Voda pod krstom i katancem



Ovo je moja voda: kalauz, Dalje nećeš moći: putokaz, Alternativni izvor

Nit je sneg, nit su labudovi; u gori zelenoj pored manastira Svetog Nikole vranjske Eparhije, bele se betonski stubovi. Imanje na kom se nalazi izvor sa kog Vranjanci više od jednog veka toče vodu uskoro će biti ograđeno, a izvor je već zatarabljen



 

Ovo je moja voda: kalauzNekoliko minuta hoda od centra grada u blizini Belog mosta, reka, zelenilo i česma između dva stara bagrema, meštani kažu stara vekovima. Odatle se pruža put ka Kazanđolu i vodopadima za koje mnogi i ne znaju. Tu je i staza kojom planinari idu na Markovo kale. Da je to, na primer, mesto u Sloveniji, bilo bi posećena turistička ruta. U Vranju ono je rupa. No, problem sa uređenjem ovih staza nije toliko aktuelan koliko postupak Eparhije vranjske koja je pre nekoliko godina kupila imanje na kome se nalazi česma od koje meštani ne odustaju. Po Pahomijevom nalogu, česma sa koje generacije toče vodu premeštena je pored reke nekim inprovizovanim cevima, a prvobitna je pre nekoliko dana zatarabljena i zaključana katancem.

BEZ PROTESTA

Kao legalni vlasnik tog imanja, Eparhija može ali i ne mora da ustupi česmu građanima na korišćenje, tako da u ovom slučaju nemamo zakonsti već etički problem. Pitanje koje se postavlja jeste zbog čega neko ko se predstavlja kao božji čovek vernicima brani prilaz, umesto da dobrim delima privlači vernike?

Vranjske su pre dve godine pisale o protestu meštana koji su još tada naslućivali da će im crkva zabraniti prilaz vodi:

Dalje nećeš moći: putokaz„Vranjanci, po svemu sudeći, više neće moći da piju vodu sa stare Vlajinske česme, jednog od najpoznatijih lokalnih izvorišta smeštenog neposredno uz Manastir Sveti Nikola (14. vek, metoh manastira Hilandara) koji se nalazi na severnoj periferiji Vranja podno Krstilovice. Neće, jer to ne dozvoljava episkop Pahomije, nastavljajujući tako svoje vladikovanje Eparhijom vranjskom novim sukobima sa pastvom.“ (Vranjske 737; Mućenje svetonikolske vode)

Organizovanog protesta sada nema, već pojedinci svakog dana ubeđuju ljude iz crkve i radnike koji uveliko raščišćavaju teren i seku drveće, da apeluju na vladiku Pahomija da skine katanac sa česme. Kako kažu, niko im dosad nije branio vodu i pitaju se zbog čega se ne ostavi prolaz širine samo jednog metra kako bi i dalje dolazili, punili flaše i balone i uživali u čistom vazduhu ispod dva bagrema.

Okolina zakatančene česme odudara od zapuštene okoline. Tu, u senci drveća napravili su klupe, uredili staze ali sada, bez vode, nema svrhe dolatiti.

Pored česme zatičemo Zorana Djorđevića, meštanina koji živi u blizini kako toči vodu sa premeštenog izvora pored reke, oivičenog betonom pod od cigala sklepanim krstom.

Okolo, prepostavljate, đubre.

Alternativni izvor– Pogledajte samo na šta ovo liči. Ako su već rešili da unište nešto tako lepo i da opravdaju sebe pravljenjem nove česme na mestu koje nije prikladno, mogli su to bar da odrade ljudski.

Prema rečima ljudi sa kojima razgovaramo, crkva je za izmeštanje česme angažovala nekog bivšeg radnika Vodovoda koji je vernik i često tu dolazi:

– Prvo su neko vreme zatvorili slavinu sa izgovorom da će se rezervoar isprazniti, što je nemoguće, a onda su stavili običan levak i sproveli plastičnu cev dole do ove nove česme – objašnjavaju i dodaju da se plaše zaraze jer je sve to nezaštićeno.

Rale i Evica koji više decenija žive ovde kažu kako su tu vodu točili ljudi iz svih delova grada i da je red ponekad znao da bude podugačak.

– Koliko nas je samo puta ta česma spasila za vreme restrikcija i havarija – uzdiše Evica.

Svi se slažu sa jednim – ne mogu da promene činjenicu da je imanje na kom se česma nalazi Pahomijevo, pardon, eparhijsko vlasništvo, ali neće odustati od borbe za česmu pod bagremima za koju su mnogi emotivno vezani.

Na ulazu u imanje kroz koje se ranije prolazilo do česme radnici su po nalogu Eparhije postavili kapiju, a trenutno rade na raščišćavanju, seku drveće i postavljaju visoke betonske stubove ne bi li sve to ogradili i vernicima zabranili prilaz. Načuli meštani da crkvenjaci planiraju da tu prave plastenike i proizvode povrće. Ranije su tu postavljali košnice, ali sada njih nema. Možda crkva planira da proizvodi hranu za gladne građane Vranja?

EPARHIJA BEZ ODGOVORA
Do završetka ovog broja nisu stigli odgovori na pitanja koje smo uputili na zvanične mejlove vranjske Eparhije:
1. Zbog čega stoji katanac i ljudi više nisu u mogućnosti da toče vodu sa izvora u blizini manastira?
2. Da li je voda sa novosagrađene česme pored reke bezbedna za piće, odnosno, da li je izvor regularno izmešten u saradnji sa stručnjacima iz Vodovoda i ZZJZ-a?
3. Šta će Eparhija graditi na tom zemljištu, hoće li biti ograđeno ili dostupno posetiocima, vernicima?
4. Koji je stav Eparhije, da li bi crkvena imovina (nepokretnosti i zemljište) trebalo uvek da bude dostupna vernicima?

STVARNE NAMERE

Koje su stvarne namere vladike Pahomija u vezi ovog imanja niko ne zna. Ono što su nam iz Zavoda za urbaniazm rekli jeste da je Eparhija dobila dozvolu za postavljanje ograde, ali da još uvek nije tražila dozvolu za izgradnju objekta na tom imanju.

Dragan Djorđević, medicinski laborant Doma zdravlja u Vranju koji živi u blizini, pre dve godine bio je inicijator protesta zbog izmeštanja česme. Po njegovom mišljenju, Pahomije je zabranio pristup ljudima da bi mogao da poseče bagrenje i tu vrši nekakve iskopine:

– Gospodin verovatno smatra da je tu negde skriveno blago jer su tu česmu posećivali i Turci i Bugari, čak su tu u blizini obučavani pripadnici Mlade Bosne.

Dodaje da je načuo kako vladika planira da tu gaji živinu pa postavlja ogradu kako kokoš ne bi bežala:

– To što Eparhija radi je čist bezobrazluk.

Kada je u pitanju ono što pored emotivne vezanosti brine ljude koji su točili vodu pod bagremima jeste ispravnost vode sa izmeštene česme. Iz ZZJZ Vranje kažu da su u sredu bili gotovi rezultati analize vode sa ove česme i da je sve u redu.

Voda možda jeste ispravna i u redu, ali ovde u Vranju mnoge druge stvari godinama nisu.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar