Od „lade“ do „škode“



U odnosu na broj zaposlenih, najviše automobila imaju „Skijališta“ i „Uprava Banje“



 

Devet javnih preduzeća (JP) u Vranju, sa 762 zaposlena radnika, imaju ukupno 18 putničkih automobila. Najviše, po četiri (vidi okvir), imaju Direkcija za izgradnju i RTV Vranje. Slede ih Skijalište „Besna kobila“ i „Uprava Banje“ sa po tri, uz napomenu da „Zavod za urbanizam“ i „Industrijska zona“ nemaju putničke automobile.

Ko te automobile koristi, kako, za koliko su kupljeni, koliko mesečno koštaju zaposlene…pitanja su koja uvek kopkaju znatiželju, posebno u kontekstu premijerove najave da će se zakonski redukovati korišćenje službenih kola, kada bi trebalo da se zna ko na njih ima pravo i kada više njima neće moći da se prevozi građa za vikendicu ili kupus za taštu.

LOV I RIBOLOV

Dragan Stojković, direktor Direkcije objašnjava da je ta je firma, od kada se početkom godine vratio na njeno čelo, znatno zaoštrila politiku upotrebe automobila:

VOZANjE
Direkcija: “sitroen”, “daster”, “stepway” i “zastava”.
Vodovod: “reno laguna” i “zastava”.
Komrad: “škoda oktavija”.
Novi dom: “opel astra”
Uprava Banje: “opel astra”, “lada” i “lada niva”.
Zavod za urbanizam: Nema automobil
RTV Vranje: “lada 111”, “lada karavan”,“lada niva” i “skala”
Skijalište “Besna Kobila”: “audi A6”, “audi 80” i “lada niva”
Industrijska zona: Nema automobil.

-Imamo četiri putnička automobila koje koristimo svakodnevno, shodno potrebama. Ja koristim „sitroen“ iz 2005. godine, koji je plaćen 26.000 evra, a troši izmedju oko 10 litara na 100 km. Spremni smo i sve druge podatke da stavimo na uvid javnosti, ali bi nam za to bilo potrebno malo više vremena – kaže Stojković.

Generalno, za sve direktore sa kojima smo razgovarali, najteže pitanje uglavnom je bilo koliko goriva troše njihovi putnički automobili i koliko to mesečno košta preduzeće. Na ova pitanja niko od njih nije bio spreman da odmah ponudi podatke. Zato iz godišnjeg finansijskog izveštaja (2013.) Direkcije za izgradnju prenosimo podatke da je za servisiranje i održavanje svih vozila (tu je i „pauk“) utrošeno  635.134 dinara, za nabavku goriva 1.366.458 i za razna putovanja 667.000 ili ukupno 2.668.592 dinara.

Javnost, medjutim zanimaju mnoga pitanja „izmedju“, a najviše ono u kojoj meri je vozni park svakog preduzeća izvor korupcije? Nema sumnje, službeni vozni park javnih preduzeća i državnih institucija oduvek je bio ventil kroz kolji su enormno ispumpavane pare poreskih obveznika Srbije (vidi okvir). I mediji i građani su svekodnevno svedoci: službeni automobili se koriste za brojne privatne poslove. Njima se odlazi u šoping, lovi i ribolov, na pijace, u privatne posete, njima se prevozi sve i svašta – od dece u vrtiće i škole do građevinskog materijala. Dobra kontrola ovog sektora dala bi značajne rezultate i velike uštede novca, iako vranjski direktori tvrde da kod njih nema zloupotreba.

U JP „Vodovod“, koje ima 229 zaposlenih  i obavlja specifične javne poslove, imaju samo dva putnička automobila.

– Imamo „reno lagunu“ i „zastavu“. Automobile koristimo strogo namenski, a obavljamo sve potrebne poslove. „Reno“ je kupljen 2005. godine i služi isključivo za službena putovanja – kaže zamenik direktora Srđan Dekić.

ZORAN ANTIĆ, GRADONAČELNIK
IMA BAHATIH POJEDINACA
Na pitanje koliko je kao gradonačelnik zadovoljan odnosom direktora javnih preduzeća prema korišćenju službenih automobila, gradonačelnik Zoran Antić kaže:
– Tvrdim da se svi u gradu, na svim nivoima, u kompletnom javnom sektoru, prema tom pitanju odnosimo nekorektno. U duhu naše ukupne situacije, moraćemo da stanemo na put bahatom i kabadahijskom ponažanju pojedinaca koji službene automobile koriste mimo poropisa. Ne želim da kažem da se tu mogu napraviti neke epohalne uštede, ali kolike god da budu biće od velike koristi. Jedan takav zaokret u ovoj oblasti bio bi jako koristan kao iskustvo za neka druga otvorena pitanja, a posebno bi bio dobar kao jedan moralni čin rukovodilaca i kao mera naše sopstvene odgopvornosti.

U nedostatku drugih podataka iz godišnjeg finansijskog izveštaja „Vodovoda“ prenosimo podatak da je u tom JP, za službena putovanja, prošle godine potrošeno 486.074 dinara.

JP „Komrad je sa 243 radnika, rekorder po broju zaposlenih u vranjskom  javnom sektoru, ima samo jadan putnički automobil – „škodu oktaviju“ staru tri godine, plaćenu 1,8 miliona dinara.

-Taj automobil koristimo za sve naše potrebe. Štedimo li na gorivu? Pa razume se, jer živimo u vremenu u kome su karakter i nivo štednje načini opstanka preduzeća – kaže direktor Dejan Ilić.

Nebojša Radulović, novi direktor „Novog doma“, kaže da je dolaskom početkom godine zatekao jedan putnički automobil, „opel astru“ što je dovoljno za potrebe tog preduzeća.

-Nama je ovaj automobil sasvim dovoljan. Koristimo ga isključivo za službena putovanja, a potrošnju goriva sveli smo na najmanju meru – kaže Radulović i dodaje da se u tom preduzeću štedi u svim segmentima poslovne politike.

Za razliku od Radulovića, novi direktoir „Uprave Banje“ Stanko Petković kaže da je zatekao tri automobila. Posle JP Skijališta, „Uprava Banje“ je preduzeće koje ima najviše automobila proporcionalno broju zaposlenih (22).

-U svakodnevnim poslovima koristimo dve „lade“, a za službena putovanja „astru“ iz 2007. godine. Taj auto je mali potrošač, a plaćen je 11.000 evra. Inače, sve službene automobile koristimo samo tamo gde je nužno – kaže Petković.

U ovom preduzeću smo dobili podatak da su tri putnička automobila za prva četiri meseca ove godine, potrošila ukupno 374 litra goriva, ili 59.482 dinara.

U Zavodu za urbanizam, 18 zaposlenih nemaju službeni automobil, ali to ne znači da ga uskoro neće imati.  Koliko im je potreban, to oni najbolje znaju, a novi direktor Dragan Veličković „navija“ za kupovinu.

-Nemamo automobil, ali radimo da ga uskoro nabavimo, jer je ovom preduzeću auto zaista potreban. Za kupovinu smo dobili saglasnost Gradskog veća, a trenutno uterujemo neke dugove, za kupovinu nekog jeftinijeg malolitražnog modela – kaže Veličković.

126 KORISNIKA – 26.966 AUTOMOBILA
Državna revizorska institucija (DRI) saopštila je da 126 budžetskih korisnika u Srbiji raspolažu sa 26.966 vozila. Od tog broja, 6.244 su vozila opšte namene, a 20.723 posebne namene (MUP, BIA, Ministarstvo odbrane…)
-Ukupni rashodi za sva ta vozila u 2012. godini, (gorivo, ulje, održavanje, registracija, parkiranje…) bili su veći od 6,1 milijarde dinara – rekao je Radoslav Sretenović, direktor Državne revizorske institucije.

KUPIĆEMO JEDAN

Rekosmo već, uz Direkciju za izgradnju, RTV Vranje je JP koje ima najviše putničkih vozila – četiri. U njihovom slučaju, s obzirom na delatnost i činjenicu da je u pitanju „regionalni“ javni servis, to ima smisla više nego kod drugih.

– U RTV za svakodnevne potrebe koristimo četiri putnička vozila: dve „lade, „nivu“ i „skalu“. To su vozila koja su 24 sata na usluzi programu. Inače, mi nemamo klasično putničko vozilo više klase – podseća direktor Zoran Veličković.

On dodaje da su prošle godine mesečno prosečno trošili 500 litara goriva, a u prva tri meseca ove  – 300 litara.

JP Skijalište „Besna kobila“ na 20 zaposlenih ima tri vozila. Po tom parametru oni su ubedljivo na prvom mestu. Sve ostalo objašnjava Dejan Manić, direktor.

– Da, imamo tri automobila: „audi A6“ star 18 godina, koji troši 13 litara, a dobili smo ga od lokalne samouprave. Zatim, „audi 80“ star čak 24 godine, koga smo takođe dobili od grada. Mi smo kupili „ladu nivu“ za prevoz radnika do Besne kobile i za druge potrebe – objašnjava Manić i dodaje da se sada, u interesu štednje, radnici preduzeća, umesto „ladom“, na posao voze javnim prevozom.

Tačku na ovu priču stavljamo novim, tek formiranim javnim preduzećem „Industrijska zona“ i rečenicom direktora Ivana Stojkovića:

-Nemamo automobil, ali imamo saglasnost Gradskog veće iz oktobra prošle godine da jedan kupimo.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar