Nacrtom zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja čini se da su data još veća ovlašćenja članovima školskih odbora. Oni mogu da imenuju direktora škole i taj predlog dostave Ministarstvu prosvete, a mogu čak i da smene direktora. Smatrate li da su njihova ovlašćenja veća i od ovlašćenja ministra prosvete?
Novi Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja nije još uvek donet. Ovlašćenja Organa upravljanja su uređena i precizirana važećim Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Na osnovu pomenutog Zakona Organ upravljanja kada je u pitanju izbor i razrešenje direktora dostavlja ministru prosvete svoju odluku koji na to daje ili ne daje saglasnost, što znači da Organ upravljanja, Školski odbor, nema veća ovlašćenja od ministra prosvete.
Osnovne škole u Vranju, na ime neisplaćenih putnih troškova, duguju ukupno 4.038.512 , a srednje 7.511.830 dinara. Reč je o sudskim presudama za neplaćene troškove za gradski prevoz za zaposlene u školama. Da li je ova suma isplaćena radnicima u prosveti?
Dinamika izmirivanja nasleđenih obaveza za putne troškove i vansudska poravnanja odvija se u skladu sa prilivom novca u budžet Grada. Novo rukovodstvo Grada je preduzelo sve neophodne mere kako bi se ovaj problem rešio i kako bismo konačno stavili tačku na to. Ponavljam da je reč o nasleđenom problemu i neophodno nam je razumevanje i strpljenje prosvetnih radnika. Putni troškovi nisu plaćani godinama unazad i da bismo mogli da izmirimo te, kao i sve ostale troškove koje su u obavezi grada, Vlada Republike Srbije je 02. marta ove godine donela Zaključak kojim je odobreno plaćanje putem asignacije. Već je izvršeno potpisivanje nekih ugovora između direktora škola i Grada baš za putne troškove i vansudska poravnanja. Prosvetni radnici znaju da je četvrtina novca koji je krajem 2016. godine stigao iz budžeta Republike Srbije uplaćen školama na ime skidanja blokade i da se gradonačelnik maksimalno trudi da izađemo iz ovog sistema blokada. Ali je neophodno da se u rešavanje problema uključimo svi zajedno, Grad, direktori, predstavnici sindikata i prosvetni radnici.
Kojim školama je u ovom trenutku blokiran račun i kako ćete taj problem rešiti?
Iz dana u dan se situacija po pitanju blokada menja. Trenutno je u blokadi šest osnovnih i četiri srednje škole. Svakog dana se uplaćuje određeni iznos školama, ali istovremeno stižu ili nove presude ili novi računi. Očekujem da u narednih nekoliko meseci ovaj problem bude definitivno rešen.
Kako je rešen problem učenika Gimnazije čiji je odlazak na takmičenje bio doveden u pitanje zbog blokade računa škole?
Odlazak na takmičenje učenika Gimnazije nije uopšte bio doveden u pitanje. Ko je takvu informaciju plasirao, pitajte ga zašto je to uradio. Ništa se preko noći ne radi, odnosno takmičenja se ne planiraju od danas za sutra. Prevoz učenika je organizovao Grada, a učenici su bili smešteni kod rođaka. Prioritet svih nas je ulaganje u budućnost, a to zapravo podrazumeva ulaganje u obrazovanje i đake.
Kako će ubuduće đaci iz onih škola čiji su računi u blokadi odlaziti na takmičenja?
Već sam vam rekla da je Vlada Republike omogućila plaćanje obaveza za sve osnovne i srednje škole putem asignacije. Na ovaj način će biti rešena sva plaćanja ako su u pitanju škole čiji su računi u blokadi.
Žao mi je što mi nijedno pitanje niste postavili u vezi sa dualnim obrazovanjem, na čemu se je izuzetno dugo radilo kako u Republici tako i kod nas u Vranju.
Vranje ima veliki broj spomenika kulture koji su pod zaštitom države. One ne odolevaju zubu vremena. Husein pašina kuća je srušena, a ima ih još nekoliko koje su u lošem stanju. Na koji način Grad brine o spomenicima kulture koji su pod zaštitom države?
Grad i te kako brine o objektima kulture koji su pod zaštitom države. Na nastavak izgradnje zgrade pozorišta ide najveći iznos sredstava iz budžeta. Mi nismo krivi što je zatečena takva situacija sa pozorištem koje je u fazi izgradnje nekoliko godina unazad. Ulaganje u ovu izgradnju diktira i zapravo prioritete. Godinama se vrlo malo ulagalo u sve objekte kulture, pa iz tog razloga nerealno je očekivati da sve rešimo odjednom. Radi se i radiće se jedan po jedan objekat kulture.
