Apostol japanskog dvora



Apostol japanskog dvora

Ono što Vranjance, i teiste i ateiste najvećma interesuje, to je da li vladika vranjski, Pahomije, može biti izabran na mesto patrijarha SPC; što se kaže, naš čovek. Pahomije, inače, sa još 35 arhijereja ispunjava uslove za prvog čoveka Srpske pravoslavne crkve





-Veliki broj episkopa ima šanse da bude izabran – kaže Mirko DjORDjEVIĆ, sociolog religije, povodom pretpostavki da vladika vranjski Pahomije može zasesti na svetosavski tron – ukoliko, pak, pođemo od te pomalo neobične pretpostavke, da na tron zasedne vladika Pahomije, to bi izazvalo veoma neugodna prisećanja. On je imao oslobađajuću presudu, ali kad o nekom ostane pamćenje u vezi sa nekom aferom, taj svakako ne biva popularan. Tako, da bez obzira što ima oslobađajuću presudu, sve ono što je bilo u toku suđenja ostavlja senku, i držim da takav episkop i nema neke velike šanse da bude patrijarh.
-Ono što preporučuje našeg vranjskog vladiku za mesto patrijarha – kaže, s druge strane advokat Slobodan NEŠIĆ, član Eparhijskog upravnog odbora – jeste činjenica da ima izuzetne organizacione sposobnosti, i od njegovog dolaska u Eparhiju vranjsku došlo je do ogromnog poboljšanja, renoviranja i gradnje novih sakralnih objekata. Vraćen je veliki deo crkvene imovine, manastir Sveti Prohor Pčinjski, preko 800 hektara manastirske šume. Tako da imajući sve to u vidu, mislim da bi se ta atmosfera i zamah preneli na celom području koje pokriva SPC, u slučaju da vladika Pahomije bude patrijarh.

ŠARENOLIKO STANjE

Atmosfera oko izbora novog patrijarha SPC polako ali sigurno počinje da se zahuktava, ne od trenutka upokojenja dosadašnjeg patrijarha Pavla, već i za njegovoga ovozemaljskog života, kada mu je zdravlje bilo narušeno, i primljen na lečenje na VMA. Mediji su se bavili raznim spekulacijama, pominjani su navodni lobiji u vrhu SPC, te „bosanski“, te „crnogorski“, te „kosovski“, a u sve to je neizostavno bila upletena i politika, u najbrutalnijem smislu te reči, pa ni sahrana blaženopočivšeg patrijarha, a ni izbor novoga, nisu lišeni jake političke note.
No, ono što Vranjance, i teiste i ateiste najvećma interesuje, to je da li vladika vranjski, Pahomije, može biti izabran na mesto patrijarha SPC? Što se kaže, naš čovek; i šta o tome misle predstavnici javnog miljea Vranja?
-Pretpostavljam – kaže Srboljub DIMITRIJEVIĆ, doktor filozofije iz Vranja – da postoje određeni kriterijumi po kojima neko može ili ne može da bude patrijarh. Što se tiče toga, da li bi izbor Pahomija doneo nekog dobra Vranju, mislim da to nema veze sa mestom iz koga patrijarh stiže; on vrši funkciju za dobrobit svih vernika SPC. Nije to neka demokratska osnova po kojoj mi sad delegiramo „našeg“ kandidata za patrijarha. E sad, drugo je pitanje šta mi o tome mislimo kao pojedinci, ili kao kolektiv.
Dimitrijević to definiše kao jedno „šarenoliko stanje stvari“, koje, praktično, ne odlučuje ni o čemu, niti dovodi nešto u pitanje.
-Vezano, pak – nastavlja Dimitrijević – za famoznu „aferu Pahomije“, sud je doneo pravosnažnu presudu da on nije kriv. I sad, šta mi tu možemo, osim da konstatujemo da je sud uradio to što je uradio. Ja kao pojedinac mogu da imam neki odnos prema toj stvari, koji ne mora da bude objektivan. Tako da je to prilično opasna stvar, govoriti sada o čoveku u smislu odluke da li je on kriv, ili nije kriv, ili prosuđivati njegove moralne kvalitete. Da mi tu malo ne brkamo stvari? Ipak se radi o funkciji, a ne o čoveku; ta funkcija zahteva od bilo koga ko se na njoj nađe da dobro obavlja svoj posao. A kako će ga on obavljati, to zavisi od njegovih ličnih predispozicija i uslova u kojima radi.
-Ne mogu direktno da kažem – u startu se ograđuje Goran STEFANOVIĆ, predsednik DS u Vranju i narodni poslanik – ali ono o čemu mogu da se izjasnim, to je da neće biti lako budućem patrijarhu, posle Pavla; no, to je generalna osobina Srba, da tek posle smrti čoveku odaju puno priznanje i počast. Što se tiče novog patrijarha, ubeđen sam da će Sinod SPC imati prava merila i kriterijume, a kao uzor imati patrijarha Pavla. Ukoliko bi izbor pao na Pahomija, mislim da bi reakcije građana bile podeljene, kao, uostalom, po svim pitanjima u Srbiji. Generalno, sve ono što dolazi iz Vranja, a ispunjava preduslove moralnog i stručnog delovanja, ja podržavam. To je i priznanje, ali i način za uticaj na krupne odluke koje se tiču Vranja. Konkretno, u ovom slučaju, svoj stav bih zadržao za sebe.
Diplomirani sociolog, Milica ANDjELKOVIĆ-JOVANOVIĆ, lokalni koordinator NVO „Save the children“ (Čuvajmo decu, u bukvalnom prevodu) dakle oblasti koja je na određeni način povezana sa vladikom Pahomijem, misli da vladika Pahomije neće biti izabran na mesto patrijarha. Zašto?
-Iz prostog razloga što se ne kotira visoko u crkvenim krugovima, bar onoliko koliko je meni poznato. Čini mi se da će na to mesto biti izabran neki od vladika koji imaju veći uticaj u narodu. Ukoliko ipak Pahomije bude izabran, smatraću da SPC ne vodi računa o mišljenju naroda, jer u narodu vlada klima koja nije povoljna po njega. S druge strane, to će značiti i da sama SPC ne vodi dovoljno računa o sopstvenom ugledu. Kao moralni stub društva, Crkva ne bi smela da na svoje čelo postavi čoveka čije ime je ukaljano pričama; pričama, jer njegova krivica nije na sudu dokazana. Zbog toga, pošto sam na čelu NVO, ne mogu da pričam kao građanka; a kad bih tako pričala, moja bi izjava bila sasvim drugačija.

