Bolnica na kraju grada



Daleka vizija: budući izgled bolnice, Već sam preduzeo prve korake: Slobodan Milenković, Zatražili smo tumačenje resornog ministarstva: Zvonimir Djorđević, Slika i prilika vranjskog zdravstva, Radi se o političkoj igri: Goran Nikolić, Vlada je prekršila sopstvenu odluku: Zoran Antić

Iako je ministar imenovao ortopeda Slobodana Milenkovića za v.d. direktora Opšte bolnice u osnivanju, neki ljudi iz menadžmenta pa trenutno u Vranju imamo dualizam vlasti u jednoj te istoj ustanovi koju na papiru vodi Milenković, a faktički i uz bezrezervnu podršku menadžmenta ZC Vranje u gašenju, internista Zvonimir Djorđević



 

Daleka vizija: budući izgled bolniceSasvim očekivano, ortoped-traumatolog Slobodan Milenković, odlukom ministra zdravlja Zlatibora Lončara, imenovan je prošle sedmice za vršioca dužnosti direktora Opšte bolnice Vranje u osnivanju. Internista-gastroenterolog Zvonimir Djorđević, po ranijem rešenju koje je potpisao v.d. direktora Zdravstvenog centra (ZC) Vranje Vladimir Stamenković, upravnik je (davno osnovane) Opšte bolnice Vranje. Slobodan je, očito, v.d. direktora na papiru. Ali, Zvonimir faktički vrši vlast u bolnici i menadžment zasad nije doneo odluku da je „preda“ na upravu Slobodanu. U bolnici?! U kojoj bolnici? Da li su, uslovno rečeno, Milenkovićeva i Djorđevićeva bolnica jedno te isto. Mislimo na bolnicu kao ustanovu koju de facto vodi ovaj prvi, ortoped, i valjda tu istu bolnicu koju de iure vodi internista.

MOŽE BITI SAMO JEDAN

Ovakve, malo je reći komplikovane rasprave o pravnom i faktičkom statusu koji je doveo do dvovlašća na čelu najvažnije ustanove za očuvanje zdravlja stanovništva traju od prošlog četvrtka kada je Milenković imenovan. Iako svi vrlo dobro znaju da je bolnica jedna i da može imati samo jednog direktora, od tog dana podgrevaju se bizarne priče o postojanju dve bolnice u Vranju. Kao da nije reč o jednoj zgradi, istim medicinarima, službama, imovini, voznom parku, ustanovi koja je samo u fazi promene pravnog statusa. 

Već sam preduzeo prve korake: Slobodan Milenković– Ja sam – kaže Milenković – imenovan za v.d. direktora Opšte bolnice. Bolnica je jedna jedina, ne postoje dve. Za mene je odluka ministra „zakon“ i ja ću je poštovati. Već sam preduzeo prve korake ka registraciji Opšte bolnice kao zasebnog pravnog lica i u tome ću istrajati. Primopredaja sa Djorđevićem nije sprovedena, iako je bilo najava. Zašto? Ne znam. Sve je bilo dogovoreno u petak, ali su se u ponedeljak stvari promenile.

Djorđević, pak, objašnjava da je i dalje na funkciji upravnika Opšte bolnice uz punu podršku menadžmenta ZC jer drugačija odluka u međuvremenu nije doneta.

– Ono što trenutno nije jasno je koja je trenutno moja funkcija, a koja novoimenovanog v.d. direktora Opšte bolnice u osnivanju, šta su čije ingerencije. Kako je menadžment shvatio da je reč o bolnici koja još nije osnovana, po tom tumačenju još uvek nisam razrešen dužnosti. Zatražili smo tumačenje resornog ministarstva. Kako oni odluče, tako će biti – pomirljivo će Djorđević.

Zatražili smo tumačenje resornog ministarstva: Zvonimir DjorđevićMeđutim, žestoka je politička priča u pozadini. Milenković je prošao u Ministarstvu kao kandidat naprednjaka, a Djorđević je, pak, adut socijalista. Socijalisti u Vranju drže vlast, naprednjaci su opozicija. Sad je opet malo komplikovano. Socijalisti ne žele deobu de facto još uvek postojećeg Zdravstvenog centra (ZC) Vranje koji de iure „umire“ i postojaće samo dok se Dom zdravlja (koji treba da pripadne lokalu) i Opšta bolnica (osnivač država), na čije je čelo privremeno imenovan Milenković, ne registruju kao zasebna pravna lica.

Gradu Vranju, kojim uz pomoć DS upravlja SPS sa svojim partnerima, ne odgovara deobni bilans koji je usvojilo Ministarstvo zdravlja (jer po njemu na teret grada prelazi i 400 miliona duga Doma zdravlja). Što se tiče gradonačelnika Zorana Antića, on za rukovodioca koji ima pravni legitimitet da odlučuje o svemu priznaje jedino Vladimira Stamenkovića, v.d. direktora ZC Vranje.

REDOSLED POTEZA
U dokumentu pod nazivom „Standardna operativna procedura“ predviđen je redosled aktivnosti za organizacione jedince koje se izdvajaju iz zdravstvenih centara sa taksativno datim smernicama za novog v.d. direktora kako da sprovede postupak osnivanja novog pravnog lica. Kada je reč o Vranju, novi v.d. direktora je imenovan, poslati su predlozi za privremeni UO i NO i čeka se saglasnost ministra. Privremeni UO doneće statut na koji saglasnost daje ministarstvo. Kad statut bude usvojen, Opšta bolnica u osnivanju pribavlja saglasnost za pečat od Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu. Dobija potom matični broj i PIB, pa podračun kod Uprave za rezor Ministarstva finansija. Slede kontrole zdravstvene inspekcije koje daju ili ne daju saglasnost na sve sprovedene radnje. Onda se pravni subjekt upisuje u registar Privrednog suda, obrazuje se stručni savet koji predlaže članove za sastav UO i NO iz redova zaposlenih. Kad se sve to završi u Vranju, ministar imenuje UO i NO na četiri godine i razrešava privremene organe upravljanja. Imenovani UO raspisuje konkurs za izbor direktora Opšte bolnice prema uslovima iz statuta, imenuje ga osnivač (ministarstvo) koji time razrešava dotadašnjeg v.d. direktora. Ministarstvo zatim usvaja predloženi kadrovski plan, a Opšta bolnica zaključuje ugovor sa RFZO.

– Mi smo kao Grad 3. januara ove godine Vladi Srbije uputili prigovor na odluku o formiranju Opšte bolnice Vranje u osnivanju, a na osnovu zaključaka Skupštine grada od 17. decembra 2013, pozivajući se na odredbe dokumenta „Standardne operativne procedure“ (SOP) po kojima se organi zdravstvenih centara koji se gase ne razrešavaju sve dok organizacione jedince koje su se nalazile u sastavu ZC ne steknu svojstvo zasebnog pravnog lica i ne zaključe ugovor sa Republičkim fondom zdravstvenog osiguranja (RFZO). Do tada Stamenković je za nas jedini legitimni predstavnik ustanove – potencira Antić.

MA, KOJE MINISTARSTVO

Zdravstveni centri u Srbiji uskoro više neće postojati, jer su u međuvremenu doneta sva akta o izdvajanju iz njih do juče sastavnih celina. U Vranju su to dve organizacione jedinice – Opšta bolnica i Dom zdravlja. Kako de facto oni nisu još međusobno odvojeni kao zasebna pravna lica (ali, de iure i na papiru jesu), lako je zaključiti da ona celina koju vodi doktor Djorđević postoji faktički, ali pravno ne. To što u pravnom smislu tek treba da se osamostali neko koristi za aktuelno dvovlašće.

Kako se došlo do ovog pravno-faktičkog galimatijasa? Nakon što je Vlada Srbije 31. januara ove godine u „Službenom glasniku“ objavila odluku o formiranju „Opšte bolnice Vranje u osnivanju“, svako ko ima sposobnost dedukcije zaključio je da ona podrazumeva izdvajanje sadašnje Opšte bolnice (dakle te, jedne jedine bolnice koja je dosad bila organizaciona jedinica Zdravstvenog centra) iz sastava ZC Vranje. Da Vlada Srbije misli baš na tu bolnicu, svako je mogao da vidi u članu pet ove odluke u kome doslovce piše: „Sredstva i imovinu za osnivanje i rad Opšte bolnice čini deo sredstava, imovine, prava i obaveze ZC Vranje koje je koristila organizaciona jedinica Opšta bolnica Vranje sa bilansnim stanjem na dan 31. deecembar 2012. godine“ (deobni bilans ZC Vranje je krajem februara ove godine usvojila Vlada Srbije). U članu 6 stoji da su sredstva za osnivanje i rad Opšte bolnice „u državnoj svojini“. Zaključak: ta ista bolnica više neće „poslovati“ u sastavu ZC Vranje, već kao posebno pravno lice čiji je osnivač država. Druga organizaciona jedinica ZC Vranje, Dom zdravlja, takođe postaje pravno lice (odluku o preuzimanju osnivačkih prava nad Domom zdravlja usvojio je gradski parlament, Službeni glasnik Grada Vranja br. 29/09 i 14/10. Kad ove dve celine, nekada organizacione jedinice ZC, postanu zasebna pravna lica, ZC Vranje se gasi kao pravno lice.

