Prodaja ili likvidacija



Mitić želi da što više oslabi finansijsku moć preduzeća: Dragan Dimitrijević, Pare za neznanje: Mitrović

Prodaja PZP najavljena je za 17. novembar. Firma je procenjena na 755 miliona dinara a početna cena je upola manja. Sindikalci i radnici tvrde da je firmi, posle Mila Djuraškovića i njegove „Nibens grupe“, završni udarac zadao stečajni upravnik Branko Mitić kome će, ako se firma proda, pripasti zakonska nadoknada od četiri odsto, ili oko 130.000 evra



 

Mitić želi da što više oslabi finansijsku moć preduzeća: Dragan DimitrijevićZa 17. novembar zakazana je prodaja vranjskog Preduzeća za puteve (PZP). Za 290 radnika to je „dan D“, dan u kome se odlučuje hoće li se i kako  prekinuti agonija koja traje čitavu deceniju. Sindikalac Dragan Dimitrijević kaže da u susret tom danu javnost treba što-šta novo da sazna, a građani Vranja ko im, kako i zašto radi o glavi.

-Srbi su za samouništenje smislili dva „genocidna“ zakona: Zakon o privatizaciji i Zakon o stečaju. Oni će dokrajčiti državu Srbiju. Oni će nam doći glave – počinje priču Dimitrijević.

PROFIL
Stečajni upravnik PZP Branko Mitić je diplomirani ekonomista. Kod Agencije za licenciranje u spisku od 332 aktivna upravnika, upisan je pod brojem181, a licencu br. 155-0644. dobio je 30. juna 2009. godine. Privredni sud u Leskovcu i Sudijska jedinica u Vranju imaju ogromno poverenje u njega, tako da su mu dodelili da vodi čak 15 stečajnih postupaka u isto toliko preduzeća. List „Blic“ prošle godine je objavio podatak da je Mitić, sa 16 preduzeća koja vodi, na petom mestu liste najuposlenijih stečajnih upravnika u Srbiji.

DjURAŠKOVIĆ I MIŠKOVIĆ

A, priča o sunovratu i propadanju vranjskog Preduzeća za puteve, koje se od 29.marta 2012. nalazi u stečaju, zapravo je priča o propadanju uspešnih srpskih preduzeća. Na slučaju PZP, koji je za nekoliko godina prešao put od uspešne i profitabilne firme do gubitaša i stradalnika, najbolje se može razumeti vreme tranzicije i beznađa, koje je u Srbiji ostavilo katastrofalne i generacijske posledice.

Slobodan Mitrović, član Odbora poverilaca objašnjava da je vrednost preduzeća procenjena na 755 miliona dinara, a početna cena je 50 odsto manja kako bi se firma lakše prodala, što je uobičajena praksa u Srbiji. Ima li kupaca i ko su oni?

Pare za neznanje: Mitrović-Mi smo sigurni da će preduzeće biti prodato, jer smo firma koja je potrebna i tržištu i državi. Mi radnici očekujemo da dobijemo vlasnika  koji zna ovaj posao koji mi radimo od formiranja, 1962. godine – kaže Mitrović. On uverava da samo radnici PZP umeju i mogu, i leti i zimi, da brinu o 1.241 kilometru puta prvog i drugog reda u 13 opština Pčinjskog i Jablaničkog okruga.

Osamdesetih godina prošlog veka PZP je bilo među najboljima u grupaciji. Imali su dobro tržište, dobru opremu, mnogo su radili a radnici dobro zarađivali. Kada je tadašnja jugoslovenska privreda zapala u teškoće i recesiju, PZP je najpre doživeo blokadu računa, koja je dovela do privatizacije, kada je PZP kupila „Nibens grupa“ Mila Djuraškovića.

 „Nibens grupa“, podsetimo, nastala je privatizacijom PZP Niš, da bi se potom ređale nove aukcije za prodaju ostalih srpskih putarskih preduzeća na kojima je po pravilu pobeđivao vlasnik „Nibens grupe“ i PZP Niš Milo Djurašković. On je u martu 2005. godine postao i vlasnik PZP Vranje. Samo mesec dana kasnije kupio je PZP Kragujevac, a gotovo istovremeno postao vlasnik najvećeg preduzeća za puteve u Srbiji, PZP Beograd. Zbog sumnje da su ojadili putarska preduzeća, protiv Djuraškovića, Miroslava Miškovića, vlasnika „Delte“ i njegovog sina Marka podignuta je optužnica a jedno vreme su sva trojica provela u pritvoru.

ŠTA KAŽU MITIĆ I PRIVREDNI SUD
Kao odgovor na postavljena pitanja u vezi PZP, dobili smo odgovor koji su zajednički potpisali Branko Mitić i stečajni sudija Ćira Mitić, a prenosimo ga u celini. Odgovor smo dobili u tehnički nepodobnom format, pa se izvinjavamo čitaocima zbog moguće loše vidljivosti teksta.

-Prodati smo 2005. godine, u vreme  vlade Vojislava Koštunice, a propali u Tadićevo vreme. I, umesto da tadašnje vlasti spreče propadanje i ove i mnogih drugih firmi, dokrajčili su nas njihovi tajkuni,  po projektu Agencije za privatizaciju – tvrdi Dimirijević.

Dalji tok stvari manje-više je poznat: 29. marta 2012. u PZP je otvoren stečaj, a Privredni sud iz Leskovca za stečajnog upravnika i „spasitelja“ šalje Branka Mitića, diplomiranog ekonomistu iz Vranja.

-Svakim svojim potezom do sada Mitić je, uz podršku institucija sistema, pokazao da nije došao da spasava, već da posrnulu firmu gurne u provaliju. On je u PZP došao da unovči svoje neznanje, jer do tada u životu ništa ozbiljno nije radio. Za kratko vreme moć koja mu je dodeljena i znanje kojim je raspolagao, postali su obrnuto proporcionalni – priča radnik Slobodan Mitrović, član Odbora poverilaca.

PLAN REORGANIZACIJE

Mitić je, shodno zakonu, ponudio  Plan reorganizacije, koji nije dobio podršku poverilaca (Banka Intesa, AIK banka, Unikredit banka, Rajfajzen banka,  „Budućnost“ iz Preševa,  FAM iz Kruševca, „Srem-put“ iz Rume, Grad Vranje i predstvnik preduzeća Mitrović Slobpdan), posle čega je Privredni sud iz Leskovca u PZP proglasio bankrot. Tim činom je stečajni upravnik postao „bog i batina“. Naši sagovornici kažu da su vreme i dalji događaji brzo predočili ko je Branko Mitić.

-Mitić je profil tipičnog uništitelja srpske privrede – ocenjuje Dimitrijević.

Obojica sagovornika svoje stavove potkrepljuju činjenicama. Kažu da je malo reći da je situacija u PZP kritična, s obzirom da je 290 radnika već 30 meseci na minimalcu, a često i manje od toka. Rade bez toplog obroka, bez naknade za prevoz i bez godišnjeg odmora.

-Preduzeće je prošlu godinu završilo s gubitkom od 90 miliona dinara, a finansijska dubioza u prvih deset meseci ove godine povećana je za novih 37 miliona dinara – kaže Mitrović i tvrdnju potkrepljuje dokumentacijom.

Sve ovo čudi utoliko više ako se zna da  PZP ima ugovor sa JP „Putevi Srbije“  o letnjem i zimskom održavanju putne mreže na jugu Srbije.

– To samo dokazuje da Mitić nije u stanju da vodi preduzeće – kažu sagovornici.

Iz informacije sa zajedničkog sastanka rukovodstva, poverilaca i sindikata beležimo grehove koji se pripisuju Mitiću. Tu je najpre nenaplaćen posao od 750,6 miliona dinara od preduzeća „Moravac“ iz Vlasotinca, u čijem je ugostiteljskom objektu Mitić čest gost. Potom zloupotreba putničkog vozila „tojota“ , kojim Mitić obavlja poslove za svih 15 firmi u kojima je stečajni upravnik („Navip“, „Poljoprodukt“, „Zamber“, Vlasina turs“, „Fopa“, „Balkan brik“, „Graditelj“…). Na spisku su takođe ugovor o zakupu asfaltne baze u Leskovcu; zabrana rada za separaciju u Leskovcu koja je jedna od najprofitabilnijih jedinica u preduzeću; oročavanje 20 miliona dinara kod Univerzal banke samo 20 dana pre nego je ona otišla u stečaj itd.

-To je samo deo njegovih poteze za koje mi znamo, a kojima on želi da što više oslabi finansijsku moć preduzeća kako bi ga onesposobio za normalan rad, a onda prodao u delovima. Tu svoj zamisao Mitić ne krije – tvrdi Dimitrijević.

ZASLUŽENA NAGRADA

Jedan izveštaj pun podataka o poslovnim potezima Mitića, Samostalna sindikalna organizacija PZP uputila je ministrima unutrašnjih poslova, privrede, građevinarstva i pravde, zatim, Policijskoj upravi u Vranju, Osnovnom tužilaštvu, Agenciji za licenciranje stečajnih upravnika, JP „Putevi Srbije“, Privrednom sudu u Leskovcu i svim članovima Odbora poverilaca.

– Posebno je problematičan i nepodnošljiv njegov odnos prema zaposlenima. Direktora Stojana Krmpota i njegoive saradnike skoro i da ne primećuje, ni za šta ih ne pita, a prema drugim radnicima odnosi se bahato, osiono i ucenjivački. Takvim ponašanjem od kako je došao uspeo je da broj radnika smanji za 141 – tvrdi Dragan Dimitrijević.

U takvoj situaciji i radnici PZP isčekuju 17, novembar. Ali, čine se da se tom danu mnogo više raduje Mitić, kome će prema zakonu, ako se firma proda, pripasti četiri odsto od postignute cene. Ili, u prevodu, između 120 i 130 hiljada evra.

 

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar