Sve plaća Beograd



Do sada smo za benzin i slične troškove dali ok 50.000 dinara: Goran Stefanović

Jedino demokrate i njihovi dojučerašnji saborci priznaju da kampanju dotiraju dobrostojeći članovi



 

Do sada smo za benzin i slične troškove dali ok 50.000 dinara: Goran StefanovićIzborna kampanja je u završnoj fazi. Još danas će sa malih ekrana da nas bombarduju reklamne poruke, a novine i portali će se puniti oglasima i uputstavima za koga treba glasati. Još danas će se deliti blokovi, kalendari, upaljači, olovke,  i još danas će nas telefonom obradjivati iz izbornih štabova stranaka i „savetovati“ za koga treba da glasamo.

Gradjanima su proteklih dana aktivisti stranaka, kao i do sada, za svaki „siguran“ glas nudili: bolji društveni status, posao, novac, brašno, šećer, ulje, ogrevno drvo…! Čaršijom se o tome uveliko pričalo i priča, ali građan nisu spremni da to i potvrde. A koliko sve to košta? Koliko su vranjski odbori stranaka potrošili u kampanji i odakle im novac?

KAO SLOVENCI

Iz stranačkih odbora u lokalu poručuju da za kampanju, iz Beograda ili od donatora, nisu dobile ni jedan dinar, makar da se u njega zakunu.

Sagovornici se slažu da je ovogodišnja kampanja finansijski komotnija jer je u njoj bilo manje prljavih tajkunskih para. Vlast je ovoga puta, naime, vodeći se iskustvima iz okruženja, posebno primerom Slovenaca(!), iz budžeta, dakle iz džepova građana, za izbore zahvatila skoro dvostruko više nego pre dve godine (vidi okvir).

Bilo kako bilo, svi ti novci su završili ili će završiti u centralama stranaka, odnosno sedištimam izbornih listi, jer su ovo parlamentarni izbori. Sudeći po izjavama lokalnih čelnika, opštinski i gradski odbori partija, ovoga puta od tih para nisu videli ni žutu banku.

U Srpskoj naprednoj stranci (SNS) ističu da je finansiranje izborne kampanje u funkciji opšteg cilja u čijem je fokusu lider stranke Aleksandar Vučić. Slaviša Bulatović, šef kampanje u lokalu, kaže da je ona profilisana u duhu standarda i generalne politike SNS.

– Sve aktivnosti na tom planu su precizne do detalja. Mi smo operativci koji sprovode generalni plan stranke. Sva plaćanja, od termina u medijima do onih najsitnijih, idu sa namenskog računa koji je u centrali stranke u Beogradu. Dakle, mi novcem ovde ne raspolažemo, niti ima potrebe za tim – kaže Bulatović.

Čaršija, međutim, priča da su naprednjaci nešto gotovine ipak prikupili od stranačkih funkcionera, ali to ovi demantuju.

Sličnu ili istu finansijsku politiku u borbi za ljubav glasača, vode i njihovi doskorašnji partneri iz Socijalističke partije Srbije (SPS). Zoran Antić, šef vranjskog SPS kaže da stranka da ne raspolaže kešom i donacijama iz lokala, jer je izborna kampanja i sve radnje u vezi sa njom, osmišljena u centrali stranke.

IZ BUDžETA DVE MILIJARDE
Ovi deseti po redu parlamentarni izbori Srbiju će koštati blizu dve milijarde dinara, odnosno 17,4 miliona evra. Dakle, matematički rečeno, svakom građaninu iz džepa je uzeto 18 evra. A, kako će te dve milijarde biti utrošene? Stranačkim listama namenjena su 802 miliona dinara – skoro dvostruko više nego na prethodnim izborima, a razlika će otići za štampanje listića, rad biračkih odbora, dnevnice itd.
Upućeni ipak kažu da ovo nisu stvarni podaci i da će izbori koštati mnogo više. Ti isti su izračunali da će tek 55 odsto ukupnih troškova kampanje biti pokriveno parama iz budžeta (dve milijarde), a da će stranke 30 odsto nadoknaditi kreditima , 14 odsto sredstva uneće donatori, a 5-6 odsto će stići od članarine.
Za sada još nisu poznati nazivi onih firmi koje će se nalaziti na spiskovima stranaka.

– Mi smo dobili precizan program izborne kampanje sa preciznim zadacima i u skladu sa tim i ponašamo. Sa novcem nemamo nikakve veze, niti je u ovim uslovima tako nešto potrebno. Dobili smo propagandni materijal, imamo svoje nastupe, promocije, emitujemo spotove, putujemo… ali to sve plaća centrala stranke – kaže Antić i objašnjava da mu nije poznato koliko će SPS utrošiti za ovu kampanju.

Za razliku od naprednjaka i socijalista, šef demokrata Goran Stefanović donosi drukčiju priču. On kaže da će komplatna kampanja vranjski DS koštati oko 150.000 dinara i da su izvori tih sredstava i poznati i proverljivi.

– Sa računa lokalne samouprave podigli smo nekih 100.000 dinara. To su redovna sredstva koja nam pripadaju i koja do sada nismo podizali, tako da su nam sada dobro došla za kampanju. Takodje smo do sada za razne sitne račune i benzin potrošili oko 50.000 dinara. Taj novac smo obezbedili od članova stranke koji imaju mogućnost da finansijski pomognu kampanju – kaže Stefanović.

On objašnjava da demokrate drugih para nemaju i da je izborna kampanja primerena ekonomskoj situaciji u kojoj se Srbija nalazi. Podvlači da od stranke nisu dobili ni dinar i da tako nešto nije ni planirano.

U Novoj demokratskoj stranci situacija je drukčija. Kažu da su njihove oči uprte u centralu stranke odakle su do sada dobili kompletan propagandni materijal: plakate, flajere, upaljače, hemijske olovke…

-Ma, kakav novac za kampanju. Sve što smo do sada uradili, uradili smo na mišiće. Razumemo odlično tešku situaciju u zemlji, zatim  stanje u stranci posle podele, pa se tako i ponašamo u kampanji – kaže Igor Andonov i podseća da novodemokrate za sada i prostorije stranke plaćaju iz svojih džepova.

IDEJE PRE NOVCA

Sopstvenih para za kampanju nema ni URS. Uroš Trajković šef stranke u Vranju kaže da je centrala, u skladu sa skromnim finansijskim sredstvima koja ima na raspolaganju, napravila generalni plan izborne kampanje i formirala centralni izborni štab.

– Ovo su republički izbori kojima se rukovodi iz centrale stranke. Mi smo tu da obavimo naš deo posla u Vranju i okrugu, a sva plaćanja za medijsku promociju, tribine, bilborde i drugo, idu preko stranke. Sitniji troškovi  za gorivo i slično su briga nas i naših džepova – kaže Trajković.

Priču o lokalnom finansiranju izborne kampanje u Vranju, završavamo sa Gradskim odborom DSS. Prvi čovek Aleksandar Stojković mirno objašnjava da je DSS poznat po krajnje skromnim kampanjama u kojima se ljudi ne pridobijaju parama već idejama.

– Poznato je da mi ovde nemamo žiro račun i da se sva plaćanja u kampanji obavljaju sa centralnog računa u Beogradu. Čak i sudsku overu potpisa članova i simpatizera koji podržavaju našu listu, platila je stranka sa centralnog računa – kaže Stojković

Toliko za javnost. Možda će se nešto više ipak znati kad izbori prodju. Jer, oni džakovi brašna i šećera s početka ove priče, ipak imaju svoju cenu. Takodje, o kupovini glasova na sam dan izbora čaršija uveliko priča, ali o tome, kao i uvek, nema dokaza i tragova.

Ovo je, ovde i danas, i dalje velika nepoznanica koja se zove –  Srbija.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar