Svirka moja – obraz moj!



Ne sevdah, nego karasevdah, Stana Avramović Karaminga: Nesam mogla nikad bez pesmu, Kurta Ajredinović: pevač na klarinetu

Nema iole referentnije srpske glumice koja od praizvedbe „Koštane“ u Narodnom pozorištu u Beogradu nije u svoju karijeru utkala i svojevrsni senzibilitet vranjske gradske pesme



 

Ne sevdah, nego karasevdahKrajem prošle godine Srbija je dobila Nacionalni registar nematerijalnog kulturnog nasleđa, u koji je upisano 27 običaja, zanatskih znanja i veština, kulinarskih specijaliteta, priredbi, rituala i ostalih tekovina narodne tradicije. Formiranje nacionalnog registra prvi je korak ka kandidaturi pojedinih običaja za listu „neopipljivog“ nasleđa Uneska. Među naših 27 kandidata za listu Uneska, našla se i vranjska gradska pesma, koja posle decenija nepravednog zapostavljanja, najzad ima priliku da zadobije i svoje pravo mesto u muzičkoj tradiciji Srbije, i šire.

IZVESNO PROŽIMANjE

Sudbina vranjske gradske pesme nije uvek bila srećna, niti laka; pogotovo u današnje vreme, kada je stari gradski muzički izraz Srbije i Vranja opterećen teškim balastom „grand parada“, nametnutim ritmovima njemu neprimerenim, i populističkim pristupom muzici, kao elementu političkog nadmetanja. No, vranjska gradska pesma je uprkos svemu opstala, zahvaljujući pre svega svojoj univerzalnoj vrednosti, ali i kolektivnom pamćenju kolenovića, potomaka starih vranjskih familija, te nesebičnom trudu pojedinaca, koji se iz petnih žila upinju da je sačuvaju, i u tome, sa promenljivom srećom, i uspevaju. Jedan od njih je i Branko Mitrović (1938), glumac, tonski i filmski snimatelj, zaljubljenik i vrsni poznavalac starih vranjskih pesama i muzike, koji je tokom šezdesetih na svom starom trakašu „grundigu“, snimio čuvene pesmopojce i svirače vranjske muzike, te to blago ostavio u nasleđe potomcima, u publikaciji „Oću da vi pojem vranjansko“, uz kompakt-disk neprocenjive dokumentarne vrednosti, a u izdanju Udruženja građana VED iz Vranja.

VRH
Od pesmopojaca stare vranjske gradske pesme, na razmeđu vekova, pamtiće se legende kao što su Vasa Garabina, Mita Numerka, Anta Učitelj, i najveća od svih, Stana Avramović Karaminga, autorka besmrtne balade „Dimitrijo, sine Mitre“, nastale na osnovu istinitog događaja. Ovo remek-delo i dan danas inspiriše, pa je najmanje dva puta obrađeno i u pop-rok verziji, u izvođenju Džonija Štulića i Neše Galije.
Iz naredne generacije, Staniša Stošić, čiji monumantalni spomenik danas krasi trg ispred Narodnog muzeja u Vranju. Proslavio je, kao solista RT Beograd, vranjsku pesmu, ali je neko vreme, s pravom, bio i ljut na Vranje – kada bi ga, retko, pozivali na gostovanja u zavičaj, imao je običaj da kaže – „ma, šta sad ja imam da tražim u tom Iranu“? Pred smrt, „pomirio“ se sa Vranjem; ostalo je otvoreno pitanje da li se ono pomirilo samo sa sobom.
Ne bi bilo pravedno ne pomenuti i pokojne Baneta Živadinovića i Stojadina Paunovića Dine Češmedžiju, kao i porodicu „Špurci“. Sadašnja generacija starovranjskih pesmopojaca, koji čuvaju ovo blago, sastoji se od Slobodana Cobija Jovanovića, Čedomira Markovića, Ivane Tasić, Dejana  Pešića, etno-grupa „Izvor“ i „Uranak“.

Kako je, pak, nastajala vranjska gradska pesma?

-Najviše je – kaže prof. dr Momčilo Zlatanović, koji je ceo svoj radni i životni vek posvetio narodnom stvaralaštvu jugozapadnog Balkana – najviše je ljubavnih pesama, i one su najpoetičnije. Mnoge su ispevane za vreme otomanske vlasti. U varošima su živeli zajedno Srbi i Turci, pa je bilo međusobnih kulturnih uticaja i izvesnog prožimanja elemenata srpskog (slovenskog) i turskog folklora. Srbi su u Vranju pretežno živeli na periferiji, u malim kućama sa senovitim baštama. Turska muzika je bila bučna, prodorna i senzualna. Srpkinje su, pak, u cvetnim baštama pokraj đula, šimšira i bunara, pevale tiho ljubavne pesme, pune sete, čežnje i blagosti. Ima u njima mnogo slovenske nežnosti, tananosti i topline, ali i odjeka istočnjačkog ritma. U Vranju se još mogu čuti tople melodije starogradskih pesama. Za neke se pouzdano može reći da su nastale u ovom gradu i da su u vezi sa stvarnim događajima i ličnostima.

Stana Avramović Karaminga: Nesam mogla nikad bez pesmuDakle, za turskoga zemana srpska vranjska pesma bila je unekoliko ezoterična, da bi nakon oslobođenja, 1878. godine, doživela svoju afirmaciju. Tome je svakako najviše doprineo Bora Stanković, koji u svojim delima detaljno navodi najpoznatije vranjske pesmopojce, svirače i meraklije, a neretko, ponajviše u „Koštani“, „komadom iz vranjskog života sa pevanjem“, što je tada u srpskoj dramaturgiji bilo u modi, navodi i cele tekstove starih vranjskih gradskih pesama, onako kako ih je on još detetom čuo u interpretaciji tadašnjih najčuvenijih pesmopojaca i svirača, a u percepciji najvećih vranjskih meraklija i sevdalija. Tako da nema iole referentnije srpske glumice koja od praizvedbe „Koštane“ u Narodnom pozorištu u Beogradu nije u svoju karijeru utkala i svojevrsni senzibilitet vranjske gradske pesme.

ČUVARI VATRE

-Vranje je geografska tačka – nadovezuje se otac Goran Arsić iz VED-a, udruženja koje pored drugih aktivnosti, na osoben način neguje i starogradsku vranjsku muziku – u kojoj se vekovima sreću, dodiruju i prožimaju Istok i Zapad. Možda baš zbog toga, prilično hermetična gradska sredina čuva, kao mali broj gradova, svojevrsnu celovitost u govoru, svakodnevnom životu, ponašanju, običajima, muzici. Stara vranjska izreka – „svirka moja – obraz moj“, podseća nas i svedoči o doživljaju muzike kao svetinje, kao obraza. Za to su dokaz ljudi koji u Vranju i danas znaju, pevaju, sviraju i igraju čistoga srca.

ROMI I STAROVRANjSKA MUZIKA
Vranjski Romi su veoma sujetni na svoje poreklo, i smatraju se „starim Vranjancima“, za razliku od „seljaka, dođoša“. U svetlu vranjskog melosa, sasvim opravdano – oni nisu bili i ostali samo obični interpretatori, već i stvaraoci i čuvari osobenog starogradskog zvuka. Pominju se još kod Bore Stankovića, sa autentičnim imenima i instrumentima, načinom na koji su svirali i pevali, a i u novijoj istoriji vranjskog melosa su nezaobilazni.
Kurta Ajredinović, samouki virtuoz na klarinetu, nikada ni jednu te istu pesmu nije svirao na isti način. Sjedinjena silina, mah, lakoća, dubina – nezaustav u kretanju iskonske muzike ka otvorenoj ljudskoj duši. Njegovi mekami podižu i nose i podsećaju nas ko smo.
Bakija Bakić, promoter južnosrpske trube, čiji potomci, i fizički i duhovni, nemaju šta više da traže u Guči – čim oni zasviraju, zna se ko je najveći.
Familija Silistarević, od rodonačelnika Bektaša, čija četiri sina, sve vrsni muzičari se za kratko vreme upokojiše. Njihovo znanje i vranjski muzički merak sada pronosi jedinstveni Cane Raćipović.
I da ne nabrajamo dalje – šta je, uostalom, bila Koštana?

-Skoro sve vranjske pesme – nastavlja Arsić – baziraju se na istinitim događajima i ličnostima. One su samo mali deo pesama u kojima su, inače, opevane razne krajnosti koje postoje u Vranju: i divni ljudi, i najrđaviji antropoidi; i poturice i oni koji ginu zbog vere pravoslavne; i ljubav između Ajše i Stojana; i nakit, i priroda, oružje, nošnja, praznici… U Vranju su pevanje, sviranje i igranje još uvek nerazdvojni. To pesmopojci, svirači i igraorci od malena znaju, pogotovo dok svako na svoj način, sa mnogo kreativne improvizacije igra neko kolo, na svojstven način poštujući njegova pravila, a svirači tačno znaju kako kome treba da sviraju. To je, hvala Bogu, tako i danas!

Tako, ali u mnogo manjoj meri, svedoči jedan od „čuvara vatre“, Branimir Stošić Kace, potomak i nastavljač tradicije jedne od najčuvenijih porodica pesmopojaca stare gradske vranjske pesme.

Kurta Ajredinović: pevač na klarinetu-Po porodičnom predanju – kaže Stošić – negovanje vranjske pesme vezano je za moju prababu Lenu i pradedu Stojmena. Stric Predrag mi je pričao da je baba lena znala da i u najobičnijim situacijama zapeva, tako, jednostavno joj dođe. Recimo, pamti je kako u sred nekog posla, ostavi to, sedne na basamak ispred kuće, i peva. Tu tradiciju nastavili su nana Brana i deda Ljuba, koji je jedini pretekao od braće koje su u Vranju zvali „Brnjci“, što znači veseljaci, kafanski ljudi, gde je stara vranjska pesma nastajala, i gde se negovala.

Ali, tu nije kraj, naprotiv – vranjska pesma još uvek i te kako traje kroz Branimirovog strica Predraga i oca Jovana. Predrag je, naime, prvi izvođač vranjske pesme, koji je 1949, u konkurenciji 83 pevača u orkestru Radio-Beograda, pod upravom legendarnog Vlastimira Pavlovića Carevca, jedini prošao u muškoj konkurenciji; ispao je, recimo, jedan Djorđe Marjanović.

-Moj otac Jovan Kace – kaže Stošić – mnogo je voleo ljude, druženje i kafanu. Svako porodično ili društveno okupljanje bilo je propraćeno njegovim pevanjem. U kafani je imao status „institucije boema“, a njegova interpretacija stare pesme „Petlovi pojev“, koju je on ispevao u današnjem obliku, postala je sinonim za njegovo ime i pevanje. I sam sam pevač, snimio sam deset pesama za arhiv Radio-Beograda, i znam: i dan danas, stara vranjska gradska pesma uvek se čuva za kraj, kao kruna bilo kog koncerta etno-muzike, bilo gde. I publika, ma odakle bila, prepoznaje je i prima punim srcem.

A valjda će je, ovako meraklijsku i mekamlijsku, i Unesko prepoznati, i primiti pod svoje okrilje, da je zaštiti od uništenja divljih Huna, koji nisu u belom svetu, već tu, kraj nas! Svakodnevno ih vidimo, hladimo se na njihovim lomačama. I ako ima spasa za njihove zabludele duše, to je da im se svakodnevno, kao na lekarski recept, puštaju umilni zvuci stare vranjske gradske pesme.

Pratite InfoVranjske.rs i na Facebook stranici portala.



  • Ostavi komentar