MORALNO I STRUČNO

Milan MIHAJLOVIĆ, predsednik Društva „Otac Justin Popović“, misli da bi bilo koji episkop SPC koji obavlja tu dužnost, i funkciju patrijarha obavljao sasvim dostojno.
-Tako – smatra Mihajlović – nema razlike ni kada je u pitanju episkop Pahomije. Ne želim da se bavim pretpostavkama, u smislu kakva bi ličnost bila pogodna za patrijarha. Nisam kompetentan za to, jednostavno imam poverenja u arhijereje SPC, da bi svaki od njih bio dobro rešenje, uključujući vladiku Pahomija. E sad, kako bi se neko pokazao u nekom narednom
periodu, to ne zavisi ni od njegove prošlosti, niti sadašnjosti, sve je to u božjim rukama.
-Ovo govorim – kaže Zoran ANTIĆ – gensek vranjskih socijalista – ne kao predstavnik partije, nego kao vernik, a to je onda moja lična, verska stvar. I po tome, moj je izbor Amfilohije Radović, ako mislimo da Crkva ostane duh srpstva, onda je to on. Sve je to, uostalom, stvar Sabora i Sinoda SPC.
E sada, zašto Amfilohije, a ne Pahomije, koji je u Vranju od početka devedesetih, i koga Antić vrlo dobro poznaje?
A ko kaže – pita Antić – da Amfilohija ne poznajem? Uostalom, traženje partijskog stava je najbesmislenija stvar koja u celoj ovoj situaciji može da se desi, i zato insistiram ne na položaju u partiji, nego kao vernika.
Slobodan Nešić nema nedoumica:
-Vladika vranjski Pahomije ispunjava sve uslove propisane Ustavom SPC da bude izabran za patrijarha. Ono što ga preporučuje za izbor patrijarha je činjenica da je izuzetno obrazovan, da je pored završenog Teološkog fakulteta završio i postdiplomske studije na atinskom Bogoslovskom fakultetu, i to na odseku za uporednu religiju. Obišao je Bliski istok, afričke zemlje, pa Japan, gde je jedan od retkih sa prostora bivše SFRJ koji ima direktan pristup japanskom dvoru, tako da je vrstan poznavalac uporedne religije u svetu. Vladika vranjski nikada nije osuđivan, ni prekršajno kažnjavan, i sa tog aspekta nema nikakve smetnje da vrši bilo koju funkciju u okviru SPC, pa i funkciju patrijarha.
Tako, može se reći da su Vranjanci po pitanju izbora vladike Pahomija za patrijarha unisoni, ali svako iz svojih razloga – jedni kažu da bi to bila kruna njegovog delovanja u Eparhiji vranjskoj, drugi, pak, navijaju za njega, samo da bi otišao što dalje odavde; naročito mlađi maloletnici.


GLAS NARODA
MOŽE LI VLADIKA PAHOMIJE DA BUDE NOVI PATRIJARH?

Miloš Stojiljković (20), maser :
– Mislim da ne bi bilo loše.
Kristina Ivković (19), radnica :
– Ne može.
Nikola Radisavljević (23), student :
– A što da ne.
Slaviša Nikolić (24), student :
– Ne, ima boljih kandidata.
Jovana Stojilković (18), učenica :
– Ne bih znala.

PROCEDURA
Od ponovnog uspostavljanja Patrijaršije 1920. godine, pa do 1958, pet patrijarha SPC birani su na izbornim saborima većinom glasova. Posle Drugog svetskog rata, komunisti su počeli da se sve više mešaju u rad SPC. Da bi izbor njegovog naslednika na svetosavskom tronu bio lišen uticaja sa strane, patrijarh German je na vanrednom saboru septembra 1967. predložio promenu načina izbora patrijarha, što su vladike prihvatile.
Takav način izbora, „apostolski“, predviđa da sabor kome prisustvuje najmanje dve trećine episkopa bira tajnim glasanjem, apsolutnom većinom, trojice kandidata. Kada se dobiju njihova imena, stavljaju se u zapečaćene koverte. Posle molitve u patrijaršijskoj kapeli Svetog Simeona Mirotočivog obično jedan od najstarijih igumana promeša koverte, izvuče jednu i predaje je predsedavajućem sabora, koji je otvara i čita ime novog patrijarha. Tako je izabran i počivši patrijarh Pavle.
Kanoni izričito kažu da patrijaršijski tron može da ostane upražnjen najviše tri meseca. Sada se, međutim, relativizuje i način izbora novog patrijarha, kao i termin izbora. Pominje se Božić 7. januara, pa Sveti Sava 27. januara, ali ima i mišljenja uticajnih episkopa (recimo, Irinej bački), po kojima „ne treba da se žuri i da bi izbor patrijarha mogao da se obavi i na redovnom prolećnom saboru u maju 2010. godine“.

VLADIKA PAHOMIJE
ĆUTANjE DO 40 DANA

Na pitanja u vezi sa izborom novog patriajrha, iz Kancelarije vladike Pahomija dobili smo odgovor da će on o toj temi moći da govori tek kada prođe četrdesetodnevna žalost za patrijarhom Pavlom.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar