Kad vam drug Mrka kaže

Eko Taxi Vranje

Kad vam drug Mrka kaže

Do Donjeg Neradovca put ide aktuelnom trasom, a zavija udesno kod prve krivine između ovog sela i Ribinca, pa između postojećeg autoputa i Morave pravi polukrug udesno, prema Zlatokopu, i jednim delom ide uporedo sa železničkom prugom



Ako je verovati Milutinu MRKONjIĆU, srpskom ministru za kapitalne investicije, kompletan autoput na Koridoru 10, od Preševa do Grabovnice kod Leskovca, biće završen za dve i po godine. U istom roku biće završeni krak od Niša do Dimitrovgrada, i deo Koridora kroz Vojvodinu, sve ukupno 300 kilometara. Ministar je još rekao da je novac potreban za kompletnu investiciju obezbeđen, i da je poznata precizna trasa novog, savremenog autoputa, sa izuzetkom jednog dela kroz Grdeličku klisuru. Mrkonjić će tako zaokružiti priču koju je započeo u vreme „obnove i izgradnje zemlje“, iako je pre samo godinu dana malo ko mogao i da pomisli da će se upravo njemu zalomiti da okonča ovaj posao.

MILIJARDE

Ipak, ako se ima u vidu da je ovo Srbija, zemlja koja tradicionalno kuburi sa parama, u kojoj zadati rokovi ne znače previše i u kojoj lako dolazi do političkih promena, legendarni drug Mrka možda i nije tako siguran. U takvoj, dakle, situaciji, ostaje nam samo da mu verujemo na reč, iako se iz ove perspektive čini (na stranu iskustvo) da su dve i po godine isuviše kratak period za tako veliki posao. Ali, ima ko o tome treba da vodi računa. Pre nego što pređemo na opipljivije stvari, kao što je trasa auto puta, da se pozabavimo još malo ministrovom posetom jugu Srbije u utorak 3. februar. Mrkonjić je sa pratnjom najpre obišao neimare koji krče put od Makedonske granice ka unutrašnjosti. Tu je veliki deo posla urađen, a izgleda i da je prevaziđen problem eksproprijacije zemljišta u opštini Preševo. Trasa autoputa od granice sa Makedonijom do Levosoja kod Bujanovca, duga 21 kilometar, prema najavi ministra Mrkonjića biće gotova do 1. maja (ne aprila, p.a) ove godine. Do istog datuma sledeće, 2010. godine, trebalo bi da autoput dođe do Vranja, a do svečanog presecanja vrpce, odnoso kraja posla, prema Mrkonjićevim rečima, trebalo bi da dođe u drugoj polovini 2011. Tada bi trasa trebalo da izbije kod Caričine doline ispred Predejana u Grdeličkoj klisuri. U specijalnoj izjavi za naše novine, ministar je rekao da je, što je najvažnije, novac obezbeđen:
– Čitav projekat vredan je 1,57 milijardi evra, od čega će se jedna trećina izdvojiti iz budžeta a ostatak od kredita Svetske banke. Za dve i po godine uradićemo svih 300 kilometara na Koridoru 10, uključujući i Grdeličku klisuru – kazao je Mrkonjić za „Vranjske“.
Međutim, ono što svakako najviše zanima naše čitaoce je trasa autoputa kroz naš region. Prema Projektnoj mapi, u koju smo imali uvid, deo do Levosoja, čiji završetak Mrkonjić najavljuje za maj ove godine, ide uporedo sa postojećom trasom; odatle se odvaja desno, pravi blagi polukrug i dolazi do klanice „Jugokop“, gde je predviđena petlja „Bujanovac 2“. Trasa zatim nastavlja svoj polukružni tok, da bi se kod Srpske kuće vratila na levu obalu Južne Morave, gde je predviđena petlja „Bujanovac1“. Odatle pa do Donjeg Neradovca put ide sadašnjom trasom, a zavija udesno kod prve krivine između ovog sela i Ribinca, pa između postojećeg autoputa i Morave pravi polukrug udesno, prema Zlatokopu, i jednim delom ide uporedo sa železničkom prugom. Nova petlja „Vranje“ predviđena je, ako je suditi po mapi, iza „Simpa“ i železničke stanice. Novi autoput sa starim se spaja kod Suvog dola i ide postojećom rutom do Moštanice, a petlja „Vranjska Banja“ biće na istom mestu kao i sada – kod Bresnice. Od Moštanice nova trasa puta ponovo ide na desnu obalu Morave, da bi se kod Prevalca spojila sa starom.

KLISURA

Petlja „Gramađe“ predviđena je kod istoimenog sela. Na otprilike pola puta odatle do Vladičinog Hana trasa ide udesno. Izlaz za Han i Surdulicu udaljen je kilometar ili nešto više od sadašnje petlje. Od Hana ka Predejanu postojeći put mahom prati tok Južne Morave, koju preseca na nekoliko mesta. Nova trasa, međutim, koja ide desno od sadašnje, gotovo je pravolinijska, sa nekoliko primetnih blagih krivina; postojeću preseca otprilike negde između Mominog kamena i Džepa, ali nastavlja svojim putem do mesta Caričina dolina ispred Predejana. Zanimljivo je da motel „Džep“, koji se sada nalazi na autoputu, prema Projektnoj mapi, ostaje od novog odvojen Južnom Moravom. Najveća dilema u ovom času je deo kroz Grdeličku klisuru (najskuplja i najzahtevnija trasa na Koridoru 10) od mesta zvanog Gornje polje kod mosta Slobode (nekada Sarajevski most), pa do Caričine doline, od Predejana ka Hanu. Za ovu deonicu dugu 12 kilometara u opticaju su dva projekta – brdska varijanta, koja ide iznad motela kod Predejana, i dolinska, koja ide ispod postojećeg autoputa. Nevolja Predejančana, ali i leskovačke lokalne samouprave je u tome što je petlja u oba slučaja nekoliko kilometara udaljena od nadaleko poznatog motela od koga živi kitav taj kraj.


BRATSVO-JEDINSTVO

Koridor 10 je jedan od panevropskih saobraćajnih koridoridora. Ide od Austrije do Grčke, a prolazi većim delom kroz bivše jugoslovenske republike (Slovenija, Hrvatska, Srbija, Makedonija). U grupu panevropskih koridora uvršten je nakon okončanja ratova na prostoru bivše Jugoslavije, na konferenciji u Helsinkiju 1997. godine. Koridor 10 obuhvata železnički (dužine 2.528 km), i drumski koridor (2.300 km). Osim glavne trase Salzburg – Solun, postoje i 4 kraka. Glavna trasa na svom delu kroz bivšu SFRJ u potpunosti odgovara trasi nekadašnjeg, delimično realizovanog autoputa „Bratstvo i jedinstvo“.

BROJKE
Radovi na Koridoru 10 od Grabovnice do makedonske granice, ukupne dužine 97,2 kilometara, predviđeni su u sedam etapa:
– Makedonska granica – Bukurevac, 10,7 kilometara
– Bukurevac – Levosoje, 10,3 km
– Levosoje – Srpska Kuća – Donji Neradovac, 15,8 km
– Donji Neradovac – Vladičin Han, 26,2 km
– Vladičin Han – Caričina dolina, 14,3 km
– Caričina dolina – Gornje polje, 12 km
– Grdelica – Grabovnica, 7,9 km



  • Ostavi komentar