Iako je jedan od glavnih aduta u kampanji pre nego ste stupili na vlast bio obnova zgrade Pozorišta, do sada je završena prva faza dekontaminacije. Kada Vranjanci mogu očekivati celokupnu izggradnju ovog zdanja?
Tako je, nama je prioritet završetak zgrade pozorišta, međutim faza dekontaminacije se odužila u odnosu na planirani vremenski period. Naša očekivanja su da se do kraja godine okonča i druga faza radova.
Druga faza biće završena do kraja ove godine. Šta potom?
Nakon dekontaminacije sledi druga faza radova koja podrazumeva završetak izgradnje zgrade pozorišta a treća faza podrazumeva opremanje. Ako se bude odvijala dinamika radova u okviru druge faze bez problema, u najkraćem vremenskom roku će se završiti i treća faza odnosno opremanje.
Konkurs resornog ministarstva „Gradovi u fokusu“ je završen. Kakve rezultate očekujete?
Grad Vranje je aplicirao projektom „Vranjskom kaldrmom“, kojim je obuhvaćeno 16 podprojekata. Navešću samo neke od njih kao što su: Sanacija Narodnog Muzeja i Muzej kuće „Borisava Stankovića“, nabavka mašine za digitalizaciju arhivske građe u Istorijskom arhivu, izrada projektno tehničke dokumentacije za gradski park koji bi obuhvatio i sanaciju spomenika u parku. Obuhvatili smo sve manifestacije i dešavanja iz oblasti kulture za ovu godinu po kojima je Vranje prepoznatljivo na kulturnoj mapi. Ukoliko dobijemo priliku da Vranje bude ,,Grad u fokusu“, rešili bismo mnoge probleme i kulturni život podigli na viši nivo.
Sa kojom sumom ste aplicirali?
Aplicirali smo projektom čija je vrednost oko 60 miliona dinara.
Reklo bi se da po broju manifestacija, Vranje zauzima značajno mesto na kulturnoj mapi Srbije. S obzirom na nedostatak para za kulturu, treba li održati kontinuitet svih na uštrb kvaliteta?
Što se manifestacija tiče, mislim da ih ima dovoljno i da su veoma raznovrsne. Ne smemo zaboraviti ni pojedinačne kulturne događaje, što je svakako dobro za jedan grad. Kada je kontinuitet manifestacija u pitanju i manjak finansijskih sredstava u budžetu, nadam se da ćemo ovaj problem prevazići uključivanjem sponzora iz Grada i okoline. Primera radi u januaru smo imali ,,Svetosavsku nedelju“ i bez obzira na nedostatak sredstava uspeli smo ne samo da održimo kvalitet, već i da ga unapredimo. Najlakše je nešto ukinuti i ja lično nisam za to. Po meni neke manifestacije bi trebalo modifikovati, ali ne ukinuti jer ne smemo dozvoliti da publika bude uskraćena za određene sadržaje.
Za april je najavljivana „Mini gitarijada“. Reč je o novoj manifestaciji. Ko će je finansirati i koliko će ona koštati poreke obveznike?
„Mini gitarijada“ će biti održana najverovatnije u julu mesecu. Biće organizivana kao kvalifikaciono takmičenje, a nakon toga će pobednici biti učesnici na Zaječarskoj gitarijadi. Organizacija ove manifestacije će realizovati Turistička organizacija, tako da će i projekcija troškovnika ići posredstvom ove ustanove. ,,Mini gitarijada“ je novina i sigurna sam da će naići na dobar prijem kod publike, posebno one mlađe.
Upravo je završen konkurs za sufinansiranje projekata iz oblasti kulture? Kakvi su bili projekti, koliko hih je prošlo i kako je protekao rad komisije?
Konkurs za projektno finansiranje odnosno sufinansiranje projekata iz oblasti kulture je raspisan 02. februara i bio je otvoren do 02. marta. Na konkurs je stiglo 88 prijava. Komisija je radila više dana zbog obimnosti posla i detaljno smo razmatrali svaki projekat. Ovom prilikom bih se zahvalila svim članovima komisije na izdvojenom vremenu i uloženom trudu tokom rada. Budžetom je planirano 2.500.000,00 dinara a komisija će vrlo brzo doneti odluku koji će projekti biti finansirane ili sufinansirani ove godine. Nakon tooga biće prosleđena Gradskom veću na razmatranje i usvajanje.
Čini se da se kasni za raspisivanje konkursa za sufinansiranje projekata iz oblasti javnog informisanja. Koliko para će biti izdvojeno za medije i koji će biti kriterijumi za projekte?
Stanje u budžetu ove godine diktira tempo raspisivanja konkursa. Naravno, treba imati u vidu činjenicu da su prošle godine ugovori potpisani tek u junu, što je uslovilo i da se prenese plaćanje u 2017. godini. Ove godine je za oblast javnog informisanja budžetom planiran iznos od 15.000.000,00 dinara, a kriterijumi za projekte su jasni i predviđeni Zakonom o informisanju, republičkim Pravilnikom za sufinansiranje medija, kao i Pravilnikom Grada Vranja za sufinansiranje medija.
Kada će biti raspisan konkurs za sufinasiranje medija?
Konkurs za sufinansiranje medija će biti raspisan u najskorijem vremenskom periodu.
Zašto se kasni?
Već sam rekla da su ugovori o sufinansiranju medijskih kuća za 2016. godinu potpisani u junu mesecu iste godine, tako da je izmirivanje obaveza po ovim ugovorima ostalo za drugu polovinu 2016. godine, a deo istih se plaća i u toku ove godine. To je zapravo i razlog zašto do sad nije raspisan konkurs.
Kako će se formirati komisija? Hoće li u komisiji biti predstavnici novinarskih udruženja, kako je previđeno zakonom?
Komisija će se formirati isključivo u skladu sa Zakonom o informisanju i Pravilnikom o sufinansiranju medija. U okviru konkursa će ići pozivno pismo novinarskim udruženjima za prijavu članova komisije.
Zahtev medijskih udruženja je da se za medije izdvoji najmanje 2% budžeta. Grad je opredelio 15 miliona, što je mnogo manje. Verujete li da sa ovom sumom može da se obezbedi javni interes građana u oblasti informisanja?
Nasleđene obaveze su uzrok projekcije ovogodišnjeg budžeta. Verujem da građani neće biti uskraćeni odnosno da će biti ispunjen javni interes u oblasti informisanja.
„BORINA NEDELjA“
Bliži se „Borina nedelja“. Šta ove godine možemo očekivati od jedne od najstarijih manifestacija? Koliko će koštati ovogodišnja?
Pitanje ste uputili na pogrešnu adresu. Adekvatan odgovor možete dobiti od urednika Književne zajednice, koja i organizuje ovu manifestaciju. Za „Borinu nedelju“ budžetom za ovu godinu planiran je iznos od 1.000.000,00 dinara i projektno će se finansirati. Organizator je aplicirao projektom čija finansijska konstrukcija iznosi više od 6.000.000,00 dinara. Složićete se da je reč o velikom iznosu. Od urednika Mihailovića, sa kojim sam se nekoliko puta susrela, dobili smo samo specifikaciju troškova, bez programskog sadržaja. Za honorare je potraživao skoro 2 miliona, ne navodeći imena i broj učesnika. Problem sa organizacijom nije od juče, i on se iz godine u godinu provlači. Sa naše strane postoji dobra volja i spremnost da njeno održavanje protekne u najboljem redu. Neću nikoga optuživaati, ali neka čitaoci sami donesu svoj sud o tome. Izneću i podatak da je na ime sudskih presuda iz prethodnog perioda Grad Vranje Književnoj zajednici 2016. godine platio preko 14 miliona dinara. Po zaključku Gradskog veća iz februara 2016. godine uplaćeno je 1.112.125,00 dinara za prošlogodišnju manifestaciju, a još toliko po istom zaključku grad će uplatiti ovih dana. I u ovom slučaju reč je o nasleđenim obavezama.
HAREMLUK
Rekli ste da su prioriteti kada je reč o rekonstrukciji spomenika kulture, Pašin konak i Muzej kuća „Borisava Stankovića“. Šta će biti sa zgradom Haremluka?
Što se zgrade Haremluka tiče, ona je u vlasništu Republičke direkcije, pa nismo u mogućnosti da preduzimamo nikakve mere, a ni radove dok se ne reše pravno-imovinski odnosi. Pašin konak i Muzej kuća „Borisava Stankovića“, su i dalje u prioritetu, hitna sanacija ovih objekata je neminovna. Projekti su završeni i aplicirali smo na konkurs „Gradovi u fokusu“, koji je raspisalo Ministarstvo kulture. Sačekaćemo rezultate konkursa, a nakon toga preduzeti sve neophodne mere.
Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.