Krici i demantovanja

Eko Taxi Vranje

Krici i demantovanja

Direktorica Apoteke tužila Vukašina Obradovića što joj u broju 665 „Vranjskih“ nisu objavljeni odgovori na pismenim putem postavljena pitanja, zaboravljajući da je odgovorila faksom četiri sata nakon isteka roka, kada je list već bio u štampi. Drugi razlog tužbe je taj što je njena reakcija u narednom broju objavljena sa nadnaslovom „reagovanje“ a ne „demanti“, kako je gđa Arsić insistirala



Jasmina Arsić, direktorica Apoteke Vranje i član Gradskog odbora G17, osoba čije se ime poslednjih nekoliko godina često provlači u novinama zbog niza afera koje su pogodile ustanovu kojom rukovodi, podnela je Osnovnom sudu u Vranju tužbu protiv Vukašina Obradovića, vlasnika i glavnog i odgovornog urednika našeg lista, smatrajući da su „Vranjske“ povredile odredbe Zakona o javnom informisanju.
Naime, po mišljenju ove osobe, trebalo bi da nas je stid što smo joj u vezi teksta „Salicil umesto glukoze“, objavljenog u broju 665 našeg lista od 19. novembra prošle godine, postavili faksom određena pitanja, ona odgovorila, a mi nismo hteli da objavimo! Podsećanja radi, povod za objavljivanje teksta bila je apotekarska greška u Ogranku 2 Apoteke u naselju Češalj, posle koje je samo vanrednim naporima i prisebnošću lekara na ovdašenjem PTO i Kliničkom centru u Nišu jedva spašen život Vranjanca Srećka Petrovića.

OTKUD ODBOR U PRIČI

Direktorici nije pravo što smo je, navodno, neobjavljivanjem njenih odgovora na naša pitanja u vezi tog teksta, „predstavili kao neodgovornu osobu i povredili njena prava i interese“ u smislu člana 47 Zakona o javnom informisanju (valjda je zato, zanimljive li „slučajnosti“, kao punomoćnik zastupa i tužbu potpisuje Violeta Tasić iz Leskovca, kako stoji na sajtu CHRIS Mreže, advokatica Odbora za ljudska prava u Vranju). Direktorica-tužiteljica stoga predlaže sudu da donese presudu na osnovu koje će Obradoviću biti naređeno da „bez naknade i odlaganja, a najkasnije dva broja od eventualne pravosnažnosti presude, u njenu korist objavi ispravku informacije ili da u suprotnom plati 150.000 dinara“.
Kad ovako nešto čujete, neminovno ćete se upitati zašto bismo mi iz „Vranjskih“ uopšte postavljali pitanja direktorici i još se telefonskim pozivom na broj uprave Apoteke (vidi listing Telekoma od 18. novembra; poziv iz redakcije na broj apoteke 400 731), pola sata pre isteka roka za odgovore, interesovali da li će nam uvažena direktorica odgovoriti?! Neko će reći, zar nismo mogli jednostavno da „zaboravimo“ na nju i pustimo tekst. E, to nije to imidž „Vranjskih“! Zato, samo polako, gospodo tužitelji. Idemo redom, po pravu i dokazima.
Slučajno je potpisnik ovih redova poslao pitanja narečenoj gospođi. I slučajno mu je poznato da je na dopisu iz „Vranjskih“ od ponedeljka 16. novembra 2009. godine (odštampanom na memorandumu, sa potpisom novinara i pečatom firme; vidi fotokopiju objavljenu u štampanom iѕdanju!) lepo pisalo da odgovore na pitanja, zbog novinarskih i rokova štampanja, tražimo do 18. novembra (sreda, „Vranjske“ izlaze četvrtkom), ali sa naglaskom da to bude do 10 ujutro, što jasno piše u našem zahtevu (opet vidi fotokopiju). Taj podatak je slučajno ili namerno izostavljen u tekstu tužbe. Kao i činjenica da su odgovori direktorice stigli tek u popodnevnim časovima, preciznije u 14.05 sati, kako stoji na faksu pristiglom iz Apoteke u našu redakciju (vidi fotokopiju). Pri takvom stanju stvari, u najmanju ruku, mogli bismo se zapitati šta je to potom htela da demantuje direktorka?!

ZAKASNELI ODGOVORI

Vukašin OBRADOVIĆ, glavni i odgovorni urednik „Vranjskih“, uveren je da ova tužba nema osnova.
– Pre svega iz razloga što se iz dokumentacije vidi da je Arsićeva zakasnila sa dostavljanjem odgovora, te iz tehničkih razloga jednostavno nismo mogli da ih odštampamo u tom tekstu – objašnjava Obradović.
Pravni zastpnik „Vranjskih“ i član advokatskog tima Asocijacije nezavisnih lokalnih medija „Lokal pres“, kragujevački advokat Dragan Buca LAZAREVIĆ, najavljuje da će u zakonskom roku podneti pismeni odgovor na tužbu.
– Zasad mogu da kažem samo da su navodi tužbe u najmanju ruku smešni i da predstavljaju direktan atak na slobodu medija. Iz razmene dopisa na relaciji list-apoteka jasno se vidi da direktorka nije ispoštovala dogovoreni rok za odgovore – naglašava Lazarević.
Ovime bi u potpunosti bili obesmišljeni navodi tužbe, jer bi otpali razlozi za bilo kakvu ispravku ili demanti zbog neobjavljivanja evidentno je, zakasnelih odgovora. Međutim, direktorica se ne zaustavlja na tome. Ona nije zadovoljna uprkos činjenici da su „Vranjske“ u broju od 26. novembra objavile tekst u kome Jasmina negoduje zbog neobjavljivanja odgovora. Kaže, to je urađeno „na nepropisan način“ i u tužbi dodaje:
– Demanti (ispravka) nije objavljen pod nazivom „ispravka“, već „reagovanje“, što se suštinski razlikuje od reči ispravka ili demanti. Tekst ispravke objavljen je na 43. strani, na mestu gde se objavljuju oglasi, a tekst koji se demantuje objavljen je na 19. strani. Time je prekršen Zakon o javnom informisanju koji u članu 56. propisuje da se odgovor, odnosno ispravka, objavljuju u istom delu glasila, u istoj rubrici, na istoj strani, sa istom opremom kao što je bila objavljena informacija na koju se odgovara i pod istim naslovom, a uz oznaku „odgovor“, odnosno, „ispravka“ .
Ovo možda ima smisla, ali samo pod uslovom da ima bilo šta da se demantuje. A, ima li?
– Ničeg spornog ni u tom našem postupku nije bilo jer to i jeste bilo reagovanje imajući u vidu da se u tekstu Arsićeve uopšte nije dovodila u sumnju ili opovrgavala bilo koja činjenica objavljena u, navodno, spornom tekstu. Sve mi se čini da je u pozadini još jedna epizoda u okviru hajke koju lokalni G17 već mesecima vodi protiv „Vranjskih“, nakon niza kritičkih tekstova koje smo u našem listu objavili o funkcionerima ove partije, uključujući tu i samu direktorku Apoteke i njenog supruga. Nadam se da sud podleći ovim pristiscima i da će tužba biti odbačena – kaže Obradović.
Pustimo sud da radi svoj posao po ovoj tužbi. A što se tiče pritisaka? Da vidimo… Anonimne prijave protiv „Vranjskih“ Policijskoj upravi, finansijskoj policiji, nekoliko istovremenih kontrola raznih inspekcija u pokušaju pronalaženja i najmanje greške u poslovanju „Vranjskih“. I sve to u roku od mesec dana. Evo nam sad i tužbe. Ako to nekome nije sumnjivo, onda ništa.


NUNS
NEOSNOVANI NAPADI NA „VRANjSKE“

Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) najoštrije je osudilo „političke pritiske stranačkih lidera na lokalnom nivou na medije i novinare“.
– Najnoviji primer su kontinuirani sukobi i nesporazumi funkcionera G17 plus u Vranju i novina „Vranjskih“ koji prete sudskim epilogom posle tužbe direktorke Apoteke Vranje protiv tog lista – navodi se u saopštenju NUNS-a.
Udruženje poziva čelnike vranjskog G17 „da se uzdrže od neosnovanih napada“ na „Vranjske“, a funkcionere te stranke i grada Vranja „da promovišu nepristrasno i odgovorno novinarstvo tako što će, u skladu sa svojim funkcijama i javnom odgovornošću, novinarima i medijima staviti na uvid tražene informacije“.

G17
NE VRŠIMO PRITISAK NA NOVINARE

Stranka G17 odbacuje tvrdnje NUNS-a da je tužba njihovog člana Jasmine Arsić protiv nedeljnika „Vranjske“ politički motivisana i najavljuje da će ispitati taj slučaj. Kako se navodi u saopštenju G17, tužba koju je Arsićeva podnela protiv „Vranjskih“ nema nikakve veze sa politikom, niti sa G17, već sa tim što list nije objavio ispravku netačne informacije o Apoteci Vranje. Dodaje se da je zbog toga nekorektno tu tužbu karakterisati „kao politički pritisak stranačkih lidera na medije i novinare“.



  • Ostavi komentar