Vi ste na delu kada se radi o javnim finansijama, u svojstvu člana Nadzornog odbora Sportskog saveza, odbili da prihvatite završni račun ove organizacije na budžetu Grada Vranja za 2016. godinu zbog, kako ste obrazložili, „nekih nelogičnosti“, kojih?
„Bilo je nelogičnosti, pa sam izneo ozbiljne primedbe na izveštaje u finansijskoj dokumetaciji o trošenju para iz budžeta u sportskim klubovima, gde je nedostajala struktura troškova i gde sam uočio nenamensko trošenje novca“.
Na primer?
Najpre, ulaznice za bazen su bile sporne, novac namenjen hranarini sportista bio je trošen nenamenski, data je stipendija a ne znamo kome, na osnovu koje odluke!? Prikazan je takođe trošak za gorivo, ali nije bilo putnog naloga, dakle, da vidimo gde se i kada putovalo! Sve ove sporne stvari zabeležene su uglavnom u periodu do juna prošle godine.
Kakav je bio krajnji rezultat vaših primedbi?
Nadzorni odbor Sportskog saveza doneo je zaključke o prihvatanju mojih primedbi, pa je završni račun usvojen sa korekcijama u skladu sa iznetim kritikama.
U svojstvu zamenika gradonačelnika predložili ste mere za povećanje prihodne strane budžeta i fiskalne konsolidacije i stabilnosti. Šta u toj oblasti nije bilo dobro u Vranju?
Kada imate toliki deficit u gradskom budžetu, to je siguran znak da nešto nije bilo dobro. Nije se domaćinski upravljalo gradskim novcem, rad dela Gradske uprave nije bio efikasan, a tu su i opravdane sumnje da je bilo raznih koruptivnih radnji. Nepovoljna obrazovna struktura Gradske uprave je posebna priča, jer je samo 20 do 25 odsto visoko obrazovanih kadrova, a evropski standard je 70 odsto. Naravno, bilo je i objektivnih oklnosti, ekonomski slaba privreda, nezaposlenost, siva ekonomija, fiskalna nedisciplina, uz još jednu fatalnu subjektivnu slabost, nedostatak političke volje da se poveća naplata izvornih prihoda lokalne samouprave.
Koje ste mere predložili u cilju poboljšanja naplate izvornih prihoda Grada Vranja?
Gradski većnik za finansije Ivan Stanković i ja predložili smo program mera povećanja budžetskih prihoda i od primene tih mera očekujemo prve pozitivne rezultate do kraja 2017. godine. Svestan sam da su dugoročni pozitivni efekti mnogo izvesniji od pomenutih kratkoročnih“.
Kako planirate da promenite mehanizam naplate poreza na imovinu za 200 fizičkih lica, po tom osnovu najvećih dužnika u Vranju?
Tu ćemo ići na prinudnu naplatu poreza na pokretnu i nepokretnu imovinu, jer je redovan način naplate neefikasan i nemoguć. Ova lica duguju Gradu Vranju preko 500 miliona dinara na ime poreza na imovinu, dakle, u pitanju je iznos koji bi mnogo značio konsolidaciji lokalnih finansija.
Koja su to lica?
Dobar deo tih ljudi ima veliku imovinu, finansijski su jaki i poznati lokalnoj, ali i široj javnosti.
Kako ćete naplatiti porez na imovinu pravnim licima koja se nalaze u blokadi, stečaju, postupku likvidacije ili su ugašena?
Radi se o iznosu od 260 miliona dinara koja potražujemo od pomenutih pravnih lica. Angažovanjem poreskih inspektora pokrenućemo mehanizam prinudne naplate poreza na imovinu ovih dužnika.
To neće ići ni lako ni jednostavno.
Tako je, ovo je specifičma vrsta naplate, jer se delom čeka okončanje stečajnih i likvidacionih postupaka. Naplate će se vršiti iz stečajne mase prodajom imovine, a kod zatvorenih preduzetničkih radnji vršiće se iz pokretne i nepokretne imovine fizičkih lica, odnosno, vlasnika tih radnji.
Nagovestili ste da ćete proširiti bazu obveznika poreza na imovinu. Po vašoj proceni, koliko procenata fizičkih lica ne plaća porez na imovinu na području Grada Vranja?
Procena je da između 15 i 25 procenata fizičkih lica ne plaćaju porez na imovinu, jer nisu uopšte na evidenciji Lokalne poreske administracije. Osim što je time oštećen gradski budžet, to predstavlja i nepravdu prema građanima koji redovno plaćaju svoje poreske obaveze. Zato je cilj ovih mera da proširimo bazu fiskalnih obveznika i time poboljšamo prihodnu stranu gradskog budžeta.
Zašto ovakve mere nisu sprovođene u prošlosti?
Nije bilo političke volje. Gradska administracija je „ćutala“ u pojedinim slučajevima i tako propustila priliku da Grad naplati ono što mu po zakonu sleduje.
Kako ćete sprovesti kontrolu kvadrature nepokretnosti u cilju utvrđivanja verodostojne poreske osnovice poreza na imovinu?
Formiraćemo komisiju koja će raditi u dva pravca. Najpre će uporediti bazu podataka Republičkog geodetskog zavoda, Službe za katastar nepokretnosti sa bazom kojom raspolaže Lokalna poreska administracija, a zatim će timovi na terenu vršiti proveru kvadrature nepokretnosti. Imamo razloga da verujemo da jedan deo fizičkih lica plaća porez na imovinu na znatno manju poresku osnovicu, odnosno, kvadraturu nepokretnosti.
Kad smo već kod komisija, najavili ste formiranje još jedne, koja će se baviti naplatom komunalne takse, firmarine. Zašto?
„Postoji potreba za formiranjem ad hok komisije kako bi Grad Vranje naplatio komunalne takse, pre svega, od „Jotela“, „Kopernikusa“, jer se radi o milionskim iznosima koje Grad potražuje, a uplaćena su minorna sredstva u lokalni budžet. Izlaskom na teren komisija će utvrditi tačan broj stubova postavljenih od ovih operatera, zauzeće javnih površina i to naplatiti. Tako je urađeno sa kladionicama i na bazi prvi put izdatih rešenja, Grad Vranje će prihodovati po tom osnovu 20 miliona dinara“
KONSENZUS ZA „JUMKOV“ DUG GRADU
Šta planirate sa „Jumkom“ koji Gradu Vranju duguje više od 600 miliona dinara, a još uvek nema preuzimanja nepokretnosti po osnovu tog duga?
Tražimo adekvatno rešenje kako bi realizovali naše potraživanje prema „Jumku“. Da li će to biti zamena ili će se ići u konverziju potraživanja u trajni ulog u ovom privrednom društvu, za sada nemam adekvatan odgovor“.
Ne čini li vam se da ovo između „Jumka“ i Grada Vranja predugo traje?
Tražimo rešenje koje ne bi ugrozilo ni Grad Vranje ni „Jumko“ u kome radi 1300 radnika. Zbog ogromnog značaja ovog pitanja, tražićemo širi konsenzus političkih, društvenih i stručnih faktora u ovom postupku“.
NEMA ANTISEMITIZMA U VRANjU
Nedavno je u Vranju kamenovan autobus „Kavim Jedinstva“, čiji je vlasnik Izraelac Zev Horn, nekako baš u vreme posete ambasadorke Izraela u Srbiji našem gradu. Ne ukazuje li ovaj „slučajni“ splet okolnosti na pojavu antisemitizma u Vranju?
Taman posla, toga ovde nije nikad bilo, niti će biti. U istoriji i Vranja i Srbije nije zabeležena ta pojava u srpskom narodu. Sa jevrejskim narodom nikada nismo imali sukobe. Uostalom, ambasadorka Izraela u našoj zemlji srdačno je dočekana u Vranju kada je poklonila donaciju našem gradu“.
ČLANOVI LAF-A BIĆE IZABRANI NA SKUPŠTINI GRADA 19. JULA
Dokle ste stigli u postupku izbora članova Lokalnog antikorupcijskog foruma (LAF)?
„Na javni oglas javilo se 18 kandidata, a komisija za izbor treba da utvrdi rang listu. Ona je obavila razgovor sa 15 kandidata po principu upitnika, pa predstoji razgovor sa preostalom trojicom kandidata. Rang lista ide na raspravu na sednici Skupštine Grada Vranja 19. jula, kada će odbornici odlučiti hoće li LAF imati tri ili pet članova i ko će biti izabran“.
Da li će se komisija držati utvrđenih kriterijuma prilikom utvrđivanja rang liste kandidata?
Svakako, jer su kriterijumi utvrđeni,a moramo da znamo da je uslov za otvaranje poglavlja 23 u procesu evropskih integracija obaveza da na nivou lokalnih samouprava budu formirani timovi LAF-a. Do sada je jedino u Nišu i Vranju postupak formiranja LAF-a pred završetkom.
INTERNA REVIZIJA U GRADSKOJ UPRAVI
U projektu reformi javnih finansija, kao važan segment, najavljujete kontrolu u Gradskoj upravi u okviru uvođenja finansijskog upravljanja?
„Jedna od osam oblasti finansijskog upravljanja i kontrole je uvođenje interne revizije u Gradskoj upravi. Takođe, projekat predviđa unapređenje izveštavanja javnosti o izvršenju budžeta. To će sprovoditi rukovodioci i svi zaposleni i to na svim nivoima lokalne samouprave.
Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.