,
Ovo što živimo danas je naš rezultat izbora od juče. Sutrašnja slika biće rezultat naših sadašnjih odnosa i današnjih izbora. Sijaset različitih okolnosti kreira naše životne odluke. Izbor je dakle sedeti, čekati, prenemagati se, kukati, daviti se u svom izbljuvku usamljenosti i neshvaćenosti, ili nešto uraditi
Detinjstvo , prošlost ,nostalgija . Nostalgija je uglavnom idealizovani mit o onom što je nekada bilo . A u tome smo mi Balkanci a samim tim i Vranjanci l-e-l-e -v-e-l-e majstori . E sad, opisati mitove minulih doba u prostoru i vremenu u kojem su mladi partizani obezvredili i obesmislili svaku izgovorenu ili napisanu reč, sigurno nije lak posao, te je izazov veći . Pa ajde da lagano krenemo sa raspakivanjem, kao kad skidamo celofan sa kutije čaja, pa da proverimo koliko je ostalo arome u svakoj od životnih vrećica .
***
Kaleidoskop kreće . Svoje detinjstvo pamtim po šatoru koji smo svakog leta podizali u dvorištu i u njemu pravili svoj autentični svet, trešnjama i kajsijama u komšijskim baštama , našoj dunji koja je onako sva letnje žuta mirisala tokom cele zime na ormaru , maminim nedeljnim krofnama za doručak i narandžastom loncu s pištaljkom na paru za mleko, božanskom mirisu lipe u gradskom parku , školskim raspustima provedenim kod nane u Beogradu i autentičnom duhu Obilićevog Venca, košarkaškim terenima na Malom Kalemegdanu, hokeju na ulici sa rolšuama, štapovima od letvi i lopticom od klik-klaka umesto paka, prvim skejtbordovima koje smo sami izrađivali od izanđalih rolšua, cirkusima koji su gostovali u našem gradu, puštanju zmajeva – čiji će više da poleti i koliko dugo će ostati na nebu, rukometnim utakmicama nedeljom na terenu vojske, utakmicama na Dinamovom stadionu uz tranzistore na kojima se slušalo vreme sporta i razonode, velikim fudbalskim tekmama Zvezde i reprezentacije nakon kojlih smo odmah na ulici imitirali tadašnje idole Duleta Savića, Olju Petrovića, meni omiljenom basketu, po šangajkama, adidas i kasnije ol star patikama, našem Mango Džeriju – Džombalaji, klakerima – duta i metana kod Novogradnje, Lunov magnus stripovima, Alan Fordu, Taličnom Tomu, farmerkama iz našeg gornjočaršijskog Trsta. Po dva televizijska programa, po filmskim žurnalima pre bioskopske projekcije novih filmova. Čarliju Čaplinu koji nas je učio o tankoj liniji između tuge i radosti.
PROFIL
Nebojša Cvetković se rodio u Vranju 1965. godine, gde je završio osnovnu i srednju školu, a diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Nišu. Radio je na svim poslovima komercijale u „Jumku“, od referenta, preko šefa prodaje, sve do komercijalnog direktora. Godinu dana je obavljao i poslove rukovodioca marketing službe u ovoj kompaniji, a isto toliko je bio i direktor Radio Jumka.
Bio direktor „Bivode“, kada je 2008 proglašena za najbolje preduzeće u Srbiji u domenu društveno-korporativno-odgovornog poslovanja. Tvorac je markentinških kampanja u ovoj fabrici .
Direktor pozorišta bio od 2009 do 2012.
Cvetković je javnosti poznat i kao čovek medija: deset godina (1995-2005) je uređivao i vodio autorsku emisiju na Radio Vranju – Urbani grafiti, godinu dana na OK Radiju – Alter ego, a tri godine je pisao i kolumnu Asfalt u venama u „Vranjskim“. Pre deset godina (2004), u izdanju „Vranjskih knjiga“, objavljena mu je i knjiga rok eseja „Asfalt u venama“, čiji je recezent Petar Janjatović.
***
Bilo je to doba kada su ljudi živeli od svojih plata, išli na letovanja bez rata i kada nije bilo velikih socijalnih raslojavanja .
***
Period školovanja i odrastanja pamtim naravno pre svega po nestašlucima i ludorijama, čitanju uglavnom neškolske literature: Hesea, Markesa,Dostojevskog, Kamija, Kjerkegora, Kastanede… Druženju i pravljenju stripova sa Banetom Nedeljkovićem o Čimbri kilersima – grupi štakora, inače članovima pacifističkog alter rok benda, koje organizacija ujedinjenih planeta uz pomoć specijalnog izaslanika proglašava za najinteligentija bića na zemlji i stavlja im u amanet očuvanje mira na planeti Zemlji s obzirom da su upravo ovu planetu locirali kao najproblematičniju za opstanak kosmičke harmonije. Sa Banetom smo takođe pravili i nezaboravnu izložbu – performans sa slikama i stripovima izloženim na raširenom kanapu između drveća na potezu od Nolita do sadašnje Simpove pekare a bilo je tu i sviranja, pevanja i držanja govora na hoklici slučajnim prolaznicima. Pamtim da se sve to jako dopalo između ostalih i Draganu Stefanoviću, čoveku koji je pravio omote za neke od najznačajnijih yu rok albuma a koji se tu sticajem okolnosti zatekao i ličnom kartom ubeđivao nas, tada srednjoškolske adolescente, da je to baš on.
***
Taj period ostaće upamćen i po korzou i našim mestom za okupljanje ispod Nolita, po Ćoški, rokotekama koje smo s Munđom pravili u Domu kulture, sakupljanju longplejki i takozvanih originala koje smo nabavljali uz obavezno cenkanje od Zokija Džambija u njegovom stanu iznad Kafe restorana, debatama o pročitanim knjgama, odslušanim pločama, odgledanim filmovima. Po radijskom emisijama Veče uz radio i Tup-tup, nepatvorenom osećaju slobode da nema granica i da možemo sve što zamislimo. Sprdali smo se detinje iskreno licemerstvu odraslih koji su govorili jedno, a radili drugo, sve u duhu mimikrije tadašnjeg socrealizma. Bili smo samo realni klinci i težili nerealnim mogućnostima, željni da talasamo uspavani Makondo kako smo tada zvali naš mali grad. Intuitivno smo osećali da smo na istom surfu sa novotalasnom pop kulturom koja je zapljuskivala anglosaksonski svet. Domaću verziju novotalasne kritike društvene stvarnosti smo ubrzo dobili u obliku čuvenog Paket aranžmana. Kako izgleda kad mali čovek želi preko crte, nešto kao poslednji dani odbrane od nadirajuće malograđanštine.
***
Idoli su nam bili idoli. Mnogo godina kasnije sam saznao da smo odrasli na istim kosmopolitskim vrednostima kao i sijaset autora, svetskih i naših, koje smo u doba adolescencije obožavali. Neizostavan za taj period sazrevanja svakako je bio i Štulić, čovek koji je svakim stihom pogađao centar suštine, a Vudi Alen je i tada bio tu i nakon svih ovih godina ostao aktivan akter svih naših promišljanja o egzistencijalno urbanom smislu življenja. U njegovim lucidnim filmovima smo saznavali i otkrivali sve ono što nas je tištilo; a nismo imali koga da pitamo . Studiranje je osim standardnog učenja proteklo i u pisanju za raznorazne studenske novine i rok magazine, druženjima, rok koncertima, događajima od kojih će neke Zvonko Karanović opisati u svojoj trilogiji Dnevnik dezertera. Dva romana iz ove trilogije – Tri slike pobede i Četiri zida i grad – ušla su u najuži izbor za Ninovu nagradu .
***
Bilo je to doba kada se obrazovanje nije kupovalo .
***
A da je sve nekada bilo tako dobro kako smo skloni da mitomanski idealizujemo, zar je moglo tako lako da se uruši kao kula od karata? Nešto je očigledno bilo trulo u državi Danskoj. Ovde nikada nije bilo bogznakako, a cela kvaka je bila u tome kako skockati svoj mikro kosmos i koga puštati u njega. I da li je od te konekcije bilo nekog materijala za makrokosmos .
***
Uvek mi je nelagodu izazivao sloj ljudi koji se predstavlja nekom funkcijom, a radost činili oni koji svojim imenom, prezimenom i eventualno nadimkom kažu sve. Ljudi sa kičmom, ponosni na svoje odrastanje, sazrevanje i indentitet koji su stvorili. E takvi autentični, kreativni ljudi su mi uvek bili putokaz za kretanje i delanje kroz život .
***
Nakon završenog ekonomskog fakulteta model življenja i preživljavanja je bio da svoj egzistencijalno poslovni angažman koncipram tako da bilo gde i bilo šta da radim, to bude u cilju menjanja konteksta aktuelne stvarnosti. Od poslova u Jumkovoj komercijali i marketingu, Bivodi, preko radijskih emisija, pisanja za Vranjske, rada na knjizi Afalt u venama, organizovanja rok koncerata, rada u pozorištu i pozorišnom of projektu Treba da se čisti. Menjati kontekst i širiti broj ljudi sa kojima to radiš. Jer kako drugačije preživeti površnost kao trajno zamrznuto stanje društvene svesti nametnuto od tabloidiziranih medija, sveopštu moralnu degradaciju, uravnilovku, vulgarnost društvenih parazita, licemerstvo , autizam, besperspektivnost, nedostatak građanske hrabrosti, filozofiju palanke. A naročito političku elitu koja zna sve, a ništa ne razume. Večita priča koju je još pre pola veka ispričao Sartr u svom dramskom delu Prljave ruke o beskrupuloznoj borbi za golu vlast bez ikakve ideologije pod smešnom maskom zvanom u ime naroda.
***
Doba sitnodušnosti i ravnodušnosti.
***
U ovom instant vremenu sve je manje ljudi koji razmišljaju o bilo čemu drugom osim o svom autističnom svetu. Sve je manje događaja (ako ne računamo genijalne pozorišne predstave Olivera Frljića) koji nas mogu isprovocirati da za trenutak zastanemo, zapitamo se kako funkcioniše život oko nas i koliko smo smisla dali vremenu koje smo proveli u ovoj dimenziji našeg bitisanja. Percepcija života i smrti je relativna stvar. Koliko našeg egoizma, naših strahova, naših sebičluka , ne dozvoljava da voljene duše onih koji nisu sa nama u ovoj dimenziji ostavimo na miru, da uživaju u božanskoj toplini sunca. Naša (ne)dela su jedino večna. Divan je osećaj dati primer svojoj deci da nikada ne budu taoci prošlosti i da uvek postoji mogućnost izbora .
***
Slika naše svakodnevnice ne pršti od lepote. Kao da nema svesti o tome da sve što radimo ne radimo zbog nekog drugog već uvek za sebe. Ovo što živimo danas je naš rezultat izbora od juče. Sutrašnja slika biće rezultat naših sadašnjih odnosa i današnjih izbora. Sijaset različitih okolnosti kreira naše životne odluke. Izbor je dakle sedeti, čekati, prenemagati se, kukati, daviti se u svom izbljuvku usamljenosti i neshvaćenosti ili nešto uraditi. Uvek postoji mogućnost da se nešto uradi, a naročito pod konstantno lošim uslovima kada je sve naizgled nemoguće. U životu je bitno stalno otvarati prozore, praviti promaju, ne dozvoliti ustajalost. Osmeh na licu, bilo je i gorih dana. Stradija je Stradija, stara Domanovićeva ili nova Basarina.Kako god, naša si je.
Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.