih književnika koji se obeležavaju ove godine. Kao što je jednom rekao reditelj Goran Marković: “Kad imate dobru strukturu, onda vam stvari same od sebe dolaze, sve se nekako srećno nadovezuje jedno na drugo” – zaključuje Radulovićeva.

Medenica ima sličan rezon, te naglašava da se upravo zbog boljeg sagledavnja koncepcije festivala u pratećem programu nalaze snimci predstava iz prošlosti, a iz kolekcije Muzeja pozorišne umetnosti Srbije, rađenih po velikim literarnim, nedramskim, delima, zatim izložbe posvećene romanu “Nečista krv”, scenskim postavkama proze Meše Selimovića, itd.

– Novina za vranjsku publiku biće “scensko čitanje” – dobro poznata forma na velikim festivalima, a i van njih – i to, konkretno, čitanje dramatizacije romana “Nečista krv”, koje rediteljka Anja Djorđević sprema s glumcima Pozorišta “Bora Stanković”. Za ovu scensku formu smo se opredelili zato što trenutno na našim repertoarima nema nijedne postavke ovog romana. Iz toga bi možda, kroz nekoliko meseci, mogla da izraste i prava predstava – nada se Medenica.

Karte za 30. Borine pozorišne dane rezervišu se od 27. septembra, a prodaja počinje 11. oktobra, elektronskim putem ili na biletarnici Pozorišta. Cene su iste kao i prošle godine: 600 dinara po predstavi, odnosno 2.500 dinara za komplet, s tim što će za scensko čitanje “Nečiste krvi” 23. oktobra ulaz biti besplatan.

 

 

 

PROVERENA EKIPA

– Ovogodišnji festival ima isti Umetnički savet kao i prošle godine: Ksenija Radulović, teatrolog, direktorka Muzeja pozorišne umetnosti Srbije u Beogradu, Ivan Medenica, pozorišni kritičar i Željko Hubač, dramski pisac, a u žiriju će biti Milica Janković Kuzmanović, načelnica Sektora za savremeno stvaralaštvo i kulturnu industriju Ministarstva kulture Republike Srbije, Zoran Dimić, profesor filozofije i Danijela Djorđević, direktorka Biblioteke “Bora Stanković”. Publika će, kako je to već uobičajeno, birati najbolju predstavu, a žiri najboljeg glumca. Razgovore sa glumcima nakon predstava, kao i one koji su deo pratećeg programa vodiće Spasoje Ž. Milovanović, dramaturg – ističe Nebojša Cvetković.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar