Galerija Narodnog muzeja Vranje: Lee Seoung-Ku; grafike
Voda li je, vatra li je, Galerija Narodnog muzeja Vranje radi nesmanjenim tempom. Tako će ove večeri sladokusci likovne umetnosti iz našega grada imati jedinstvenu priliku da uživaju u otvaranju jedne, po poreklu ali i poetici autora egzotične izložbe. Radi se, naime, o izložbi grafika južnokorejskog slikara Li Seoung Kua, koji nam donosi senzibilitet dalekog istoka, boreći se, u sebi i u svojim delima protiv „tamnog“ sunca.
Teško je, gotovo i nemoguće – kaže mr Zvonimir Kostić Palanski – na osnovu završenih umetničkih dela rekonstruisati kreativni postupak autora. To se sa sigurnošću ne može reći i za većinu grafičkih listova južnokorejskog umetnika Li Seoung-Kua koje imamo na ovoj izložbi.
PROFIL
Rođen 1963, dipomirao je 1989. na Koledžu lepih umetnosti Univerziteta Hongik i magistrirao na Umetničkom univerzitetu Tama u Japanu 1993. Živi i radi u gradu Ansung u provinciji Kyunggi-do, Južna Koreja. Predavao grafiku na više univerziteta u Kini i Koreji. Član je više nacionalnih umetničkih udruženja.
Do sada je imao 22 samostalne izložbe u Koreji, Japanu i Australiji kao i preko 40 grupnih izložbi širom Azije i Evrope. Dobitnik je mnogih nagrada na bijenalima male grafike, printova, crteža, savremene grafike u zemlji i inostranstvu. Radovi Seoung-Kua nalaze se u muzejskim zbirkama širom sveta.
Čitav ciklus ovih grafika nosi naziv Mentalne slike iz prirode, dakle ono što je doživljeno i sačuvano u pamćenju. Ali rekao bih da neke od tih mentalnih slika nisu ono što na prvi pogled vidimo, već ono što na osnovu ne sasvim pokrivenih i prikrivenih kontura naslućujemo. A naslućujemo da se iza prividnih, dominantnih uskovitlanih mrlja kriju određeni predmeti iz svakodnevice, koji su tu, bez kojih se možda ne može. Ostaje nam da odgonetamo da li to umetnik hoće naprosto da ih potisne u drugi plan, odnosno da izbriše iz svog pamćenja, ili ih poništava neka druga zlokobna i zloslutna stvarnost. Te crne rupe, koje nam se na prvi pogled čine kao crna gnezda, začinju se u sredini predmeta, gutaju sve pred sobom i zaustavljaju onda kada se stiša emocija umetnika, odnosno kada tih predmeta više nema. Krstovi na drugim grafikama nisu poništeni kolopletima crne, ali ni oni ne nose poruku nade, jer ne izranjaju iz zatamnjenog prostora, već se u njima gube, lagano nestaju.
Ono što ne prepoznajemo kod Li Seoung-Kua to su duhovne naslage sa tla sa kojeg potiče. Školovan u Južnoj Koreji i Japanu, njegov likovni govor je ipak evropski, tako da smo u prilici da pozdravimo umetnika koji je u potpunosti blizak nama.
– Grafike južnokorejskog autora Li Seoung-Kua – nadovezuje se mr Slavica Erdeljanović Curk – malim formatima i svedenošću na par simbola, navode na razmišljanje i odgonetanje mogućih poruka. Dominantan oblik na većini grafika je crna kružna forma omekšana slučajnim efektima karakterističnim za kolagrafiju i spletom mekih, zaobljenih linija koje je prate i prepliću se oko centralnog dela kompozicije, uranjajući u gustu tamu ili izranjajući iz nje. Od posmatrača zavisi kako će doživeti odnos svetlije pozadine i tamne horizontale i vertikale, kao uranjanje, usecanje, procep, ili kao tamnu siluetu iza koje isijava prigušena svetlost.
Autor nas uvodi u svoju tišinu meke tame, bez dvoumljenja i oklevanja, ubeđen da je to prirodno stanje stvari. Mi unosimo i uplićemo svoj osećaj i svoja sećanja. Tako, Mrak postaje preispitivanje tačke oslonca, istovremeno i postojeće i preteće, i činjenica i pretpostavka, i skrovište i ponor, proučavanje, umiranje i oživljavanje.
– Korejski autor Seoung-Ku Li – kaže pak likovni kritičar Ljubiša M, Kocić – dolazi sa sopstvenim tumačenjem urođenog unutrašnjeg dijaloga uz pomoć usavršenog i zrelog grafičkog jezika. Budući pravi sin Zemlje Jutarnjeg Smiraja, Li stvara bakrotiske koji izražavaju skoro savršen smiraj, vanvremensku tišinu i staloženost. Ovaj unutrašnji mir i sigurnost „živi“ u svakom potezu Seoung-Kua. On se ne ustručava da svoje grafike nazove „Mentalnim slikama iz prirode“ nagoveštavajući mogući izvor inspiracije oplemenjen meditacijom. Ne možemo a da se ne divimo doslednosti umetnikovog uma. Puno materijala za razmišljanje, u tišini, razume se.
Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.