Nova pravna lica (Opšta bolnica i Dom zdravlja) dobiće po Zakonu o zdravstvenoj zaštiti svoje organe upravljanja. To su direktor ustanove, Upravni (UO) i Nadzorni odbor (NO). Imenovanjem Slobodana Milenkovića za v.d. direktora Opšte bolnice u osnivanju otpočet je proces izdvajanja bolnice iz ZC  i formiranje novog pravnog lica. Na predloge novoimenovanog v.d-a, osnivač (država) imenovaće članove privremenih organa upravljanja (UO i NO). Zašto gradonačelnik Antić ne prihvata novonastalu de iure situaciju?

– Mi smo se izjasnili da hoćemo novi deobni bilans, odnosno da ne prihvatamo onaj koji je urađen zaključno sa 31.12.2012. godine. Niko iz Vlade nam nije odgovorio, iako smo im se pismeno obratili zaključkom Skupštine grada. U Odluci Vlade o osnivanju Opšte bolnice Vranje od 31. januara 2014. u tački 9 stoji da će osnivač imenovati v.d. direktora i članove privremenih organa u roku od trideset dana od dana stupanja na snagu ove odluke. Imajući u vidu da je odluka stupila na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku“, znači oko 10. marta, trebalo je sve davno biti završeno. A, nije. Rešenje o imenovanju Milenkovića napisano je 22. septembra, šest meseci kasnije – ukazuje Antić.

ANTIĆ PROTIV DAČIĆA

Za gradonačelnika je diskutabilno „na koje se odredbe ministar Lončar sada poziva“.

– Vlada je prekršila sopstvenu odluku time što nije u predviđenom roku imenovala organe upravljanja Opšte bolnice. Sada mi nije jasno kako ministar Lončar može da imenuje v.d. direktora nečega što ne postoji. Za nas to nije pravno valjano. On krši odluku Vlade Srbije zato jer je šest meseci nakon isteka roka imenovao samo v.d. direktora, ne i druge organe, što je klasična politička demonstracija sile  i moći. Mi kao Grad deobni bilans ne prihvatamo i tražimo od države da ne uništava ovu lokalnu samoupravu, nego da prihvati realnost koja glasi – ne prhvatamo te dugove na način i u iznosu koji oni hoće – odlučno će Antić.

Slika i prilika vranjskog zdravstva

Ipak, Milenković je imenovan upravo na osnovu te odluke Vlade Srbije koju je kao premijer u to vreme potpisao Antićev partijski šef Ivica Dačić. Što se tiče države (očito ne i lokalne samouprave) ona važi. Ministarstvo jeste propustilo rok, ali zbog objektivnih okolnosti i ne samo u Vranju nego u svim ustanovama u kojima je kasnilo izdvajanje celina (Kraljevo, Knjaževac, Zaječar itd). ZC Vranje je, zapravo, po odluci Vlade reagovao na vreme i 18. februara ove godine poslao predlog za privremene organe. U međuvremenu su usledili izbori u Srbiji, pa formiranje nove Vlade Srbije, onda leto i odmori. Zbog toga je deoba odložena. Da li je to de iure postupak, to će ceniti onaj ko treba da ceni.

Treba imati na umu i da se prema Zakonu o opštem upravnom postupku na odluke Vlade Srbije ne može izjaviti žalba (član 214, stav 2), pa začuđuje toliki trud lokalne samouprave da stvari promeni. Zato ne treba očekivati ništa drugo do da Ministarstvo zdravlja tumačenjem obavesti ZC Vranje da imenovanjem Milenkovića Djorđević prestaje da postoji kao takav, jer su odluke ministra ipak iznad laičkih stavova menadžmenta ZC ili lokalne samouprave. Otprilike ovakav stav ima i narodni poslanik SNS u Skupštini Srbije Dragan Nikolić.

– Formalno pravno Milenković je došao na Djorđevićevo mesto. Postavilo ga je Ministarstvo zdravlja rešenjem, tako da Djorđević više nije ništa. Koliko ja znam, Milenković će imati punu podršku v.d. direktora ZC Vranje Stamenkovića i njegovog zamenika Mladena Kostića. Takva je atmosfera barem vladala na sastanku kolegijuma ZC 29. septembra (ponedeljak, p.a) kome je nakon imenovanja prisustvovao i Milenković. Lično sam zadovoljan i nadam se da će sve radnje do osnivanja Opšte bolnice proteći kako treba – kaže Nikolić.

Radi se o političkoj igri: Goran NikolićNeki izvori iz ZC kažu međutim da taj sastanak u ponedeljak baš i nije protekao u pomirljivom tonu. Iako je faktički upravnik Opšte bolnice (one organizacione jedinice ZC u gašenju) Zvonko Djorđević prošlog petka navodno čak ustupio kancelariju Milenkoviću, menadžment ZC odlučio je da se ipak sačeka sa primopredajom. Počelo je spinovanje. Stamenković odustaje od onoga što je rekao u petak i daje podršku dosadašnjem upravniku bolnice Djorđeviću da i dalje upravlja Opštom bolnicom kao organizacionom jedinicom (u gašenju). U prevodu, dolazi do dualizma vlasti u Opštoj bolnici – imamo starog upravnika i novimenovanog v.d. direktora, čime se opstruira postupak odvajanja i ignoriše odluka Vlade Srbije o formiranju Opšte bolnice u osnivanju koja je označila početak kraja ZC Vranje.

SPINOVANjE

Milenkovića, imajući u vidu da nema deponovan potpis i da bolnica još nije samostalno pravno lice, tamo tretiraju kao „lebdeći pravni posao“. Sva ovlašćenja i ingerencije u pravnom smislu ostale su u rukama Stamenkovića i biće sve do momenta fizičkog odvajanja bolnice kada će ZC konačno prestati da postoji. Dug je put do tog momenta, najmanje nekoliko meseci. Jedan od poverenika SNS u Vranju Goran Nikolić naglašava da su opstrukcije menadžmenta ZC i nekih političkih faktora uzaludne i da će Milenković sprovesti u delo proces koji je neminovan.

Vlada je prekršila sopstvenu odluku: Zoran Antić– Jasno nam je da SPS ne želi promene u ZC, ali su one neminovne jer je država odlučila tako. Radi se o političkoj igri, opstrukcijama Milenkovića na svakom koraku. Oni su jedino u pravu u tome što Milenković još nema maksimalna ovlašćenja u smislu potpunog rukovođenja bolnicom, ali to će se dogoditi narednih dana i sve će doći na svoje mesto – kaže jedan od dvojice poverenika SNS Nikolić.

Šta su posledice svega? Imamo nelegitimne organe u bolnici, jer Zakon o zdravstvenoj zaštiti prema najnovijim izmenama ne poznaje institute“ opšte bolnice kao organizacione jedinice ZC“, a još manje pravnu definiciju „upravnik“ (a kamoli „pomoćnik“ kojih je u ZC desetak), jer se u novom zakonu govori isključivo o „direktoru“ bolnice (i eventualno jednom zameniku direktora), UO i NO. Svi ostali koji se ovih dana nadaju da će ostati nekakvi faktori u lokalnom zdravstvu su prošlost. To nekoga ovde izgleda mnogo plaši. Priča se da se jedan od aktuelnih pomoćnika v.d. direktora ZC, besramni stranački preletač i član svih rukvodstava ZC u poslednjih petnaestak godina, već nametao Milenkoviću da ga imenuje za zamenika, iako ovaj uopšte nema takva ovlašćenja.

Jedno je sigurno. Ovakva dešavanja u ZC Vranje u odumiranju, koja više priliče španskoj seriji nego jednoj ozbiljnoj zdravstvenoj ustanovi, ne prijaju nikome normalnom i dobronamernom. Kao da je kadrovisanje i politizacija zdravstva važnija od zdravstvene zaštite stanovništva, od školovanja specijalista koji ovde i te kako nedostaju, od nabavke opreme za lokalno zdravstvo, izgradnje Hirurškog bloka i slično. Kao da su nečije lične ambicije bitnije od pacijenata i njihove sudbine.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar